Nekromanti Fråga angående köp av DOD6

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
I fråga om universa, ja. WHFRPG har jag inte spelat, heller inte läst. Känner dock till Warhammer-världen. Eon är likt neotech som jag HAR spelat, och det systemet skiljer sig från DoD6 ganska mycket. Känner till Eon-universat ganska bra också, det är inte som Dod6.
Fördelarna hos Dod6? relativt få regler, ganska enkelt regelsystem. Jättemysig värld, om man får till den. det känns genuint helt enkelt. inte så standard-fantasy jag trodde först. Det är mer nordisk mytologi med sagoväsen och sådant. Inte så mycket jättestora-boffa-ner-monster (även om det kom några såna med Jorges Bestiarium)
nackdelar? Få och enkla regler. vissa saker är onödigt krångliga innan man fattar dem, tex Stridskapaciteten och det där med SPI och SPI-poäng.

Är man hyfsat ny på rollspelandet (dvs har inte spelat så mycket) skulle jag rekommendera det. Reglerna går snabbt att komma in i, världen är mysig och, det är DOD.
I ditt fall vet jag inte om det skulle vara värt det, med ett spel till om du redan äger tre fantasyspel. Eon tycker många är det bästa fantasyspelet, jag har inte spelat det och har därför ingen åsikt. WHFRPG har jag också hört fler som säger att det är bra än som säger hur hårt det suger. ORK! har jag inte hört talas om.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
orkar inte på några djupare förklaringar.

DoDs styrka är kampanjvärlden. Tillskillnad mot ORK! så försöker det vara mer seriöst, till skillnad mot EON så är det inriktat på att vara mytiskt och till skillnad mot WHFRP så försöker den hålla sig till ett tema.

Den stora nackdelen med spelet enligt mig är det oerhört inkonsekventa regelsystemet.

DoD6 kan bli väldigt bra om man gillar att pilla med reglerna.
 

majorme

Veteran
Joined
3 Mar 2002
Messages
46
Location
Stockholm, Sollentuna, Trollskogen
Tack för informationen! DoD6 verkar ha ungefär det som gör att jag kanske köper det iaf.
Har du inte hört talas om ORK! ????/images/icons/yikes.gif/images/icons/yikes.gif/images/icons/yikes.gif/images/icons/yikes.gif
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
DoD6

DoD6 är mcyket bra när man vänjer sig vid det. I början kan det verka konstigt och lite sådär, men snart så tycker man att det är logiskt.

Fördelar
1. Den bästa kampanjvärlden någonsin
2. Lätta regler
3. Det är inte så mycket som har släppts ännu, du kan fortfarande köpa det och inte tvingas satsa stenhårt på spelet för att du köpt en massa prylar
4. Mycket support på nätet

Nackdelar
1. Det finns många gamla rollspelare som inte gillar DoD6, de hade egentligen bestämt sig att såga det innan det kom ut för att inte Target games hade gjort det

Köp det!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Kommentarer

"1. Den bästa kampanjvärlden någonsin"
Och vad baserar du det på? Och vilken värld förresten, eftersom den inte har kommit ut? Ska jag leta upp några gamla trådar där rollspelare känner sig vilsna för att de inte vet hur världen ska vara..

"4. Mycket support på nätet"
Igen.. Vad baserar du det på? Visst kan det vara "mycket" om man ser till hur några Riotminds är, men om man ska jmf med andra företag (t.ex. Pinnacle) så är det rätt lite.. "Support på nätet" är nog mer rätt.. Förresten har inte de flesta företag support på nätet numera?

"1. Det finns många gamla rollspelare som inte gillar DoD6, de hade egentligen bestämt sig att såga det innan det kom ut för att inte Target games hade gjort det"
Återigen.. Vad baserar du det på? Själv klassar jag dessutom inte "gamla spelare" om de tycker Target Games var bäst, störst eller först i DoD.. Jag påstår inte att det inte heller finns "gamla rollspelare" som ogillar DoD6, men efter "Chatastrophia" DoD5 så tror jag att det var många som var nyfikna på den nya versionen..

