Nekromanti Fråga angående korruptionströskel.

Falck

Veteran
Joined
29 Mar 2018
Messages
14
Hej!

Jag är SL för en mindre grupp spelare och vi har en fundering angående korruptionströskeln eller rättare sagt vad som händer när den uppnås.

Givet att jag förstått saken rätt fungerar det så att när en karaktärs totala korruption (total korruption = permanent + temporär korruption under en scen) uppnår korruptionströskeln utlöses dels ett temporärt stigma samt att karaktärens stjäl befläckas med ytterligare 1T4 permanent korruption. Om en karaktärs permanenta korruption uppnår eller rent utav överstiger dess korruptionströskel yttrar sig den fastbrända svärtan genom ett (eller möjligen flera) permanenta styggelsemärken. Karaktären blir vad som kallas för styggelsemärkt tillskillnad från den styggelsesmittade där korruption bara manifesterat sig i karaktärens stjäl (skugga). Min fundering gäller hur jag som SL bör behandla en eventuellt (permanent) styggelsesmittad karaktär (såväl rollperson som spelledarperson) om den utsätts för temporär korruption, exempelvis genom nyttjandet av mystiska krafter. Som reglerna är skrivna på s. 176 i Symbaroum: Rollspelet (grundboken således) tolkar jag det som att den redan styggelsemärkta karaktären återigen har passerat sin tröskel och erhåller 1T4 permanent korruption.

Exempel:
Den styggelsesmittade kultisten Abramo har en korruptionströskel på 8 och en permanent korruption på 7. Trots detta väljer Abramo att nyttja en mystisk kraft och erhåller 1 temporär korruption, den totala korruptionen är nu 8 och korruptionströskeln är uppnådd vilket renderar ytterligare 1T4 permanent korruption. Abramo slår en 1:a och har efter scenens slut erhållit ett stigma som inte vill försvinna, den oförsiktige kultisten är numera styggelsemärkt. Nästa gång Abramo utsätts för temporär korruption kommer han återigen att erhålla 1T4 permanent korruption och närma sig den totala förstyggningen.

Är detta korrekt uppfattat? D.v.s. den styggelsemärkte individen bör aldrig utsätta sig för temporär korruption. För den styggelsesmittade är det också farligt att göra det om den permanenta korruptionen kryper farligt nära tröskeln. Innebär detta i praktiken att när du är styggelsemärkt är det kört ifall du utsätts för temporär korruption (det torde vara vara en tidsfråga innan den totala korruptionen överstiger viljestark och karaktären förvandlas till en styggelse.

En följdfråga, även om den känns något orimlig, men lika bra tänker jag. På sida 176 står det uttryckligen total korruption. Innebär inte det egentligen att en varelse som erhåller permanent korruption motsvarande sin korruptionströskel alltid har en total korruption som uppnår tröskeln och därmed utlöser 1T4 permanent korruption. Alltså, den styggelsemärkte bör genom "kedjereaktioner" förvandlas till en styggelse efter några scener (den totala korruptionen kommer ju i regel aldrig krypa ned under tröskeln igen om den uppnåtts av permanent korruption och därmed erhåller karaktären hela tiden ytterligare 1T4 permanent korruption).

Delar av problemen har jag funnit en lösning på. En forumedlem skrev i en tråd från 2016 ett förslag på en husregel där man gör så att istället för att lägga till 1T4 permanent korruption när tröskeln överstigs så slår man en 1T4 och så mycket temporär korruption förflyttas/förvandlas från temporär korruption till permanent sådan. Jag tycker en sådan husregel tydligare ger känslan av svärta som inte går att tvätta bort utan äter sig fast i någons stjäl, vilket jag vill tro kommer bidra till den stämning jag försöker förmedla kring korruption. På så vis kommer jag i varje fall runt problematiken med "kedjereaktioner" till följd av att en karaktärs totala korruption har uppnått sin korruptionströskel med enbart permanent korruption (finns ingen temporär korruption att förvandla till permanent klarar sig rimligen karaktären från ytterligare förstyggning). Men den ger ingen lösning på vad man ska göra med t.ex. en mystiker som är styggelsemärkt och ändå vill nyttja mystiska krafter. Då kommer det ju, husregel till trots, allt som oftast (beroende på tradition) vara så att det finns temporär korruption att förvandla till permanent sådan. Utan husregeln är det samma problematik, bara att det sker snabbare då (samt min fundeirng där om "kedjereaktioner").

