Fotbolls Tråden

Status
Not open for further replies.
Hm. Stark ställning i staden/Skåne grunden. MFF har varit en klubbarna i allsvenskan med störst intäkter under hela 00-talet pga sponsring etc. På det flera framgångsrika (med svenska mått mätt) Europacupspel sedan 2014. Sen har klubben inte längre lika mycket mer pengar än de andra relativt sett, även skillnaden fortfarande är stor.

Var inte försäljningen av Zlatan det första riktigt stora steget mot en större ekonomi av mer europeiskt snitt? Minns summan som rekordartat stor då. Zlatan blev väl också lurad av Hasse Borg? Åtminstone tror jag att han tyckte det själv (och jag tror att han har rätt i det).

Sponsring, Europa-spel och många utsålda hemmamatcher är förstås viktiga inkomstkällor, men särskilt på senare år har även spelarförsäljning - ofta men inte alltid unga afrikanska talanger - genererat mycket pengar. Är det så i Malmö också? Jag följer Allsvenskan men har inte koll på alla försäljningar. Priserna på allsvenska spelare verkar ha stigit rejält de senaste tre åren.

Ett ord som jag har noterat dyker upp allt oftare i poddar om fotboll är truppvärde. Mitt intryck är att fler svenska klubbar (särskilt Hammarby och Häcken?) försöker bygga trupper med unga spelare som går att sälja vidare till klubbar utomlands. I ekonomiska termer verkar truppvärdet vara lika viktigt eller viktigare än framgångar på planen. Trist kan man förstås tycka, men det är svårt för en svensk klubb att tacka nej till 50 eller 100 miljoner.

Danska Midtjylland, som de senaste åren har sålt en del unga afrikanska talanger, verkar vara en förebild för åtminstone en del svenska klubbar och sportchefer.

Last edited:
Ett ord som jag har noterat dyker upp allt oftare i poddar om fotboll är truppvärde. Mitt intryck är att fler svenska klubbar (särskilt Hammarby och Häcken?) försöker bygga trupper med unga spelare som går att sälja vidare till klubbar utomlands. I ekonomiska termer verkar det vara lika viktigt eller viktigare än framgångar på planen.

Danska Midtjylland verkar vara en förebild för åtminstone en del svenska klubbar och sportchefer.
That would make a lot of sense for clubs as a main source of income basically. Especially if you can luck out on one of those insane Premier League bids.

Levy out alltså. Åsikter?
Jag tillhör inte de som avskytt honom. Tvärtom tycker jag nog att klubben sakta men säkert förbättrats år för med honom vid rodret. Men jag tillhör däremot de som gillar förändring. Så jag hoppas att det kan komma något gott av det.

Var inte försäljningen av Zlatan det första riktigt stora steget mot en större ekonomi av mer europeiskt snitt? Minns summan som rekordartat stor då. Zlatan blev väl också lurad av Hasse Borg? Åtminstone tror jag att han tyckte det själv (och jag tror att han har rätt i det).
Mjo. Det var stora pengar då, absolut (det här var på tiden jag bodde i Malmö och följde klubben närmare) men det var också en summa som konsumerades rätt snabbt. En viktig del i att del att truppen var bra nog att vinna guld 2004, men inte av så stor vikt efter det.

Sen om han blev lurad, så finns så vitt jag vet bara hans version. Men möjligen, i alla fall inte helt rättvist behandlad. Å andra sidan minns jag också det som att det byggde på att han senare insåg att han inte låg i lönetopp i Ajax - vilket han tyckte att han borde göra och såg förklaringen i Borgs agerande, men där Ajaxs syn på hans status nog spelade lika stor roll. Motsättningen mellan honom och dåvarande tränaren är väldokumenterad.

Sponsring, Europa-spel och många utsålda hemmamatcher är förstås viktiga inkomstkällor, men särskilt på senare år har även spelarförsäljning - ofta men inte alltid unga afrikanska talanger - genererat mycket pengar. Är det så i Malmö också? Jag följer Allsvenskan men har inte koll på alla försäljningar. Priserna på allsvenska spelare verkar ha stigit rejält de senaste tre åren.
Inte framför allt. Av vad jag sett är klubbens storförsäljningar huvudsakligen spelare som kommit upp genom dess ungdomsverksamhet. Men mer generellt är väl MFF ett lag som säljer för ganska stora pengar, som du säger i likhet med många övriga svenska klubbar. Men de senaste årens ganska orimliga utveckling på spelarpriser är nog snarast en utjämnande faktor mellan klubbekonomierna.

Mitt intryck är att fler svenska klubbar (särskilt Hammarby
Absolut, där är det väl uttalad strategi, till den grad att man gör avkall på på sportlig framgång (i alla fall på kort/medellång sikt).

Mjo. Det var stora pengar då, absolut (det här var på tiden jag bodde i Malmö och följde klubben närmare) men det var också en summa som konsumerades rätt snabbt. En viktig del i att del att truppen var bra nog att vinna guld 2004, men inte av så stor vikt efter det.