/[color:448800]Han</font color=448800> som känner för att tjafa lite idag
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Re: Kommentarer

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"1. Den bästa kampanjvärlden någonsin"
Och vad baserar du det på? Och vilken värld förresten, eftersom den inte har kommit ut? Ska jag leta upp några gamla trådar där rollspelare känner sig vilsna för att de inte vet hur världen ska vara..

<hr></blockquote>


Tja, jag har ju inte tittat på DoD6 överhuvudtaget men kan väl gissa att det som avses är stämningen av nordisk mytologi vilket flera spelare yttrat positiva åsikter om.


/[color:448800]Han</font color=448800> som känner för att tjafa lite idag

Och jag känner för att tjafsa emot! /images/icons/smile.gif
 

Enemtee

Veteran
Joined
28 Feb 2002
Messages
1
Location
Alingsås
Re: Kommentarer

Det är stämningen som är det som är så bra med DoD 6. Skogen exempelvis ger en drös med kalla kårar, men även mys.

Väntar väl på Trudvang-boken. Utan boken blir det över på den egna fantasin som saker går.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Hallå! Hänger du inte med eller?

Hur många gånger ska det behöva sägas för att folk ska uppfatta det egentligen? Det finns ingen Trudvangbok planerad och det kommer troligtvis inte någon. Det finns däremot en som kommer att heta Stigarnas Bok eller något sådant men den är inte någon världsbeskrivning utan snarare en beskrivning av några förtrollade platser i Trudvang.
 

Egon Vaste

Veteran
Joined
11 Mar 2002
Messages
11
Location
Vellinge
Re: Hallå! Hänger du inte med eller?

Boken skall heta: Trudvang –stigarnas bok, som jag ser det. Den är planerad till sommaren.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Är det värt att köpa Drakar och Demoner 6 fast man har WFRP, Eon och ORK! RPG. Är DOD olikt de som jag redan har eller? Vad är fördelarna och nackdelarna?"

Jämförelse av Drakar och Demoner 6 mot följande spel;
WFRP - Oslagbart, mitt absoluta favoritspel.
Eon - Inte lika "realistiskt" (vad jag hatar den termen om rollspel), men regelsystemet klarar vad Eon klarar, dock på annorlunda sätt. Jag föredrar DoD6s rätt enkla system framför Eons.
ORK RPG! kan jag inte uttala mig om.

Men om du vill spela mörk fantasy i Michael Moorcocks världar rekommenderar jag Stormbringer 5th ed.
Och om du vill spela kampanjer som är rejält episkt heroiska, D&D 3e.
Jag vet att du inte frågade om dessa sista två, men jag tyckte att de var värda att nämna som alternativ till DoD6.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Fördelarna med Drakar och Demoner 6:

Världen: DoD har lyckats att skrapa bort den "standard" fantasyvärlden till en viss del. Och det skall Riotminds ha beröm för. Den känns mer nordisk och mysig. Lite som en saga ungefär. Fast nackdelen med det är ju att det kan bli en aning svårare att spelleda den och få rätt stämning.

Bestiariumet: Riotminds har lyckats skapa den snyggaste "monsterboken" som jag någonsin sett till ett rollspel. Jag menar, man blev nästan kåt av att titta i den.


Nackdelarna
Regelsystemet: Tyvärr är regelsystemet levelbaserat och innehåller massor med underliga buggar och restriktioner.

Folkslagen: Det skulle ha varit roligt om Riotminds skapat lite nya folkslag till sin värld. Istället för de gamla vanliga.

Nåväl.. Summan av kardemumman:
OM du vill spela ett episkt fantasy rollspel med levelsystem och bängel. Så köp då Dungeons and Dragons (om dina engelskakunskaper är goda nog). Om du vill ha mer realistiskt så använd dig av exempelvis Gemini eller Eons regelsystem. Världen är det intressanta till nya DoD, tyvärr finns den ej beskriven i regelboken något vidare... Men... tja.. Det blev inte så mycket råd...

Nåväl.. Tjoflöjt.
 
Top