Även om korruption ska vara farligt så känns det här nästan lite väl svårt för spelare såväl som spelledarpersoner att ha en rimlig chans att hantera. Jag kan inte riktigt skaka av mig känslan att jag missförstått reglerna på något sätt, därav min tråd. Så hur gör ni övriga när ni spelar? Eller i det fall jag misstolkat reglerna, skulle ni kunna förtydliga dom för mig?
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Såhär har vi husreglat det: Temporär korruption omvandlas till permanent korruption som
du var inne på. För att lösa det andra problemet så gör vi såhär:

När din permanenta korruption uppnår din korruptionströskel skapas en ny korruptionströskel som ligger mellan din gamla korruptionströskel och ditt värde i viljestark. Som fungerar precis som din förra ( Uppnår din totala korruption din nya korruptionströskel omvandlas 1t4 temporär korruption till till permanent korruption)

Ex: Hilvor har 15 i viljestark o således 8 i korruptionströskel. När hennes permanenta korruption uppgåt till 8 blir hon styggelsemärkt och får en ny korruptionströskel på 12. Efter ett tag så uppnår hennes permanenta korruption 12 också. Då får en riktigt illa styggelsemärkning o ligger nu farligt nära att bli en styggelse. Hon kan fortfarande slänga besvärjelser som ger 2 temporära korruption men mer än det så blir hon en styggelse.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,238
Jag tror inte reglerna avser att det ska ske några kedjereaktioner. Jag tycker även det är en rimlig tolkning att när du passerat din tröskel i permanent korruption kan du inte du inte längre erhålla mer permanent korruption av att passera den (det går ju tekniskt inte, den är ju passerad). På så vis kan en mystiker inte längre erhålla permanent korruption av att använda krafter (men det finns ju andra sätt), men kan så klart fortfarande förstyggas genom temporär dito.

Det sagt tycker jag korruptionsreglerna funkar sådär i praktiken. Mina spelare blev väldigt riskaversa och överskred helt enkelt aldrig sin gräns i och med att man hela tiden har kontroll på den (de var kanske aldrig riktigt pressande men ändå). Så vi har ändrat till ett system där varje kraft ger en motståndstärning beroende på förmågans nivå. Dessa adderas och slås fram efter scenen och resultatet ger ett motstånd mot Viljestark. Så spelarna vet hur många tärningar de har men inte resultatet vilket gör osäkerheten större. Mycket temporär korruption (många och höga tärningar) BEHÖVER inte ge permanent korruption och även lite temporär korruption KAN ge permanent. Enda nackdelen är att de inte längre kan förstyggas spontant då systemet bygger på att man slår efter scenen.

(Min egen favorit var annars varit ett rakt T100-slag mot den temporära korruptionen, inom värdet = permanent korruption, men mina spelare fördrog lösningen ovan.)
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Falck;n279565 said:
Delar av problemen har jag funnit en lösning på. En forumedlem skrev i en tråd från 2016 ett förslag på en husregel där man gör så att istället för att lägga till 1T4 permanent korruption när tröskeln överstigs så slår man en 1T4 och så mycket temporär korruption förflyttas/förvandlas från temporär korruption till permanent sådan. Jag tycker en sådan husregel tydligare ger känslan av svärta som inte går att tvätta bort utan äter sig fast i någons stjäl, vilket jag vill tro kommer bidra till den stämning jag försöker förmedla kring korruption.
Det var jag! Jag har renskrivit den husregeln här: http://www.ordomagica.com/2017/05/22/the-stain-of-corruption/ Där har jag även tagit idén ett steg vidare och gjort så att Permanent Korruption alltid omvandlar Temporära poäng om möjligt.