Sen om han blev lurad, så finns så vitt jag vet bara hans version. Men möjligen, i alla fall inte helt rättvist behandlad. Å andra sidan minns jag också det som att det byggde på att han senare insåg att han inte låg i lönetopp i Ajax - vilket han tyckte att han borde göra och såg förklaringen i Borgs agerande, men där Ajaxs syn på hans status nog spelade lika stor roll. Motsättningen mellan honom och dåvarande tränaren är väldokumenterad.

Inte framför allt. Av vad jag sett är klubbens storförsäljningar huvudsakligen spelare som kommit upp genom dess ungdomsverksamhet. Men mer generellt är väl MFF ett lag som säljer för ganska stora pengar, som du säger i likhet med många övriga svenska klubbar. Men de senaste årens ganska orimliga utveckling på spelarpriser är nog snarast en utjämnande faktor mellan klubbekonomierna.

Absolut, där är det väl uttalad strategi, till den grad att man gör avkall på på sportlig framgång (i alla fall på kort/medellång sikt).

Ja, alltså personen Zlatan (som jag gärna skiljer från spelaren) uppfattar jag inte som okomplicerad eller ens särskilt schysst (vilket många av hans medspelare har vittnat om). Men även om guldet 2004 känns avlägset nu, så tror jag att det fick en långsiktig betydelse för MFF. Även om klubben länge varit en av de större i landet.

Intressant att de senaste (och kommande?) årens spelarförsäljningar kan ha en utjämnande effekt. Jag hoppas att det är så. Har förstått att en del klubbar i div. 1 satsar på unga afrikaner, men jag är osäker på hur mycket det har gett ekonomiskt så här långt. Min magkänsla - snarare än någon djupare ekonomisk analys - är att FC Stockholm kan bli en åtminstone allsvensk klubb om ett par år. Förmodligen då genom smarta transfers.

Jag antar att kravet på minst 51% medlemsägande i svenska klubbar också har en utjämnande effekt. Det finns inget Red Bull Stockholm eller Göteborg, som kan glufsa i sig alla talanger. I de andra nordiska ligorna verkar de stora klubbarna ha blivit ännu mer dominanta än i Sverige. Tänker exempelvis på Bodø Glimt och FCK.

Last edited:
Jag antar att kravet på minst 51% medlemsägande i svenska klubbar också har en utjämnande effekt. Det finns inget Red Bull Stockholm eller Göteborg. I de andra nordiska ligorna verkar de stora klubbarna ha blivit ännu mer dominanta än i Sverige. Eller?
This has been a discussion point in Germany (whether 50+1 is holding clubs back).

Absolut. Jag menade rent ekonomiskt, att efter 2004 var man tillbaka till att leva på de "vanliga" pengar drog in.

Jo absolut, men från en bättre position. En klubbs status och förmåga att locka spelare är ju en färskvara. Helsingborg är väl det mest iögonfallande exemplet just nu. De ligger tia i Superettan och verkar ha svårt att locka bra spelare, trots namnet och publiken.

Intressant att de senaste (och kommande?) årens spelarförsäljningar kan ha en utjämnande effekt.
Så kan det nog bli. Å andra sidan kan jag, som visserligen inte kan något om fotbollsekonomi, som utomstående tycka att dagens spelartransfer av framför allt unga spelare som köps på potential, framstår som en bubbla som rimligen borde spricka inom inte alltför avlägsen framtid.

Så kan det nog bli. Å andra sidan kan jag, som visserligen inte kan något om fotbollsekonomi, som utomstående tycka att dagens spelartransfer av framför allt unga spelare som köps på potential, framstår som en bubbla som rimligen borde spricka inom inte alltför avlägsen framtid.
I think even for experienced pro players in big leagues there is a degree of bubble, where it's hard to believe the massive costs are actually reflective of player worth any longer.
Especially given the chance of a given player only playing part of a season due to the inevitable injury.

Ägs inte flera av de största och rikaste klubbarna i världen (tänker på både Europa och Gulfstaterna) av väldigt rika privatpersoner som inte ens bryr sig om att gå med vinst? De köper de spelare de vill ha. Vad jag förstår är det så pengar strilar ner i systemet. Försvinner dessa ägare eller om de bara blir något färre så lär priserna sjunka.

Tv-rättigheter (allra dyrast i Premier League?) och stora turneringar som nu senast klubb-VM (FIFA:s sätt att utmana UEFA) verkar också vara betydelsefullt på ett sätt som mest gynnar de riktigt stora. Hur dessa faktorer förändras över tid antar jag också spelar roll för spelarpriserna. Åt vilket håll det hela lutar har jag ingen aning om.

I think even for experienced pro players in big leagues there is a degree of bubble, where it's hard to believe the massive costs are actually reflective of player worth any longer.
Especially given the chance of a given player only playing part of a season due to the inevitable injury.

