Nekromanti Fräckaste trollkarlen genom tiderna?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,451
Location
Stockholm
Re: Alltid detta gnäll.

"Det var ju absolut befogat att svara på mitt inlägg i det här fallet. Han höll med mig i det att det inte var någon spoiler."

Det innehöll en fråga som tydligt var riktad till mig. Retorisk eller ej. Dessutom är det väl såvitt jag vet inte meningen att rena "håller med"-inlägg skall postas här över huvud taget. Besides, att påstå att det inte är en spoiler är ju bara korkat; till sin natur så är det ju uppenbarligen det. Det enda som är diskutabelt är huruvida det är en sån där grej som alla rimligtvis borde känna till; t.ex kan man nog känna sig lugn med att prata om Darth Vader's liv och leverne på ett Star Wars-forum. Tänker du utgå ifrån att alla rollspelare har läst Dragonlance? Det är nämligen tämligen nonchalant i min bok.

"Onödigt att vara uppkäftig också tycker jag..."

Skulle det där gälla mig och något jag skrivit, och isf vad? Var mer specifik, eller var tyst.

"Min åsikt i frågan [...]"

...är grundad i lathet och brist på hänsyn. Just dödsfall tenderar att vara stora händelser som inträffar sent (i vart fall när det gäller huvudpersoner). Det finns många fler exempel på sådana saker. Att skylla på att man inte kan spoilermärka allt är bara larvigt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hahaha, kan det vara möjligt?
Min analys lyder desstristare som så att någon lustigkurre har skickat in den där texten till en sida och angett R Kelly som artist. Sedan tar andra sidor och kopierar varandras material. Så verkar det nämligen vara med wikipedior på nätet, eftersom "Johan Rising" leder till en uppslagstext om mig å wrnu på en massa olika wikipedior, och då jag inte riktigt kan tänka mig att någon skulle anstränga sig tillräckligt mycket för att skriva det på varenda en av dessa nätuppslagsböcker.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Kanske det utgör höjdpunkten på hans kreativa sida (om det nu är han som skrivit den). =^_^=

Har ju annars en mörkare teori som kanske inte skall gås in allt för ingående här, men som rör vissa saker han anklagades för om minnet inte sviker...

/Ulfgeir
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Alltid detta gnäll.

Usch, hatar verkligen sånna här diskussioner. Men jag spelar med.

Skulle det där gälla mig och något jag skrivit, och isf vad? Var mer specifik, eller var tyst.
(vilket inget av det här är, iofs, eftersom du svarade på fel inlägg, smartypants)

Tyckte jag var uppkäftigt, inte mycket, men lite.

Tänker du utgå ifrån att alla rollspelare har läst Dragonlance? Det är nämligen tämligen nonchalant i min bok.
Nej, tänker jag mig verkligen inte. Herregud. Men eftersom War of Souls utspelar sig en massa år efter Dragons of Summer flame, något jag nämnde i ursprungsinlägget, så är det väl inte så himmla svårt att förstå att han är död. Varken han eller någon annan från Chronicles och Legends har en huvudroll i de böckerna. De handlar inte om Raistlin, Caramon eller någon av de andra.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Förutom Tasselhoff Burrfoot som är den som ligger bakom War of Souls i det att han i ögonblicket där han skulle ha dött och tagit med sig Chaos (via grey gem eller vad det nu hette) istället använde The Devise of Time Journying (har inte läst svenska versionerna så jag har ingen bra översättning så här mitt i natten) för att ta sig fram i tiden och bevittna Caramons begravning. Detta leder till en massa olika konsekvenser, bland annat att Tasselhoff är en del av berättelsen. Och ja, Carmon dör i början av första boken. </font></td></tr></table>

...är grundad i lathet och brist på hänsyn. Just dödsfall tenderar att vara stora händelser som inträffar sent (i vart fall när det gäller huvudpersoner). Det finns många fler exempel på sådana saker. Att skylla på att man inte kan spoilermärka allt är bara larvigt.
Det enda jag avslöjade var alltså att han var död i War of Souls. Men visst, jag är jävligt lat och har ingen hänsyn för någon medmänniska, särskilt inte folk på det här forumet.

Man måste få snacka på det här forumet om vissa saker utan att behöva spoilermärka varannat ord. Handlar tråden om trollkarlar och vi diskuterar en viss sådan, är det befogat att diskutera saker om denna trollkarl som kanske inte sker i början av boken. Hade någon frågat om dessa böcker är läsvärda hade jag ju inte sagt något. Det finns ju fler aktuella spoilers på forumet just nu, i Narniatråden diskuteras till exempel slutet på hela serien, någon som inte jag hade läst. Blev inte sur alls för det till exempel, för det är befogat! Du kanske ska börja attackera dem också?

