Nekromanti Fräckaste trollkarlen genom tiderna?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Negi Springfield

Måhända att han inte är helt färdigutbildad, men han är lärare i engelska för en hel skolklass med ett trettiotal japanska skolflickor. Visserligen är han bara tio år, men det hindrar inte honom från att hamna i pinsamma situationer tack vare sin magi.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Vem lägger ni er röst på?
Jag skulle säga Oden, han är ju förebilden för alla trollkarlar av gandalf/merlin/elminster... snitt.

Där kan vi snacka om knipslug gubbe.

Och hänga i trät i massa dar för att få sina magiska runor, det är ju också himla coolt.

Visst han är gud också och det kanske diskar honom, men från ett berättelseperspektiv är han ju väldigt mycket vad vi associerar med en klassisk trollkarl.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Måste du ställa så svåra frågor?

mm, trevlig lista. Zifnab är tuff (men draken är tuffare), Zeddicus är väl ganska intressant, men då jag inte är speciellt förtjust i serien som sådan så hamnar han nog bland de andra i högen "ganska häftiga".

Att du nämner Quick Ben är trevligt, då det känns som jag är den enda i hela världen som läst "A tale of the Malazan book of the Fallen" (träffard aldrig nån som gjort det, i alla fall). Jag håller helt klart med, han är urtuff, men det är tack vare Kalam. Trots det så blir det nog Quick Ben jag väljer, mest för att han faktiskt *är* en bra (om än nådigt galen) trollkarl.

Gandalf? Inte förtjust i varken honom eller böckerna, så pssh.
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Raistlin från DragonLance-serierna.

Han är min favorit eftersom han inte är ond från början och när han tar på sig en svart kåpa blir han inte ond då heller han får bara lite annorlunda uppfattning om "god/ond-gråskalan", eller nåt sånt...

...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Men skärp er!

John Constantine för tusan!

Vi tar det en gång till:

John Constantine för tusan!

Och nu pratar vi naturligtvis om den John Constantine som förekommer i serierna Hellblazer och Swamp Thing, inte om den (troligen) bleka kopia som spelas av Keanu Reeves i den kommande filmen.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Willow i Buffy var ju rätt så kul, speciellt när hon blev pissed off och gick i magisk härdsmälta.

Men ballast av allt är fortfarande en godtycklig voodoo-utövare, med skallror, höns, zombies och sånt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Har ett par förslag:

Willow från Buffy när hon överdoserar magi och blir ond.

John Constantine från Hellblazer.

Harlequin från Shadowrun-kampanjen med samma namn. Ja det är han som i de gamla sourceböckerna döljer sig bakom signaturen "The Laughing man" i de inslagen av Shadowtalk som finns med.

Raistlin Majere från Dragonlance. Fizban är ju rätt kul med, men han är ju helt livsfarlig.

Alla magiker från Discworld.

Sparvhök från Övärlden-serien. (Och jag räknar bara de 3 första böckerna)

Sedan som en honorary mention: Både häxorna från Macbeth och Prospero från Stormen. =^_^=

/Ulfgeir
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Bokmässigt tycker jag Ged är rätt sympatisk.

TV-mässigt är det den vridna shamankan Alti i Xena som hetsar upp mig mest (alltså inte så... (eller är det kanske just så...? :gremblush: )).

Seriemässigt är det något visst med Lord Weird Slough Feg i Slaíne. Skvatt galen och starksvag.

Filmmässigt vinner Thulsa Doom i Conan the Barbarian. På ren viljestyrka (och förmåga att bära upp sina bisarra dräkter).
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Harlequin

ahh, vilken underbar kampanj, och karaktär. Åratal sen jag lirade den kampanjen, och det är rätt illa att jag glömde bort honom också. Tyvärr funkar inte magisystemet i ShadowRun vidare bra, även om det är det bästa jag sett till en sån idé (cyberpunk/fantasy-hybrider brukar inte ha vidare bra magisystem).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Re: Harlequin

För att göra saken ännu värre så använder Harlequin ju ett helt annat magisystem än hur magin funkar för vanliga dödliga i Shadowrun. <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Fast det är ju inte så konstigt när han är från Earthdawn och är då runt 6000 år gammal och übermäktig. Hna är så mäktig att det inte finns stats för honom och han kan göra i princip vad han vill. </font></td></tr></table>

Men jag kan hålla med om att regelsystemet i Shadowrun har en hel del buggar. Miljön gör det dock till ett av mina favoritspel.

/Ulfgeir
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Shadowrun

hehe, precis. det är en av anledningarna till att man oftast kan hitta mig rotandes igenom alla högar med gamla rollspelsböcker som säljes billigt. Saknar fortfarande en del böcker till tredje utgåvan, dock :/
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Belgarath är också min favorit. Mycket av Eddings böcker skulle jag säkert tycka mycket mindre om om jag läste dem idag, men ett är säkert - Belgarath är coolast. Idén med en uråldrig, vis Gandalf-typ som samtidigt är en jovialisk, gubbsjuk festprisse/slacker/luffare...den var helt enkelt så bra. Hans relation till sin dotter Polgara gör mycket till saken, liksom hans egentligen rätt sorgliga bakgrundshistoria. I grund och botten är han en seriös karaktär.

