Foundry/Symbaroum - Det förlovade landet

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Så, första spelpasset med online-gruppen är avslutat. Första spelpasset i Foundry för alla fem. Första spelpasset med Symbaroum för alla fem.

Vi ägnade typ 75% av tiden åt att få ordning på rollpersoner. Där jag lyckats importera kompendium så att jag ser alla förmågor, vapen etc under Item-fliken ser spelarna inget, men eftersom de ser sakerna under kompendie-fliken så löste det sig. Ändrar man på en spelares token i en scen så slår inte det igenom i alla scener utan du behöver göra om det i andra scener. Att markera en target-token och sen attackera den och slippa manuell dialog fick vi inte till, men jag har sett video på det ske så får läsa på där. Att Foundry enbart vill importera bilder från en katalog långt ner under c:\<user> istället för att bara droppa in en bild känns störigt. Jag fick inte heller till korrekt Försvar på ett par npc'er utan att jag fattat vad jag fyllt i fel någonstans. Så här har vi gott om förbättringspotential. :D

Startäventyret är flyttat från söder om ett snöigt Titanerna till ett nerregnat Prios pass med rapporterat superleriga vägar norrut. Vi har hunnit med intro-snack om att de fyra barndomsvännerna (3 ambrier och 1 barbar) ledsnat på spejaruppdrag kring Titanerna samt att sitta inne i ett torn och läsa böcker hela dagarna (mystikern), så nu är det dags att hitta en karavan norrut och dra på äventyr. De 5 karavanvakterna trycktes till och Argasto gav sitt samtycke. Sedan var tiden slut.

Det blir lite stelt när Bända Vilja användes då den kändes väldigt kraftfull och jag och spelaren ifråga inte var helt i synk över hur tramsighetsnivån på kampanjen ska vara, men det sistnämnda löste vi snabbt. Däremot behöver jag grubbla lite över hur förmågan ska användas, och synka detta med spelaren, så att det blir rimliga konsekvenser av användandet. Jag vill undvika 1) att den blir lösningen på "alla" problem. 2) att den direkt genererar en arg mobb som dödar spelaren.

Övriga 3 känns klart kompetenta på att slåss, så något TPK är jag inte oroad över i första taget (snarare är jag uppskrämd av alla obalans-kommenterar som florerar om regelsystemet). Men de kanske rullar som krattor framöver och blir Jakaar-lunch eller nåt.

---

De har fått lite backstory med hintar om Tistla fäste samt lite NPC-krokar som i vissa fall inte kommer betyda så mycket förrän om mååååånga spelmöten (t.ex. skattletare som nämns i Häxhammaren).

Just nu känner jag mest att det här inte var ett imponerande spelmöte alls, men det ska nog blir bra det här. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Ja, det är en god idé att ni snackar ihop er kring Bända vilja. I grund och botten är den inte så OP som den verkar, men det blir fort tråkigt om den används för mycket. Jag tycker det är roligast om eventuella begränsningar ges i fiktionen snarare än mekaniskt. Det kan bli rätt intressant om rollpersonen faktiskt drabbas av samvetskval när hen använder förmågan och kanske även "får med sig" bilder och tankar från offret som poppar upp vid olämpliga tillfällen. Är rösten hen hör verklig eller bara ett eko från något tidigare offer? :D
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Har installerat lite moduler till Foundry nu och planerat köra nästa strid som "Baldurs Gate" med datoruträknade attack/skada, line of sight för pilbågsskytte och hela rutnätsbiten. Aldrig spelat så tidigare (och då har jag kört DnD 3.5 online och DnD5 irl (för 7-8 år sedan typ)) så det ska bli spännande att se hur jag och spelarna upplever det hela.

Det jag hoppas på: att en strid tar halva tiden mot hur det hade blivit om en människa hade slagit alla tärningar och kontrollerat alla attribut och modifikation.
Det jag oroar mig för: att spelarna säger att de kan spela datorspel själva och vill ha mer mänsklig interaktion (fast det kommer det ju bli all tid vi inte har en stridsscen vilket jag ju hoppas ska vara default-läget så att säga).

47 timmar till nästa spelpass.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Har installerat lite moduler till Foundry nu och planerat köra nästa strid som "Baldurs Gate" med datoruträknade attack/skada, line of sight för pilbågsskytte och hela rutnätsbiten. Aldrig spelat så tidigare (och då har jag kört DnD 3.5 online och DnD5 irl (för 7-8 år sedan typ)) så det ska bli spännande att se hur jag och spelarna upplever det hela.

