Foundry?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Ok, förklara för mig som om jag vore 5 år. Vad är det, hur funkar det och vad krävs för att implementera det? Finns det add ons eller är det hela moduler?

Tack!
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag har både en femåring och Foundry (även om jag bara köpt det och i princip inte använt det alls... time flies) så det här är en tråd för mig!

Foundry är:
  • en Virtual TableTop, alltså som ett digitalt bord på internet där du kan spela spel med dina kompisar
  • engångsbetalat - dvs du köper det för en engångssumma (typ nästan 700 spänn pga usel krona som jag minns det) och sen är det fritt från prenumenationskostnad
    • om du nu inte ska hosta dina spel någon annanstans än på din egna dator, vilket ryktet säger att flera tvingas till då deras internetleverantör inte släpper in de andra spelarna till Foundry-installationens port
  • modulbaserat - så jag har t.ex. laddat in en Symbaroum-modul och får då formulär och färdigheter och sånt att pyssla med
    • det finns moduler som kostar och det finns moduler som är gratis
  • svårt att komma in i (möjligtvis orättvist då jag är i någon trött fas där jag inte gladeligen lägger timmar på att lära mig nåt nytt när jag har saker som funkar, i det här fallet roll20 (som är kasst på att hantera "figurer på spelplan" vilket jag ändå inte använder i 99% av fallen))
    • jag krockade lite med en tröskel och har inte tagit tag i mig själv för att komma över den... some day...
    • enligt ryktet är det skitbra när man kommer in i det (troligtvis för att man har behov som överskrider "jag vill visa en bild för mina spelare")
    • fullt av finesser
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Jag har både en femåring och Foundry (även om jag bara köpt det och i princip inte använt det alls... time flies) så det här är en tråd för mig!

Foundry är:
  • en Virtual TableTop, alltså som ett digitalt bord på internet där du kan spela spel med dina kompisar
  • engångsbetalat - dvs du köper det för en engångssumma (typ nästan 700 spänn pga usel krona som jag minns det) och sen är det fritt från prenumenationskostnad
    • om du nu inte ska hosta dina spel någon annanstans än på din egna dator, vilket ryktet säger att flera tvingas till då deras internetleverantör inte släpper in de andra spelarna till Foundry-installationens port
  • modulbaserat - så jag har t.ex. laddat in en Symbaroum-modul och får då formulär och färdigheter och sånt att pyssla med
    • det finns moduler som kostar och det finns moduler som är gratis
  • svårt att komma in i (möjligtvis orättvist då jag är i någon trött fas där jag inte gladeligen lägger timmar på att lära mig nåt nytt när jag har saker som funkar, i det här fallet roll20 (som är kasst på att hantera "figurer på spelplan" vilket jag ändå inte använder i 99% av fallen))
    • jag krockade lite med en tröskel och har inte tagit tag i mig själv för att komma över den... some day...
    • enligt ryktet är det skitbra när man kommer in i det (troligtvis för att man har behov som överskrider "jag vill visa en bild för mina spelare")
    • fullt av finesser
Jag använde Foundry lite för Kopparhavets hjältar. Men om jag skall vara ärlig så var det bara för att dela rollformulär och slå tärning.

Vad använder man det till annars? Jag vet att det går att dela kartor och bilder, men det gör man ju enkelt i sin videochatklient eller med screenshare
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
I grund och botten handlar det om att skapa en modul för Ereb Altor, med kartorna inlagda som scener, SLP som actors och i stort sett resten i journaler. Allt material samlas i ett kompendium, som ingår som en del i modulen. Det är relativt enkelt. Det svåra, och jobbiga, är att få det snyggt och att få till smidiga länkningar och liknande. Någon som är riktigt duktig på CSS är guld värd!