Hertig Sandre i Guy Gavriels 'Tigana' är en annan favorit. Han liknar kanske Belgarath lite, men har, som sig bör i sin setting, mer drag av överkompetent, machiavelliansk renässansfurste. Charmig, lömsk och lite sorglig.

Sedan ääälskar jag Thulsa Doom i Roy Thomas serietappning. En sarkastisk überlisch med självdistans :-D

- Ymir, älskar
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Ged/Sparvhök och hans kollegor från Övärlden-böckerna utövar en sorts magi som skulle kunna existera på riktigt. Jag gillar Ursula LeGuins sätt att beskriva magins konsekvenser och jag älskar den skrytiga ynglingen Geds uppvaknande när han lär känna magins baksidor.

Jag är även en stor fan av technomages från Babylon 5-universat, som trollar med hjälp av teknik.

Men bäst av alla och först på min lista är trollkarlen/illusionisten Mandrake, ni vet han med kompisen Lothar som gästspelar i serietidningen Fantomen. Inget slår denne spenslige vattenkammade kille med hög hatt!

/Magoo gör en magisk gest...
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Mandrake

hahaha, han är helt klart bäst! Kommer ihåg den serien från Fantomen.. lite OT här, men lyckades han nånsin besegra octopus (eller vad han nu hette, Octo? Nåt bläckfiskaktigt, iaf), det jag kommer ihåg är

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> att mandrakes bror var octopus, stämmer det? </font></td></tr></table>
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Men men ... BELDIN?! :gremsmile:

Annars måste jag gå för en klassiker ... Elminister är nog coolast faktiskt.(efter Gandalf och Saruman , dom är ju för fräcka för att vara med i omröstningen) :gremsmile:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Måste du ställa så svåra frågor?

Att du nämner Quick Ben är trevligt, då det känns som jag är den enda i hela världen som läst "A tale of the Malazan book of the Fallen" (träffard aldrig nån som gjort det, i alla fall). Jag håller helt klart med, han är urtuff, men det är tack vare Kalam. Trots det så blir det nog Quick Ben jag väljer, mest för att han faktiskt *är* en bra (om än nådigt galen) trollkarl.
Jag har bara läst den första boken (de andra volymerna dyker upp och försvinner med jämna mellanrum i den lokala bokhandeln, så någon måste köpa dem. Om denna någon läser dem eller inte är ju en annan fråga. Jag kommer antagligen att köpa de böcker jag saknar så småningom, men jag vill se om serien slutar först...), men den enda trollkarl jag gillade i var Kruppe (om det var så han hette). Visserligen var det ibland en aning oklart om han verkligen var en trollkarl eller om han bara påstod det, men när jag tänker efter var nog det en del av orsaken.

Jag skulle väl inte gå så långt som till att kalla honom min favortitrollkarl, men i alla fall.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Ja, just ja

Han hade jag också glömt.

Visserligen var det ibland en aning oklart om han verkligen var en trollkarl eller om han bara påstod det, men när jag tänker efter var nog det en del av orsaken.

Jo nog är han en trollkarl alltid men då man tänker efter visar han inte så ofta det. Hur som helst är han klurig.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,573
Location
Stockholm
Om jag finge välja skulle det nog bli delad förstaplats mellan
* Judah Low (från China Miévilles Iron Council)
* Lord Fanny (från Morrisons The Invisibles)
* Tarrant (från C.S. Friedmans Coldfire-trilogi
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Den där killen i The Vanishing Tower, han vars namn jag inte ens tänker försöka stava till. Voloidon Gaghaghaghaghanånting. En elak liten dvärg med ett extradimensionellt torn han skiftar runt mellan världar i syfte att stjäla magiska artefakter och folk. Om Abdul Alhazred räknas som trollkarl får jag nog lov att nominera honom också.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Gwydion fab Don

Min favorittrollkarl är helt klart Gwydion fab Don, i Mabinogions fjärde gren (Math fab Mathonwy). Han stjäl Pryderis grisar för att starta krig så hans brorsa kan sno kung Maths fotjungfru (det är ett géas Math har, att han måste vila fötterna i en jungfrus knä så länge han inte är i krig), han förklär sig till skomakare för att ge Lleu Llaw Gyffes ett namn, och han skapar en kvinna av blommor.


Och så gillar jag Merlin, så som Malory framställer honom. I Morte D'Arthur är han nämligen konstig och bångstyrig, nästan som en puck. Som när kung Uther letar efter honom och han förklär sig till en tiggare bara för att han tycker så mycket om att luras - och när det lyckas blir han "glad som ett litet barn".


/Feliath - Ye Olde Nerde
 
Top