Det jag hoppas på: att en strid tar halva tiden mot hur det hade blivit om en människa hade slagit alla tärningar och kontrollerat alla attribut och modifikation.
Det jag oroar mig för: att spelarna säger att de kan spela datorspel själva och vill ha mer mänsklig interaktion (fast det kommer det ju bli all tid vi inte har en stridsscen vilket jag ju hoppas ska vara default-läget så att säga).

47 timmar till nästa spelpass.
Ett tips, om du inte redan har installerat den modulen, är: Token Action HUD.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Ett tips, om du inte redan har installerat den modulen, är: Token Action HUD.
Ja den har jag (och den känns vital för att kunna få till snabba strider). "Token Action HUD Classic", för det fanns en massa varianter men ingen som hette Symbaroum.

Sen har jag en Smart Target (lite tydligare ikoner), Status Icon Counter (som jag inte satt mig in i vad den hjälper till med, men videon som pratade om HUD sa att han hade den) och en Lock View (som jag skaffade efter ett missförstånd om vad den gjorde, men inte orkat bry mig ta bort den :D ).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Spelpass två avklarat (vi kör mellan 20 och 22 så vi hinner ju inte massor). Strid funkade utmärkt i Foundry (en spelare fick en armbortspil i sig av den fege Keler, men annars mår alla fint än så länge). Eldstenen återbördades till Bartolom som blev av med den under sin badtur. Det grubblades på att behålla eldstenen själva, men det bedömdes i slutändan viktigare att fjäska för Ordo Magica.

Belun och Ludo har fått ett kort intro och så även Lestra. Van-Rogan skuggar just nu karavanen för att... göra det som passar storyn bäst lite längre fram, medans hans underhuggare Keler ligger bunden i en vagn. Spelarna nappade inte på Argastos förslag att skicka ut honom i vildmarken (då kommer ju bara rövarbandet att plocka upp honom).

Vi bröt när halva spelgruppen högg ved och fick se en hungerulv hänga på en stor sten och spana på dem... Dvs vi hann spela scen 2 och scen 3.

Spelgruppen består av Kapten Flavus, Skattsökare Eucai (båda ambrier som tidigare varit i jägarkårens tjänst), Barbaren Gadramon (jobbat ihop med de båda tidigare, fast med skitgörat som ambrierna delegerat vidare) och Svartkonstnären Klavman (även han ambrier). Gänget är barndomskamrater och har nu vid ~25-ish års ålder ledsnat på tjänst kring Titanerna (och på att sitta i en kammare i Redina och läsa böcker) och hängt på en karavan norrut mot Yndaros. Väl där så har gruppen hört en del om Tistla Fäste som troligtvis blir det kommande resmålet.

---

Börjar känna mig lite varm i kläderna, och nu när Foundry/reglerna sitter lite bättre går det att fokusera mer på äventyret/slp-gestaltning.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Strid mot hungerulv och jakaarer med mängder av misslyckade tärningsslag. Så mycket för "strider går fort". :) Men nu var det ju gott om försvar -5 så det blir ju lite så.

Om Lestra har 5 i träffsäker och anfaller nån med -5 i försvar kan hon inte lyckas alls (om man inte kör med perfekt/fummel-reglen), är det rätt uppfattat? Går ju inte att slå 0 på 1T20.

Så första timmen var trassel med Foundry (vi är inte vana än, vare sig med interfacet eller när någon frågar om en bonus är aktiv eller ej, men vi kommer ju lära oss förr eller senare) och en strid där luften tog mycket stryk av vinande svärd. Hungerulvshamnskiftaren dog enligt plan till slut dock.

Sen var det Lestra-häng, Belun-spanande, prat med utpressnings-Alver och till sist ett beslut om att varken slåss mot alverna eller lämna ut barbarspejarna, utan låta dem löpa innan alverna kommer tillbaka. Så nästa spelpass kommer ju inledas med att Belun blir en styggelse och så en strid igen (lite för mycket strid för min smak egentligen, och då avstyrde jag ändå en potentiell strid med rövarbandet förra spelpasset, men så får det bli för att komma igång med styggelseintroduktion).

De kommer hinna till Yndaros nästa spelpass iaf, och där slutat introäventyret. Nidningsnatt står sedan på tur.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Har inte regelboken nu, men har för mig det står att man "får ett erfarenhetspoäng per avklarad situation". Kan ju helt minnas fel, men det här ihop med alla internetråd som säger att man ska ta det väldigt försiktigt med att dela ut för mycket exp för mig att nu fundera hur mycket erfarenhet som är lämpligt att få efter det förlovade landet.

