Nekromanti Fråga angående Klockan Klämtar för Kastor och kartan som kommer med

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Jag har lite svårt att tyda kartan som följer med boken, jag laddar upp ett litet snitt av den så det blir lättare att förklara (hoppas det är ok)



Jag har väldigt svårt att få en känsla för vad det är jag tittar på.

Är de ljusare linjerna gränder eller avgränsningar mellan hus?
Varför är linjerna så irreguljära? Är det så att husen är byggda på något speciellt eller konstigt sätt? Det gör mig speciellt förvirrad när tex. muren och andra utmarkerade hus verkar vara rakt byggda precis som vanliga hus.

Hur har ni tolkat det? Vilken stil av hus?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Skulle tro att det är en massa fasader som var och en är rak men när de avbildas uppifrån ser det lite kantigt ut eftersom de inte möts i raka vinklar/linjer. Vilket iofs är märkligt för så brukar man inte bygga städer, men å andra sidan tycks rollspelskartor över städer och byar fungera enligt en helt egen (o)logik.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Hade jag inte vetat att det skulle vara en stad, hade jag svarat "jordhögar". Men som Jocke säger skulle jag nog själv tycka att det är tomter, snarare än hus. Annars skulle jag gärna vilja ha ett kompendium om "Arkitektur i Ambria med omnejd" ASAP...
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Arkitektur i Ambria med omnejd vore otroligt (samt lite mer kött på benen om barbarisk kultur).

Men ja, jag kommer nog köra på att det är gränder som verkar vara den vanligaste konsensus. Tomter hade gjort formen logisk men eftersom det bor runt 1200 personer i Kastor så får vi nog anta att folk inte kan vara på egna jordlotter.

Tack för svaren allihopa!
 
Top