Det som kan vara en extra utmaning med att göra en 3:epartsmodul till DoD är att systemet är så sjukt snyggt och välgjort. Det känns kanske inte så kul med en modul som är ok men inte mycket mer. Ni kanske kan anlita @PatrikP som gjort systemet, till att göra Ereb Altor-modulen? :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
I grund och botten handlar det om att skapa en modul för Ereb Altor, med kartorna inlagda som scener, SLP som actors och i stort sett resten i journaler. Allt material samlas i ett kompendium, som ingår som en del i modulen. Det är relativt enkelt. Det svåra, och jobbiga, är att få det snyggt och att få till smidiga länkningar och liknande. Någon som är riktigt duktig på CSS är guld värd!

Det som kan vara en extra utmaning med att göra en 3:epartsmodul till DoD är att systemet är så sjukt snyggt och välgjort. Det känns kanske inte så kul med en modul som är ok men inte mycket mer. Ni kanske kan anlita @PatrikP som gjort systemet, till att göra Ereb Altor-modulen? :)
Så det är äventyrsresurser såväl som regler?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Så det är äventyrsresurser såväl som regler?
Ja, köper man premiummodulen till DoD får man i stort sett allt som finns i den fysiska boxen, anpassat till Foundry. Alla SLP, monster, föremål, m.m. är upplagda, kartorna är förberedda med rutnät (där det behövs) och det går enkelt att spelleda Drakkejsarens hemlighet direkt i Foundry.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Ja, köper man premiummodulen till DoD får man i stort sett allt som finns i den fysiska boxen, anpassat till Foundry. Alla SLP, monster, föremål, m.m. är upplagda, kartorna är förberedda med rutnät (där det behövs) och det går enkelt att spelleda Drakkejsarens hemlighet direkt i Foundry.
Innebär inte det att det per automatik blir rälsat? Man spelar ett färdigt äventyr scen för scen med de kartor som finns?

Eller är det mer ett alternativ och man kan även spela mer sandlåda?
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
157
Innebär inte det att det per automatik blir rälsat? Man spelar ett färdigt äventyr scen för scen med de kartor som finns?

Eller är det mer ett alternativ och man kan även spela mer sandlåda?
Det är ett problem för alla VTTs och inte unikt för Foundry.
Jämfört med att spela analogt så ökar arbetsbördan för SL exponentiellt ju mer man går ifrån rälsat spel eller avviker från grottkräl/utmaningsfokuserad platsutforskning och mot exempelvis berättelsedrivet, sandlåda, utredande osv.

Samtliga relevanta VTTs på marknaden idag är från grunden uppbyggda på amerikansk-trad, alltså grids, figurer och regler som handlar om strid och förmågor. Funktionaliteten utanför det är typ alltid högst begränsad.
 

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
197
Jag har spelat i flera kampanjer på Foundry men bara som spelare. Bland annat Shadowrun, Svärdets Sång, FFG Star Wars, Mutant och kanske nåt mer. Eventuellt var något av dem på annan plattform.

Hur som helst, ur spelarperspektivet spelar de interaktiva rollformulären stor roll och det är viktigt att de som gjorde dem har gjort ett bra jobb för att det ska bli en smidig upplevelse. Det har funkat bra i de spel jag provat, men ändå lite olika bra. Att byta spel kan nästan kännas som att byta till annan mjukvara. Det är lite "ok, hur slår jag ett färdighetsslag i det är spelet då?".

Spelledaren behöver kunna själva plattformen mycket bättre än spelarna men jag kan inte så mycket om de bitarna...
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Innebär inte det att det per automatik blir rälsat? Man spelar ett färdigt äventyr scen för scen med de kartor som finns?

Eller är det mer ett alternativ och man kan även spela mer sandlåda?
Det är valfritt. Foundry funkar utmärkt till Theatre of the Mind, men spelar man enbart på det viset kanske man väljer en VTT som är gratis. Men jag vet inte om t.ex. Drakkejsarens hemlighet blir varken mer eller mindre rälsat jämfört med den fysiska versionen. Resurserna är de samma.