Ta tillbaka eldstenen och medla med alverna = 2 exp var? Eller hur har ni andra gjort?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Ta tillbaka eldstenen och medla med alverna = 2 exp var? Eller hur har ni andra gjort?
Ja, det är 1 exp per utmanande scen, så ovanstående känns rimligt. Jag tycker att man kan vara ganska generös under de första äventyren med vad som är "utmanande" och kanske även vad som räknas som en scen.

Ska ni köra vidare med Törnetronen är det bra att hålla igen på utdelningen av erfarenhetspoäng. Såvida ni inte använder regeln för omslag för exp, och spelarna använder den lite då och då.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Så, första spelpasset med online-gruppen är avslutat. Första spelpasset i Foundry för alla fem. Första spelpasset med Symbaroum för alla fem.

Vi ägnade typ 75% av tiden åt att få ordning på rollpersoner. Där jag lyckats importera kompendium så att jag ser alla förmågor, vapen etc under Item-fliken ser spelarna inget, men eftersom de ser sakerna under kompendie-fliken så löste det sig. Ändrar man på en spelares token i en scen så slår inte det igenom i alla scener utan du behöver göra om det i andra scener. Att markera en target-token och sen attackera den och slippa manuell dialog fick vi inte till, men jag har sett video på det ske så får läsa på där. Att Foundry enbart vill importera bilder från en katalog långt ner under c:\<user> istället för att bara droppa in en bild känns störigt. Jag fick inte heller till korrekt Försvar på ett par npc'er utan att jag fattat vad jag fyllt i fel någonstans. Så här har vi gott om förbättringspotential. :D

Startäventyret är flyttat från söder om ett snöigt Titanerna till ett nerregnat Prios pass med rapporterat superleriga vägar norrut. Vi har hunnit med intro-snack om att de fyra barndomsvännerna (3 ambrier och 1 barbar) ledsnat på spejaruppdrag kring Titanerna samt att sitta inne i ett torn och läsa böcker hela dagarna (mystikern), så nu är det dags att hitta en karavan norrut och dra på äventyr. De 5 karavanvakterna trycktes till och Argasto gav sitt samtycke. Sedan var tiden slut.

Det blir lite stelt när Bända Vilja användes då den kändes väldigt kraftfull och jag och spelaren ifråga inte var helt i synk över hur tramsighetsnivån på kampanjen ska vara, men det sistnämnda löste vi snabbt. Däremot behöver jag grubbla lite över hur förmågan ska användas, och synka detta med spelaren, så att det blir rimliga konsekvenser av användandet. Jag vill undvika 1) att den blir lösningen på "alla" problem. 2) att den direkt genererar en arg mobb som dödar spelaren.

Övriga 3 känns klart kompetenta på att slåss, så något TPK är jag inte oroad över i första taget (snarare är jag uppskrämd av alla obalans-kommenterar som florerar om regelsystemet). Men de kanske rullar som krattor framöver och blir Jakaar-lunch eller nåt.

---

De har fått lite backstory med hintar om Tistla fäste samt lite NPC-krokar som i vissa fall inte kommer betyda så mycket förrän om mååååånga spelmöten (t.ex. skattletare som nämns i Häxhammaren).

Just nu känner jag mest att det här inte var ett imponerande spelmöte alls, men det ska nog blir bra det här. :)
sent svar, men kolla över rättigheterna i items du borde kunna ge spelarna rättigheter där.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Har inte regelboken nu, men har för mig det står att man "får ett erfarenhetspoäng per avklarad situation". Kan ju helt minnas fel, men det här ihop med alla internetråd som säger att man ska ta det väldigt försiktigt med att dela ut för mycket exp för mig att nu fundera hur mycket erfarenhet som är lämpligt att få efter det förlovade landet.

