Nekromanti Fräna och världsbeskrivande statliga verk?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Efter ett antal utbildningar så har min sjuka hjärna i vanlig ordning börjat spotta ur sig embryon till världsbeskrivningar eller världsbeskrivningsmekanismer. Denna gång går tankarna runt statliga verk (!).

Statliga verk eller instutitoner tycker jag lämpar sig fånigt bra för att beskriva en ett rike i en omvärld och vad som kan ses som viktigt i världen ur ett statligt perspektiv. Om någonting behöver styras upp så skapas ett statligt verk för att kotrollera det. De ger en sorts geopolitisk beskrivning av världen!

Jag började direkt spåna på en lagom förstatligad framtidsvärld med magi/fantastik och udda teknologier etc.

Vilka statliga verk (eller för den delen byråer/nämnder/...) skulle du tycka var kul/häftiga/skönt jobbiga/nödvändiga att de fanns?
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
I min take på Hakebössor och Häxkonster (koncept och namn ogenerat stulet från en tråd här på forumet) så arbetar spelarna som häxjägare för en nyetablerad Trolldomskommission. Att beskriva världen, ockulta företeelser (varelser, häxkonster) och häxjägarnas mandat och förhållande till ordningsmakten vore alldeles utmärkt att göra i form av pamfletter från kommissionen. En beginners guide för häxjägare helt enkelt.

I andra settings skulle Krigsministeriet, hemliga sällskap typ S.A.V.E, religiösa ordnar eller samfund spela en liknande funktion. Propaganda, desinformation och fördomar skulle kunna samsas med mer pålitlig statistik.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Bra grejor!

Jag har satt upp ett par statliga verk:
Plasmanätsverket - Underhåller det statliga plasmanätet
Maginodsministeriet - Kartlägger och delar ut prospekteringsrätter till rikets maginoder samt arbetar preventivt för att minimera skador i samband med att nya uppstår.
Inspektionen för strategiska produkter - Reglerar hur kraftfulla teknoligier och magi-komentens får säljas och köpas.

Ett par till mognar i bakhuvudet...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Nu fick jag iden om IMP (Internationella MagiPolisen).

Det är en plats där man blev trött på att den magiska världen var rena vilda västern, där byråkratierna och de stora massorna behövde vara rädda för de stora magikernas nycker. Där var dag så uppstår en ny Harry Potter, Voldemort, Merlin eller någon annan megalomanisk moralkrigare med magisk talang som ska "förändra världen" och som bara orsakar lidande, död och förstörelse.

Så man gjorde ett deal direkt med helvetet. Helvetet har alltid haft som uppgift att straffa de skyldiga, och nu har djävlar fått mandat att vara på jorden för att utreda magiska brott. I de fallen där brottet är straffbart med döden tar de den skyldiges själ på direkten.
Oavsett hur mäktig magiker du är så är du inte en match för en fallen ängel om ängeln inte är innanför en magisk cirkel.
Och när polismakten har ett dussintal djävlar på deras avlöningslista så är du screwed.
De är dock inte trevliga att ha att göra med.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Statens allmänna haveriverk - de som tar hand om olika magiska/steampunkiga misstag och städar upp efter galna vetenskapsmän/alkemister som sprängt sig i luften.

Transportnätsverket - verket som hanterar transportnätet av sammankopplade teleporteringsnoder som finns i städerna istället för tunnelbana.

Statens Ämbetsverk för Paranormala Operationer (SÄPO) - säkerhetspolisen som tar hand om övernaturligheter som hamnat på hemligstämplade listor

Försvarets materielverk - Har enorma lager med alltifrån stickade strumpor till stramotropidrivna strålkanoner.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Cybot;n258268 said:
Nu fick jag iden om IMP (Internationella MagiPolisen).

Det är en plats där man blev trött på att den magiska världen var rena vilda västern, där byråkratierna och de stora massorna behövde vara rädda för de stora magikernas nycker. Där var dag så uppstår en ny Harry Potter, Voldemort, Merlin eller någon annan megalomanisk moralkrigare med magisk talang som ska "förändra världen" och som bara orsakar lidande, död och förstörelse.

Så man gjorde ett deal direkt med helvetet. Helvetet har alltid haft som uppgift att straffa de skyldiga, och nu har djävlar fått mandat att vara på jorden för att utreda magiska brott. I de fallen där brottet är straffbart med döden tar de den skyldiges själ på direkten.
Oavsett hur mäktig magiker du är så är du inte en match för en fallen ängel om ängeln inte är innanför en magisk cirkel.
Och när polismakten har ett dussintal djävlar på deras avlöningslista så är du screwed.
De är dock inte trevliga att ha att göra med.
Awesome! Mörkt som satan (!), episka "boss"-motståndare och bra stämning! Gillar mycket!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Khan;n258272 said:
Statens allmänna haveriverk - de som tar hand om olika magiska/steampunkiga misstag och städar upp efter galna vetenskapsmän/alkemister som sprängt sig i luften.

Transportnätsverket - verket som hanterar transportnätet av sammankopplade teleporteringsnoder som finns i städerna istället för tunnelbana.

Statens Ämbetsverk för Paranormala Operationer (SÄPO) - säkerhetspolisen som tar hand om övernaturligheter som hamnat på hemligstämplade listor

Försvarets materielverk - Har enorma lager med alltifrån stickade strumpor till stramotropidrivna strålkanoner.
Skitbra! Haveriverket slår ann en extra bra sträng hos mig!
 
Top