Här är några fler idéer jag haft för att göra stigman mer intressanta i spel: http://www.ordomagica.com/2017/05/23/blight-and-affliction/

Falck;n279565 said:
På sida 176 står det uttryckligen total korruption. Innebär inte det egentligen att en varelse som erhåller permanent korruption motsvarande sin korruptionströskel alltid har en total korruption som uppnår tröskeln och därmed utlöser 1T4 permanent korruption. Alltså, den styggelsemärkte bör genom "kedjereaktioner" förvandlas till en styggelse efter några scener (den totala korruptionen kommer ju i regel aldrig krypa ned under tröskeln igen om den uppnåtts av permanent korruption och därmed erhåller karaktären hela tiden ytterligare 1T4 permanent korruption).
Nej, ett tröskelvärde är något du triggar en gång. Om du uppnår din korruptionströskel så får du ett stigma och 1T4 Permanent Korruption, men nästa runda händer det inte igen - du har ju redan tagit ditt steg över tröskeln.

Om du däremot når din tröskel och sedan sänker din korruption, och sen går över tröskeln igen så triggar tröskel-effekten igen.
 

Falck

Veteran
Joined
29 Mar 2018
Messages
14
Jag får tacka så mycket för svaren!

LordXaras;n280247 said:
Det var jag! Jag har renskrivit den husregeln här: http://www.ordomagica.com/2017/05/22/the-stain-of-corruption/ Där har jag även tagit idén ett steg vidare och gjort så att Permanent Korruption alltid omvandlar Temporära poäng om möjligt.

Här är några fler idéer jag haft för att göra stigman mer intressanta i spel: http://www.ordomagica.com/2017/05/23/blight-and-affliction/
Hehe, där ser man, bra regler du har i varje fall :)
Kikade lite på idéerna med konsekvenser för temporära stigman, tyckte dom var riktigt coola. Funderar på att introducera dom "i smyg" för spelarna. Tänkte att det kan bli en lite extra chockartad upplevelse om en karaktär som blir temporärt korrumperad helt plötsligt också måste motstå frestelsen att glufsa i sig ruttet kött eller skriva ned "rösternas" intensiva diskussioner. Fråga; låter du "Afflictions" bli permanenta om det härleds ur ett permanent stigma?

LordXaras;n280247 said:
Nej, ett tröskelvärde är något du triggar en gång. Om du uppnår din korruptionströskel så får du ett stigma och 1T4 Permanent Korruption, men nästa runda händer det inte igen - du har ju redan tagit ditt steg över tröskeln.

Om du däremot når din tröskel och sedan sänker din korruption, och sen går över tröskeln igen så triggar tröskel-effekten igen.
Bifur;n279650 said:
Jag tror inte reglerna avser att det ska ske några kedjereaktioner. Jag tycker även det är en rimlig tolkning att när du passerat din tröskel i permanent korruption kan du inte du inte längre erhålla mer permanent korruption av att passera den (det går ju tekniskt inte, den är ju passerad). På så vis kan en mystiker inte längre erhålla permanent korruption av att använda krafter (men det finns ju andra sätt), men kan så klart fortfarande förstyggas genom temporär dito.
Ni bägge verkar vara inne på samma spår och det känns i ärlighetens namn som en rimligare tolkning. Hakade bara upp mig lite väl mycket på det där med att det stod Total Korruption. Men tröskeln kan enligt er mening bara passeras en gång (om du inte på något sätt lyckas sänka din permanenta korruption under tröskelvärdet, för att därefter höja din permanenta korruption igen) och renderar således bara permanent korruption en gång. D.v.s. när tröskeln väl har passerats är det spelarna bör hålla koll på att inte deras Totala korruption blir så hög att den motsvarar hela deras viljestark och dom förstyggas. Tröskeln är inte lika viktig längre då spelarna redan tagit sitt "straff" om 1T4 permanent korruption vilket dom inte behöver genomlida igen.

