Nekromanti Fotohandout - Cheesy eller lajbans?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Hej!

Jag diggar handouts, och jag diggar kreativa handouts ännu mer!

Vi ska spela Operation: Fallen Reich inom kort och jag har just nu ingen idé om vad det ska handla om men jag har en idé i skallen (som jag haft länge men aldrig fått användning för), men nutänker jag nog bannemej trycka in den på något sätt.

RP får en handout, ett gammalt foto, som föreställer en grupp män. Dessa män är alla föremål för undersökning av något slag. Kanske har de dött under mystiska omständigheter, vad vet jag?

I takt med att äventyret fortlöper tänker jag byta ut fotot mot ett nytt, så gott som identiskt, med den enda skillanden att en av männen på foto gradvis fadear ut och blir mer och mer genomskinlig. Själva bytet tänker jag försöka göra så att spelarna inte märker det. Det jag vill är att en spelare plötsligt ska utbrista: Men vafan, han är ju genomskinlig, det var han inte förut!

Är detta en ball idé eller bara onödigt jobb?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag tycker att det låter HELT SJUKT coolt. Jag skulle älska det som spelare; jag är ju alltid på jakt efter det där "aha"-ögonblicket så allt faller på plats och saker visar sig vara på ett helt annat sätt än man trodde.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ballt som fan.

Edit: Jag gjorde en liknande sak när jag lät spelarna hitta en dagbok skriven av en person de letade efter, men med några sidor utrivna. De hittade sidorna senare, men några av dem hade annorlunda handstil (och innehöll felaktig information, skriven av en elak lymmel!)
Ape of Wrath said:
Snajsigt! Ctrl+C på den idén!
 

Tzeraph

Veteran
Joined
8 Jul 2012
Messages
45
Tycker det låter skitkul. Kan dock bli problem om du har någon spelare som envisas med att ta med karaktärsbladet och dess givna handouts hem :)
Ape of Wrath said:
Inga problem alls, då talar jag bara spelaren ifråga tillrätta. Fast alla i min grupp är för det mesta rätt glada om jag tar hand om allt stuff.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Kreativa handouts är aldrig någonsin fel. Mer sådant här för jag tycker allt låter coolt som satan!

Själv har jag ritat in genomskinliga andar — som var parasitiska "vampyrer" i Nights Black Agents — på några foton.
nyvinter said:
Letade reda på en av dem iallafall om folk är intresserade och återanvända:
https://www.dropbox.com/s/4bepqja9dov9uhk/polaroid_nba.jpg
Ape of Wrath said:
Har du gjort hela bilden eller "bara" ritat dit anden/gasten/fantomen?
Ape of Wrath said:
Komplett awesome vilket som!
nyvinter said:
Grunden är ett foto jag tog på en festival i området men gjorde en del efterarbete för att få det att se ut som ett sämre foto än det egentligen är. Min teckningsstil är inte så fotorealistisk.

Och det är två andar i fotot, den ena är bara inte i ljuset.
Ape of Wrath said:
Hittar inte den andra!!! Hint please!
nyvinter said:
Kolla vid den korta varelsen jämte barnstolen. (Syns bättre om du laddar ner original och ser bilden i större upplösning.)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
En variant är väl om du ger dom fotona i omvänd ordning... så någon börjar fadea in istället.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
För att fotona ska kunna bytas utan att något märks. Framkalla dem som riktiga foton. Om du printar på A4 och lämnar mycket vitt runtomkring kanske någon antecknar på dem. Då bli det svårt att byta ut dem.
Ape of Wrath said:
Bra tips!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
Jag gillar iden väldigt mycket, men i min grupp skulle det nog gå oss förbi.

Ett enkelt trick för att öka chansen att spelarna märker det är att spelarna tvingas visa upp fotot för en slp, att sl tar det ifrån dem tittar på det, rollspelar lite och byter ut fotot i smyg innan spelarna får tillbaka det. Då kan slpn också säga "Ser han inte lite otydlig ut?" eller nått sånt.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Sjukt ballt. Jag vet med om en likande sak på ett lajv. En teckning av en man. I början av lajvet såg mannen proper ut. Men under lajvets gång började han långsamt se mer och mer psykotisk ut efter som arrangören smygändrade teckningen allt eftersom.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Låter ascoolt. Det mest kreativa jag själv gjort med handouts var när rollpersonerna hittade en paranoid trollkarls dagbok och jag gjort utdrag ur den som handouts. På en av sidorna hade jag skrivit:
I prepared Explosive Runes this morning.
 
Top