Pom
Swashbuckler
Ord och ord
Det finns ett pedagogiskt problem i fantasy. Hur mycket "annorlundighet" kan man använda och ändå förbli begriplig?
Om man använder ovanliga uttryck för att delge exakt information måste man antingen ofta upprepa vad uttrycket innebär (vilket är svårt att göra elegant i längden), eller också lita till att läsarna har mycket gott minne (vilket jag saknar
). I värsta fall kan man förstås ha en ordlista i slutet, men det är verkligen en nödlösning.
Dock kändes det ungefär lika fel att Gandalf svarar typ "tio på förmiddagen", jag hade föredragit något i stil med "andra vakten"...
Det finns ett pedagogiskt problem i fantasy. Hur mycket "annorlundighet" kan man använda och ändå förbli begriplig?
Om man använder ovanliga uttryck för att delge exakt information måste man antingen ofta upprepa vad uttrycket innebär (vilket är svårt att göra elegant i längden), eller också lita till att läsarna har mycket gott minne (vilket jag saknar
). I värsta fall kan man förstås ha en ordlista i slutet, men det är verkligen en nödlösning.
). Jag vill ha allt det där... och mycket mer... synd bara att man typ är gammal när (om) de där sakerna kommer... Självklart vill man ju också ha en massa sånna där funktioner i bilen, som typ autopilot och en dator man ger röstkommandon, typ "till hemmet" osså kör den dit...
Så då får ursäkta.
Aniara är ju en science fiction opera bokstavligen, men att säga att den är det bara ytligt är väl bland det grövsta! 
Jag menade inte att dissa Martinsson, Lindegren eller Blomdahl. Libidellans aria är hisnande vacker.