DoD Fråga angående monster

Toanme

Veteran
Jag har har både DoD 4de utgåvan och även Monsterboken från vad jag tror är 3de utgåvan.
Jag vet att Fria Ligan släppt sin Monsterboken, men hur lätt/svårt anser ni det skulle vara att flytta över dessa gamla monster till dagens DoD? I stora drag är de ju relativt likvärdiga, jag har jämfört några och ligger relativt nära varandra.
Vad tror ni?

Jag är osäker på exakt vad du menar med utgåva 3 och 4, då det finns lite olika åsikter om vad som är vad där. Så jag har lite svårt att svara vettigt när jag inte är helt 100 på vilken monsterbok du menar. Om du tänker på den från 1985 så hade jag sagt att det är en del jobb att konvertera monster, då monsterattacker saknas, och det kan bli lite knök att hosta fram färgstarka och balanserade sådana. Men har du inget emot det, så är det bara att köra antar jag?

Jo, Monsterattackerna är jag införstådd I att de saknas, så det blir ju jobb. Men för mig handlar det mest om att ha en bas att titta på och kanske kunna föra in i mitt solospel.
Samt ja, det är -85 års utgåva av Monsterboken.

Om du har Monsterboken från 1985 och vill spela Drakar och Demoner från 2023 kommer du bara att kunna använda texten som beskriver monstren. Du måste hitta på deras monsterattacker, kroppspoäng, naturligt skydd och handlingskraft helt själv. Det finns inget enkelt och uppenbart sätt att överföra regelbeskrivningen av montren i den gamla monsterboken till det nya systemet.

Kanske inte direkt svårt men väldigt väldigt tidskrävande. Du skulle ju vara tvungen att hitta på sex monsterattacker för varenda monster.

Vad tror ni?
Nya Monsterboken är definitivt värd pengarna för den sorts spel du beskriver. För solospel är attacktabellerna det bästa för att få spelet att flyta på. Men varje monster har också två spelklara scenarier som också passar speciellt bra för solospel.

När du spelat ett tag får du en känsla för hur nya tabeller skulle kunna se ut och balanseras, och är Monsterboken från 85 en jättebra inspirationskälla.

Back