Fotbolls Tråden

Status
Not open for further replies.
In other news så spelar Bournemouth som bestar idag, och Spurs ser ut som höns igen, var jag på väg att skriva men vill inte såra Mogger i onödan. Och jag gillar Thomas Frank sedan Brentford och hoppas faktiskt Frank-effekten håller i sig.

Mer glädjande ändå är att Burnley kvitterat mot United två gånger nu.

Nothing too shocking out of Germany today. Werder Bremen Leverkusen 3-3 is a hell of a scrap and great for WB.
Especially clawing back 2 goals while down a player

In other news så spelar Bournemouth som bestar idag, och Spurs ser ut som höns igen, var jag på väg att skriva men vill inte såra Mogger i onödan. Och jag gillar Thomas Frank sedan Brentford och hoppas faktiskt Frank-effekten håller i sig.

Mer glädjande ändå är att Burnley kvitterat mot United två gånger nu.
Det är lugnt. Blåvitt tog 3p så jag är nöjd. Spursmatchen gick samtidigt så slapp se eländet.

Wolfsburg Mainz 1-1. I am not sure what we were doing. Up 1 and you pack the box and slug it out in defence? We absolutely let them get back into the game.

On the upside, we watched with my wifes brother and his wife and they had a fantastic time, and both wanted to get into it more.
She said it was the first pro football game she had ever seen and was very impressed with the level of athleticism (and I think big, very fit German men :) )

Also caught Dortmund Berlin. Absolutely solid victory for BVB and Berlin came apart completely after the second goal.

Congrats to Seattle for winning Leagues Cup against Miami and then winning the post game brawl against Miami

For those who don't follow the least important tournament in North America, Leagues Cup is specifically between MLS (AMerica+a few Canadians) and Liga MX (Mexico).
Why it exists when the CONCACAF Champions Cup is already a thing is mostly just money but this does mean Seattle has now won every trophy available to win at some point (US Open, CONCACAF, Leagues cup, supporters shield, MLS trophy)

Speaking of Seattle, I found this old clip from the infamous "red card wedding" where Seattle ended the game with 7 players on the pitch.
Apparently tearing up the referees notebook is not okay? Who knew :)

So a bit of chatter until the weekend when life is worth living again:

So what DID make Malmö the rich boys club?

AND I am reading that Rosengård (the womens team) used to be Malmö but now Malmö FF is Malmö. Whats the story here?

På svenska if you would be so kind :)

So what DID make Malmö the rich boys club?
Hm. Stark ställning i staden/Skåne grunden. MFF har varit en klubbarna i allsvenskan med störst intäkter under hela 00-talet pga sponsring etc. På det flera framgångsrika (med svenska mått mätt) Europacupspel sedan 2014. Sen har klubben inte längre lika mycket mer pengar än de andra relativt sett, även skillnaden fortfarande är stor. Peaken var nog runt 2016 egentligen.
Screenshot_20250903_061950_Samsung Internet.jpg

AND I am reading that Rosengård (the womens team) used to be Malmö but now Malmö FF is Malmö. Whats the story here?
Det stämmer. Jag minns det som att det fanns en schism inom föreningen kring hur damfotbollen skulle skötas och satsas på, som slutade med att den delen bröts ut. (Sparkades ut enligt vissa, inte ville stanna enligt andra.) Det här var 2005. Efter några namnbyten blev den nya föreningen Rosengård. Kuriosa är att de fortfarande har samma organisationsnummer (association registration number) som under tiden som MFF Dam.

Under ungefär 15 år hade MFF ingen dam och flickverksamhet men typ 2018 (lite osäker) togs beslut på årsmötet att den skulle startas igen. Så laget bildades och har spelat sig igenom serierna från division 4 till allsvenskan på lika många år (5 serier).

So a bit of chatter until the weekend when life is worth living again:
Det är ju inte minst VM-kval! Nu erkänner jag villigt att jag ännu inte har fattat hur Nations League, League A, B och C funkar, så den där nerven finns inte riktigt längre. Nån som vet och orkar förklara?

För de oinsatta; förr spelade alla lag ett rakt kval där 1:orna gick vidare och där tvåorna fick kvala och vissa gick vidare. Idag består kvalet dels av en turnering som heter Nations League men sen är det väl också något gruppspel eller? Jag vet inte...

Ps: Landslagsuppehåll innebär ju dessvärre att det inte är några klubbmatcher...

Nån som vet och orkar förklara?
Knappast 🙂. Men nu är väl Nations League över? Det är "vanligt" kval nu. Men det är väl så att gruppseger där kan ge en extraplats i playoff till VM om laget missar den i vanliga kvalet och beroende på hur det går i övriga grupper? Det är komplicerat...

Are Swedish qualification matches on SVT Play usually? I did cheer for you fuckers after it turned out that Denmark was not going anywhere in the Womens Euros.

Hm. Stark ställning i staden/Skåne grunden. MFF har varit en klubbarna i allsvenskan med störst intäkter under hela 00-talet pga sponsring etc. På det flera framgångsrika (med svenska mått mätt) Europacupspel sedan 2014. Sen har klubben inte längre lika mycket mer pengar än de andra relativt sett, även skillnaden fortfarande är stor. Peaken var nog runt 2016 egentligen.
View attachment 25481

Det stämmer. Jag minns det som att det fanns en schism inom föreningen kring hur damfotbollen skulle skötas och satsas på, som slutade med att den delen bröts ut. (Sparkades ut enligt vissa, inte ville stanna enligt andra.) Det här var 2005. Efter några namnbyten blev den nya föreningen Rosengård. Kuriosa är att de fortfarande har samma organisationsnummer (association registration number) som under tiden som MFF Dam.

Under ungefär 15 år hade MFF ingen dam och flickverksamhet men typ 2018 (lite osäker) togs beslut på årsmötet att den skulle startas igen. Så laget bildades och har spelat sig igenom serierna från division 4 till allsvenskan på lika många år (5 serier).
Much appreciated on both topics. So they are rich, but not quite PSG rich at least.
Very impressive for the women though. Ive been watching their season games on and off in the last 2 weeks.

So they are rich, but not quite PSG rich at least.
Verkligen inte. Bara i svensk kontext. Jämför med de flesta toppklubbar i andra medelstora ligor (som Polen, Tjeckien, Danmark, Belgien, Österrike och så vidare) är man snarare ganska fattig.

Verkligen inte. Bara i svensk kontext. Jämför med de flesta toppklubbar i andra medelstora ligor (som Polen, Tjeckien, Danmark, Belgien, Österrike och så vidare) är man snarare ganska fattig.
Makes sense. I meant within the league, thanks for correcting.

I was watching the evening fotboll show last season on SVT play (Fotbollstudion?) and they made a big deal about clubs making it to conference league due to the amount of money that would mean for them.

So it looks like for this weekend for me it is all ladies ball, as the Frauen Bundesliga is finally starting with Die Wölferinnen facing off against Hamburger SV, Malmö Hammarby over here and Vancouver Rise against Calgary in Canada.

The Rise has a 7 game streak without a loss, so hopefully the momentum keeps up.

Any of you lot watch womens fotboll?

Status
Not open for further replies.
Back