Kör man sandlåda och till exempel lägger upp mycket information i World Anvil, så går det att synka den med Foundry.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jämfört med att spela analogt så ökar arbetsbördan för SL exponentiellt ju mer man går ifrån rälsat spel eller avviker från grottkräl/utmaningsfokuserad platsutforskning och mot exempelvis berättelsedrivet, sandlåda, utredande osv.
Jag håller inte riktigt med om det. Spelstilar som inte kräver så mycket prepp analogt, kräver inte mer i en VTT och vice versa. Det absolut mest arbetskrävande som går att göra i en VTT är att spelleda ett traditionellt äventyr, om inte någon annan lagt upp och tillgängliggjort resurserna förstås.

Jag lade nog någonstans mellan 50-100 timmar bara på att förbereda Tjurmannen från Kungsskär. Eftersom det inte finns något officiellt Foundry-system till CoC är det mycket som måste läggas upp manuellt, i synnerhet som jag ville ha det på svenska. Jag har visserligen lagt massor av timmar på Monster of the Week och Fantasy World också, men den arbetsinsatsen kunde jag lägga in i moduler, så att alla andra slipper jobba :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Men, 50-100 timmar....! Hur går det ihop? Jag har aldrig lagt en bråkdel så mycket tid på att förbereda ett äventyr jag spellet online

Känns som att VTT vore att straffa våra spelgrupper!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Men, 50-100 timmar....! Hur går det ihop? Jag har aldrig lagt en bråkdel så mycket tid på att förbereda ett äventyr jag spellet online

Känns som att VTT vore att straffa våra spelgrupper!
Jag ska villigt erkänna att den mesta tiden lade jag på nice-to-have-saker bara för att jag kunde. Att ha väggar och fog-of-war till alla byggnader är definitivt inte nödvändigt. Jag hade kunnat plocka SLP-värden och liknande direkt från boken/PDF:en istället för att lägga upp alla SLP i Foundry. Jag hade kunnat skippa de svenska beskrivningarna av färdigheterna och låtit spelarna läsa i regelboken istället. Osv., osv.

Men jag ville gärna utnyttja de möjligheter som Foundry ger mig, även om det tar en stund. Allt som jag gjort kring CoC-systemet kan jag iofs återanvända nästa gång jag spelar CoC i Foundry.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,551
Jag har spellett Coriolis och DoD23 i foundry. Rollformulären är såååå mycket bättre än allt jag provat i Roll20. Allt är samlat på ett ställe, regelbok äventyrsplatser, slp osv. Att skapa en ny scen i ex Coriolis är inte jättemeckigt om man inte är noga med ljuskällor och line of sight och liknande.
Alla föremål, färdigheter, talanger, besvärjelser, magiska svärd, kritiska skador osv finns som föremål som man drar in på rollforumläret (om det är välgjort som skrevs ovan)
För Ereb Altor kan man ju utgå från att man har grundreglerna innan, för mig vore en Foundrymodul en stark sellingpoint för Ereb.

@Mogger och @Leon har ni provat Foundry, skicka PM annars så kör vi en demonstration
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Skillnad på arbetsinsats på VTT eller spela vid ett bord beror ju helt upp till om man vill göra förberedelserna. Att 3D printa figurer och landskap samt måla dessa tog för mig rätt mycket tid. Likväl som att i Foundry lägga in väggar och ljuskällor.
Men jag behöver inte lägga den tiden på förberedelser om jag inte vill.
Att bara visa en bild på skärmen likväl som skriva ut en färdig karta tar inte mycket av någon arbetsinsats.
Men när man har möjlighet att göra lite snyggt så blir det för mig lite svårt att inte göra det så spenderar nog lite för mycket tid på förberedelser.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Bara fyller i vad andra har sagt. VTT:er har ofta en hel drös med funktioner, men man måste inte använda alla! Precis som att man inte måste använda alla tänkbara tillbehör som finns för analogt rollspel.
Och att det skulle leda till mer rälsning tycker jag inte alls stämmer. Det är bara som att ha äventyrsboken i digitalt överskådligt format, inget annat.
 
Top