Ta tillbaka eldstenen och medla med alverna = 2 exp var? Eller hur har ni andra gjort?
Jag har generellt varit ganska snål och tycker det har funkat bra i balans gentemot Törnetronens utveckling. Den RP som fått mest ligger på ungefär 2 per pass om typ 3 timmar, vilket jag grovt skulle gissa är runt hälften av vad äventyret föreskriver. Nu ska sägas att vi spelar med en generell husregel som minskar alla tärningseffekter från förmågor, men det är ju lika för RP och SLP så jag vet inte om det är utslagsgivande (men det blir ju färre "död på ett slag" så det missgynnar i alla fall starkare karaktärer).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Då är vi klara med det förlovade landet, lite ytligt Yndaros-häng och så är hjältarna (efter att ha shoppat två hästar och en vagn) på väg mot Tistla Fäste. Barbaren har dock en väldigt levande dröm i vilken hans mormor berättar om en plats han behöver besöka, så han har övertygad de andra om en liten omväg. Det är Jakads Hjärta han blev visad (äventyret Nidingsnatt), men det vet han inte än. I min värld så ligger värdshuset placerat strax söder som skogen som ligger söder om Kastor.

Passar bra med lite lugnt resande först, för halva gruppen tog rejält med däng när Belun blev en styggelse. Det investerades i lite läkarbesök i huvustaden så den akuta faran är över.

Jag har gett alla möjligheten att rotera sina förmågor nu när vi "provspelat" så det blir nog lite sådant inför nästa spelpass.
 

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Jag har generellt varit ganska snål och tycker det har funkat bra i balans gentemot Törnetronens utveckling. Den RP som fått mest ligger på ungefär 2 per pass om typ 3 timmar, vilket jag grovt skulle gissa är runt hälften av vad äventyret föreskriver. Nu ska sägas att vi spelar med en generell husregel som minskar alla tärningseffekter från förmågor, men det är ju lika för RP och SLP så jag vet inte om det är utslagsgivande (men det blir ju färre "död på ett slag" så det missgynnar i alla fall starkare karaktärer).
Kan du tänka dej att dela med dej av den husregeln?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Kan du tänka dej att dela med dej av den husregeln?
Jadå.
  • Effekter som ökar tärningen ett steg kvarstår
  • Den enskilt högsta skade/rustningstärningen gäller
  • Resterande bonustärningar omvandlas till fasta värden. T4 > +1, T6 > +2, T8 > +3, T10 > +4
Det är allt. Vill man få större bredd på utfallet kan man slå även för slp istället för att ha fasta värden.

Vad det detta gör är att trycka ihop hela skalan. Svagare fiender blir farligare, och starkare blir lite mindre farliga. Dock minskar som sagt chansen att man sänks på en träff. Det har vi valt att inte höra något åt men går ju att kompensera med något slags kritiska träffar - kanske vad effekten av överskrider smärttröskel innebär.
 

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Tack. Som du säger så blir en del alldeles för bra. Det här va ett bra sätt att tona ner det hela
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Kul att tråden har lite liv!

Då kan jag ju berätta att vi precis spelat Nidingsnatt. Det har roterats lite grann bland förmågorna nu, så ska vi nog lära känna rollpersonerna ordentligt snart. Gruppens svartkonstnär är allmänt orädd för korruption och har plockat på sig Nattklingas svärd. Vad kan gå fel!

Barbaren som drömde om Jakads Hjärta (se förra inlägget) är glad över att ha plockat på sig kitteln. Har inte bestämt mig exakt hur jag ska använda den, men han är intresserad av att hitta släktingar (främst sin mormor) och då kitteln (Barrvalgs gryta) är gjord av en häxa så kanske mormorn ska vara en häxa. Jag har ingen aning.

En skön natts sömn väntar, och sen reser vi vidare mot Tistla Fäste. Tänkte köra någon kort fristående utstickare i skogen innan jag kör Vilddjurets märke.
 

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Kul att tråden har lite liv!

Då kan jag ju berätta att vi precis spelat Nidingsnatt. Det har roterats lite grann bland förmågorna nu, så ska vi nog lära känna rollpersonerna ordentligt snart. Gruppens svartkonstnär är allmänt orädd för korruption och har plockat på sig Nattklingas svärd. Vad kan gå fel!

Barbaren som drömde om Jakads Hjärta (se förra inlägget) är glad över att ha plockat på sig kitteln. Har inte bestämt mig exakt hur jag ska använda den, men han är intresserad av att hitta släktingar (främst sin mormor) och då kitteln (Barrvalgs gryta) är gjord av en häxa så kanske mormorn ska vara en häxa. Jag har ingen aning.

En skön natts sömn väntar, och sen reser vi vidare mot Tistla Fäste. Tänkte köra någon kort fristående utstickare i skogen innan jag kör Vilddjurets märke.
Vilka äventyr har du tänkt förutom Törne?
 
Top