Opoopo;n279585 said:
Såhär har vi husreglat det: Temporär korruption omvandlas till permanent korruption som
du var inne på. För att lösa det andra problemet så gör vi såhär:

När din permanenta korruption uppnår din korruptionströskel skapas en ny korruptionströskel som ligger mellan din gamla korruptionströskel och ditt värde i viljestark. Som fungerar precis som din förra ( Uppnår din totala korruption din nya korruptionströskel omvandlas 1t4 temporär korruption till till permanent korruption)

Ex: Hilvor har 15 i viljestark o således 8 i korruptionströskel. När hennes permanenta korruption uppgåt till 8 blir hon styggelsemärkt och får en ny korruptionströskel på 12. Efter ett tag så uppnår hennes permanenta korruption 12 också. Då får en riktigt illa styggelsemärkning o ligger nu farligt nära att bli en styggelse. Hon kan fortfarande slänga besvärjelser som ger 2 temporära korruption men mer än det så blir hon en styggelse.
Jag tycker det lät som en god idé, mina spelare gillade också erat upplägg när jag diskuterade det hela med dom. Jag gillar särskilt tanken med att man kan passera sin tröskel flera gånger och därmed få än mer stigman samtidigt som det (enligt mig) illustrerar hur en varelse långsamt men säkert tittar allt längre ut från korruptionens stupkant. Såväl själen som kroppen börjar ta redigt med stryk, men man lever ännu i varje fall.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Falck;n281573 said:
Fråga; låter du "Afflictions" bli permanenta om det härleds ur ett permanent stigma?
Ja, det är tanken. Om spelaren går över sin tröskel med bara Temporär Korruption och inte har tillräckligt med Permanent Korruption för att stanna över sin tröskel så triggar bara den omedelbara tvångstanken, men om karaktären har Permanent Korruption över sin tröskel så får karaktären även den permanenta versionen av tvångstanken.
 

Falck

Veteran
Joined
29 Mar 2018
Messages
14
LordXaras;n281580 said:
Ja, det är tanken. Om spelaren går över sin tröskel med bara Temporär Korruption och inte har tillräckligt med Permanent Korruption för att stanna över sin tröskel så triggar bara den omedelbara tvångstanken, men om karaktären har Permanent Korruption över sin tröskel så får karaktären även den permanenta versionen av tvångstanken.
Aah okej, ja det låter bra. Tänkte bara kolla om du haft någon i din grupp som fått en permanent tvångstanke och hur har det gått att spela? Fungerar det eller blir det allt för hindrande för den styggelsemärkte?
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Falck;n281620 said:
Aah okej, ja det låter bra. Tänkte bara kolla om du haft någon i din grupp som fått en permanent tvångstanke och hur har det gått att spela? Fungerar det eller blir det allt för hindrande för den styggelsemärkte?
Mina spelare är så rädda för att gå över sina trösklar att jag inte haft tillfälle att speltesta de permanenta effekterna än. Men tanken med tvångstankarna är främst att få spelarkaraktärer att bete sig mer som styggelsemärkta gör i äventyr och Symbaroums berättelser, där de har mörka begär och hunger efter saker som gör dem monstruösa. I de allra flesta fall så borde en äventyrare kunna funka utan större problem med de tvångstankarna från Afflictions, men det blir en rollspelsutmaning för spelaren.
 

Falck

Veteran
Joined
29 Mar 2018
Messages
14
LordXaras;n281675 said:
Mina spelare är så rädda för att gå över sina trösklar att jag inte haft tillfälle att speltesta de permanenta effekterna än. Men tanken med tvångstankarna är främst att få spelarkaraktärer att bete sig mer som styggelsemärkta gör i äventyr och Symbaroums berättelser, där de har mörka begär och hunger efter saker som gör dem monstruösa. I de allra flesta fall så borde en äventyrare kunna funka utan större problem med de tvångstankarna från Afflictions, men det blir en rollspelsutmaning för spelaren.
Jag håller med. Har läst dom två romanerna (det har inte kommit ut någon jag missat va?) och jag tror verkligen att tvångstankarna kan fylla ut lite av tomrummet vad gäller det mentala pris den styggelsesmittade borde betala även i rollspelet.
Aah okej, mina spelare är lite likadana, inte så att jag tror det blir omöjligt men tänkte jag skulle höra om du hunnit speltesta dom något. En av mina spelares karaktärer har dock passerat tröskeln hyffsat nyligen, kanske smyger på han effekten ändå, iaf temporärt och ser hur det funkar.

Kollade förövrigt runt lite snabbt på övrigt material som fanns på sidan, bra grejjor! Ska ta mig tid att läsa igenom det mer ordentligt, men gillade vad jag såg, särskilt det om den flammande tjänaren. Tyckte mycket av det hela höjde stämningen för ritualen markant.
 
Top