Ägs inte flera av de största och rikaste klubbarna i världen (tänker på både Europa och Gulfstaterna) av väldigt rika privatpersoner som inte ens bryr sig om att gå med vinst? De köper de spelare de vill ha. Vad jag förstår är det så pengar strilar ner i systemet. Försvinner dessa ägare eller om de bara blir något färre så lär priserna sjunka.

Tv-rättigheter (allra dyrast i Premier League?) och stora turneringar som nu senast klubb-VM (FIFA:s sätt att utmana UEFA) verkar också vara betydelsefullt på ett sätt som mest gynnar de riktigt stora. Hur dessa faktorer förändras över tid antar jag också spelar roll för spelarpriserna. Åt vilket håll det hela lutar har jag ingen aning om.

Jo. Fast om det finns en spekulationsekonomi så kan ju den spricka ändå. Idag säljs spelare från allsvenskan på potential för nästan samma summor som de bästa spelarna. Gör inte de köpande lagen tillräckligt stor vinst på tillräckligt många av dem faller modellen, även om systemet matas med pengar från andra håll.

Edit: Alltså pengarna kanske blir kvar men de fördelas i högre från de lovande spelarna till de bästa spelarna, då borde de relativa summorna för försäljningar från allsvenskan sjunka (för man har inte så många fler av de bästa spelarna än förr).

As an aside if any of you watch HITC Sevens on youtube, he had a recent videotalking about some of the transfer money shenanigans in the Premier League specifically. Worth a watch (and his channel is pretty funny in general)

Jag antar att kravet på minst 51% medlemsägande i svenska klubbar också har en utjämnande effekt. Det finns inget Red Bull Stockholm eller Göteborg, som kan glufsa i sig alla talanger. I de andra nordiska ligorna verkar de stora klubbarna ha blivit ännu mer dominanta än i Sverige. Tänker exempelvis på Bodø Glimt och FCK.
Tyskland har samma regel. Även om just Red Bull Leipzieg som enda klubb vill skrota det.

Jo. Fast om det finns en spekulationsekonomi så kan ju den spricka ändå. Idag säljs spelare från allsvenskan på potential för nästan samma summor som de bästa spelarna. Gör inte de köpande lagen tillräckligt stor vinst på tillräckligt många av dem faller modellen, även om systemet matas med pengar från andra håll.

Edit: Alltså pengarna kanske blir kvar men de fördelas i högre från de lovande spelarna till de bästa spelarna, då borde de relativa summorna för försäljningar från allsvenskan sjunka (för man har inte så många fler av de bästa spelarna än förr).

Jag tycker att det är oerhört svårt att förutspå om transfermarknaden är en bubbla som snart spricker! Den alltmer globala handeln med spelare påverkas av så många olika faktorer. Jag vet exempelvis inte vad det betyder att sporten växer snabbt (åtminstone vad gäller publik) i många länder i Asien samt också i Nordamerika. Rimligen borde det betyda att efterfrågan på spelare blir större, men i vilken omfattning kan jag inte bedöma.

En annan faktor är den dataanalys som allt fler klubbar använder sig av. Den verkar ha blivit vägledande för många transfers. Jag antar att den sortens verktyg gör handeln ännu mer global. Letar man efter en vänsterfotad mittfältare med viss passningsprocent för ett visst pris, så kan han finnas i Argentina, Malaysia eller Island. Påverkar den sortens tillgång till delvis ny kunskap spelarpriserna? Hur? Ingen aning! Men rimligen gör dataanalysen att det blir fler transfers i världen.

Ytterligare en faktor är agenterna, de som ständigt försöker få sina spelare att byta klubb. Mitt intryck är att de har blivit fler, mer aktiva och gör allt de kan för att driva upp priserna. Ungefär som mäklare. Kan de ha skapat en bubbla? Ja, kanske.

Den typ av spelare som jag uppfattar som övervärderad är inte i första hand de unga talangerna, utan snarare de som peakade för två eller tre år sedan men som nu mest lever på gamla meriter. Ibland som mediokra hemvändare i Allsvenskan men oftare i Thailand, Indien eller någon Gulfstat.

Last edited:
Angående bubbla känns det som fel terminologi att använda i sammanhanget. Klubbarna vi pratar om funkar inte på det viset. Ekonomin runt dem funkar inte på det viset.

Men givetvis är det en utveckling som är problematiskt. Det är därför jag älskar Allsvenskan. Det är bättre tryck på Gamla Ullevi än många Premier League-arenor. Åtminstone de som till stor del bevistas av turister och medgångssupporters som inte är en del av den lokala läktarkulturen.

Bubblan handlar nog snarare om när/om detta intresse dalar. Hur många saudiska klubbägare orkar vi med?

Men som redan nämnts är klubbarna på offensiven och söker nya supporters i Asien och Mellanöstern.

Status
Not open for further replies.
Back