/Balderk, är jävligt less nu.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hmm, skulle väl vilja säga Julian Sands roll i filmen Warlock och Warlock: the Armageddon. Han har, såvitt jag vet inget namn i filmerna utan refereras till som Häxmästaren (det är även det svenska namnet på första filmen).

Varför?
För det första, accenten (ok, det har inte mycket med hans rollfigur att göra utan bara det att Julian Sands är så cool). För det andra, han gör såå cola saker. I första filmen exempelvis så sitter han och pratar med en liten pojke och pojken undrar vad han är för något, han svarar då "I am a witch" och pojken kontrar med "You are not a witch, witches fly around on brooms" varpå Häxmästaren säger "But I do not need a broom to fly". Därefter byter dom scen och kort därpå får man veta att det som gör att han kan flyga är människofett från odöpta pojkar (givetvis var pojken häxmästaren pratade med odöpt).

Det är fritt fram för de som kommer ihåg filmen bättre än mig att rätta mig

Val nummer två: Nathaniel Demerest (anden i filmen Wishmaster)
Riktigt snäll kille den där, uppfyller alla dina önskningar och kräver bara din själ som pris. För er som inte sett filmen så tycker jag det räcker med att ni ser början på filmen, schysst fest där med massa trevliga saker som anden har fixat fram :gremsmile:

/Seinet Wintermute - Har problem med två julklappar
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Hmm, Julian Sands karaktär där är riktigt elak. Gillar den förbannelsen som han lägger på en fåfäng flicka... =^_^= Skådepelerskan av nämda flicka gjorde sig inte helt populär med vissa kommentarer hon fällde här.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
hahaha, jag kommer ihåg de filmerna! Helt underbara!

Är det inte en scen där en bonde målar nåt skydd mot onda ögat på sin ladugård, också?
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,451
Location
Stockholm
Re: Alltid detta gnäll.

"Tyckte jag var uppkäftigt, inte mycket, men lite."

Och själv tyckte jag att det jag svarade på var obefogat gnäll. "Uppkäftigt" är knappast rätt ord i sammanhanget.

"Det enda jag avslöjade var alltså att han var död i War of Souls. Men visst, jag är jävligt lat och har ingen hänsyn för någon medmänniska, särskilt inte folk på det här forumet."

Tja, det där får du ju stå för själv. Ironi orkar vi inte med.

"Man måste få snacka på det här forumet om vissa saker utan att behöva spoilermärka varannat ord."

Och det där har jag redan svarat på.

"Det finns ju fler aktuella spoilers på forumet just nu[...]"

Jag är varken moderator eller spoilerpolisen, så jag tänker ju inte sätta mig och leta. Det är helt enkelt inte mitt problem.

"Balderk, är jävligt less nu."

Vet du, det är jag också, för det borde ha räckt med ett inlägg i den här deltråden. Jag kunde kanske varit mindre dryg från första början, men nu får det räcka. En kass (halvt OT) deltråd har redan suddats ut härifrån, det skall inte behöva bli en till. Jag har sagt det jag skulle säga, och du verkar ha gjort detsamma. Om du känner att du trots det vill säga nåt mer till mig i den här frågan, kör ett PM.
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Madelein (tror hon heter så i alla fall) i Andres Romans trilogi om Drakväktarna tycker jag definitivt förtjänar en plats här. Nog för att hon inte är någon trollkarl och nog för att hon egentligen inte är särskilt fräck - men jag tycker definitivt att hon är ett ganska originellt koncept.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">
Jag tycker om hennes karaktär för att hon är så oslipad, för att inte säga trasig (känslomässigt, psykiskt, magiskt osv), på alla sätt även om hon är extremt mäktig. Hon är inte någon slags övermäktig halvgudinna och hon är ganska svag även om hon har sina otroliga krafter. Och det är ganska intressant att hon dödar sin bror p g a sina krafter också. Hon är en väldigt...mänsklig besvärjare, i motsats till t ex Gandalf som är väldigt mystisk och gudalik (fast han är ju faktiskt en halvgud :gremtongue:). </font></td></tr></table>

/Glimfrost
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Jepp, det stämmer. En amish-familj som fått besök av Häxmästaren så att de klassiska tecknen gör sig tydliga (grädden surnar, hästarna blir oroliga och svettas).

/Seinet Wintermute - Fan, det är nästan så man borde se dem igen
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
mwah, vilket minne man har ibland (om det hjälpte för skolarbeten och sånt dock...)

