Foundry (och Symbaroum)

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag är invand med discord+roll20 för mitt onlinerollspelande där det förstnämnda är ljud och det sistnämnda huvudsakligen är handout/npc-galleri samt rollformulär. Väldigt lite bytande "scen" och väldigt lite "karaktärer på karta".

Nu när det börjar brännas lite med Det Förlovande Landet föreslog en av spelarna att jag skulle spana in Foundry där det finns färdiga paket att köpa för äventyren för att spara administration, och då uppstår ju ett gäng frågor som någon här kanske sitter inne med svaret på.

1) Foundry känns som det är klart högre tröskel att komma igång med än roll20 (lite fusk med jämförelsen eftersom jag använt roll20 (fast inget avancerat enligt ovan beskrivet) av och till i åratal). Är det svårt att komma igång med? Är det intuitiva kontroller? Behöver man lägga timtal med en manual?

2) Är det värt 50$ för oss snåljåpar? Vad för extra är det jag får kontra mitt gratis-roll20?

3) Någon som har kört Symbaroum och köpt tillbehör? Vad behöver man? Måste jag köpa grundboken igen fast i VTT-format t.ex.?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,150
Jag är invand med discord+roll20 för mitt onlinerollspelande där det förstnämnda är ljud och det sistnämnda huvudsakligen är handout/npc-galleri samt rollformulär. Väldigt lite bytande "scen" och väldigt lite "karaktärer på karta".

Nu när det börjar brännas lite med Det Förlovande Landet föreslog en av spelarna att jag skulle spana in Foundry där det finns färdiga paket att köpa för äventyren för att spara administration, och då uppstår ju ett gäng frågor som någon här kanske sitter inne med svaret på.

1) Foundry känns som det är klart högre tröskel att komma igång med än roll20 (lite fusk med jämförelsen eftersom jag använt roll20 (fast inget avancerat enligt ovan beskrivet) av och till i åratal). Är det svårt att komma igång med? Är det intuitiva kontroller? Behöver man lägga timtal med en manual?

2) Är det värt 50$ för oss snåljåpar? Vad för extra är det jag får kontra mitt gratis-roll20?

3) Någon som har kört Symbaroum och köpt tillbehör? Vad behöver man? Måste jag köpa grundboken igen fast i VTT-format t.ex.?
1) Det är en viss tröskel innan man hittar runt i systemet, men leker man runt med ett tag brukar det lösa sig. Jag tycker personligen att handouts är lättare att lägga upp i Foundry än i Roll20. Kör man det på sin egen dator, och inte använder en hostingtjänst, kan det vara besvärligt för spelarna att ansluta, beroende på internetleverantör. Jag kör med The Forge, som kostar några dollar i månaden. En sådan lösning gör att inloggningen fungerar ungefär som i Roll20.

2) Jag upplever Foundry som en betydligt modernare och mer flexibel plattform, så frågar du mig är det värt det. YMMV

3) I grundsystemet finns alla förmågor upplagda med namn (svenska och engelska, med viss funktionalitet), några vapen och några rustningar. Det man får extra om man till exempel köper grundregelerna i Foundry är beskrivningen av förmågorna (på engelska) och att kartor, monster, SLP, m.m. är uppsatta och redo att använda. Samma med övriga moduler, att allt är klart att använda. Man kommer dock ganska långt med det kostnadsfria grundsystemet.
 
Last edited:

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
1) Det beror nog på vad man börjar med. Jag tycker Roll20 är svårt att komma in i.
2) Beror på vad du vill ha. Roll20 verkar sköta det bra med visa en karta/bild och rulla tärning men jag upplever det som segt byta scen och tar ett tag. Men inte varit spelare i Foundry än så kan inte säga något om det är skillnad. Dock så verkar det klara större bilder snabbare. Jag gillar att ha saker på min dator jämfört på en server med begränsat utrymme.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag använder Foundry för min Traveller kampanj. Jag har lagt upp skeppets tre däck som var sin scen, samt lite stjärnkartor. Fördelen mot Roll20 där är att de kan titta på vilken som helst av dem, istället för att vara bunden till den jag väljer att visa. I övrigt är det formulär och virtuella tärningar som vi använder.

Sedan har kört FFGs Star Wars via Foundry också, och därmed kan använda specialtärningarna vilket hade krävt det dyrare abonnemanget på Roll20. Det fanns även en funktion för att skapa text crawls, så varje session började jag med en kort recap i form av en Star Wars crawl.

Jag kör sällan system som de är skrivna. Och för att mecka om formulär i Roll20 behövs abonnemang.

Om gratisversionen av Roll20 gör allt det du vill är min rekommendation att köra vidare med den. Personligen tycker jag Foundry gör mer, och gör det bättre. Men det är ju inte till någon glädje förrän man vill göra mer. :)
 
Top