/Robban - beställer dem på dvd
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Vill lägga till Miraculix också

Alltså, schysst snubbe den där trollkarlen i Asterix. Skulle gärna vilja ha hans trolldryck!

/Seinet Wintermute - Kom att tänka på den gamla sköna serien
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,579
Location
Helsingborg
Belgarath
Alla karaktärer David Eddings karaktärer i Belgariaden har jag lätt att bli fäst vid.. De känns geniuna.. Stereotyper med lite egna personlighetsdrag vilka gör de särskiljande.. Enkla och vinnande koncept..

Zifnab
En babblande galning med en drake som spiritus familaris.. Lika förvirrad som Anthys men ibland skiner hans riktiga "jag" fram och ger en skymt av en svunnen man med minnen från en svunnen tid.. Jag gillar att han är dubbelbottnad och han fungerar utmärkt som comic relief.. Incidenten med hatten (i The Death Gate Cycle) är helt underbar.. :gremsmile: Jag har inte läst Dragonlanceböckerna där han förekommer med annat namn..

Wishmaster
Någon nämnde häxmästaren från filmen Warlock och visst är han ball, men efter att ha sett Wishmaster 1 och 2 igår (blev nyfiken när den omnämndes i denna tråd) måste jag nog säga att <A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0120524/?fr=c2l0ZT1kZnxteD0yMHxzZz0xfGxtPTIwMHx0dD1vbnxwbj0wfHE9V2lzaG1hc3RlcnxodG1sPTF8bm09b24_;fc=1;ft=20;fm=1>Wishmaster</A> är snäppet värre.. Visst, häxmästaren utformar sina förbannelser efter hur offren är men Wishmaster är oändligt mäktig men kan inte använda sin magi om det inte är någon annans önskning.. Dock gör han alltid den mest fruktansvärda tolkningen utav offrets önskan.. Ball magiker..

/Han som annars gillar svarta fen i Bobo
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hörru! Jag nämnde Wishmaster (Nathaniel Demerest) också, fast han är egentligen ingen Trollkarl utan en Djinn. Men och andra sidan så är Häxmästaren rätt cool i Warlock: the Armageddon när han samlar ihop stenarna, han måste ju få stenara frivilligt. Exempelvis i scenen när han får stenen från den där mode-tjejen så svävar han ju upp med henne över hustaken och när han sedan får stenen låter han henne falla som en sten, det gillar jag :gremlaugh:

/Seinet Wintermute - Är det någon rolig magiker jag missat...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,579
Location
Helsingborg
"Hörru! Jag nämnde Wishmaster (Nathaniel Demerest) också,"
Jo, men jag skrev ju också "...men efter att ha sett Wishmaster 1 och 2 igår (blev nyfiken när den omnämndes i denna tråd.)".. Eller vaddå? Får inte jag ha samma favvomagiker som dig? :gremsmile:

/Han som tänkte ha signaturen "/Han som inte tillförde något nytt" när han skrev förra inlägget men glömde bort det på vägen
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Klart du får ha samma favvo-magiker, men jag gillar Warlock bättre än Mr Demerest.

Vad gäller häxor så är klart Christina Riccis karraktär i Sleepy Hollow den klart snyggaste (ifall jag nu inte missat någon som är ännu snyggare). Annars skulle jag säga Mab (Queen of the Old Ways) från miniserien Merlin (den med Sam Neill) som tuffast, Fink där är rätt mysig som magiker också, men definitivt inget som slår Warlock eller Nathaniel.

/Seinet Wintermute - Tipsar alla om att Merlin bara kostar 49 kr på Movieline
 
G

Guest

Guest
Cogline från diverse shannara böcker, han verkar vara skeptisk till magi och andra övernaturliga saker, han behärskar kemi och metallurgi också, och använder bara det nödvändigaste, han är så härligt egensinnig.
Logain kommer på andra plats, <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> i de senare böckerna kommer han verkligen på hur magi ska användas </font></td></tr></table> han har även mer attityd än de flesta gamla gubbstruttarna.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Ja du ser...[OT]

Cogline från diverse shannara böcker

...vad man har glömt. Måste medge att han är cool :gremlaugh:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Då ni nämnde djinn så måste jag bara :gremlaugh: nämna Bartimaeus (från 'Amuletten från Samarkand' av Jonathan Stroud).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,356
Location
Göteborg, Lindome
En amish-familj som fått besök av Häxmästaren
Tsk, tsk, tsk. De var ju inte Amish utan Mennoniter. Redferne frågade ju familjefadern just detta ("Amish?") och blev rättad ("Mennonite.").

/Mikael
 
Top