Nekromanti Forumproblemet

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Som flera noterade så var forumet hackat, och man blev vidareskickad till andra webbsidor.

Problemet var ett säkerhetshål i själva forumprogramvaran, och vbulletin har släppt en patch som förhoppningsvis täpper till det. Själva förändringen som hackarna har påverkar verkar ha varit på filnivå. Utöver att installera patchen, så har jag strypt ned vad forumet har rättigheter att uppdatera. Den behöver trots allt rättigheter till cache-kataloger osv.

Det finns en viss risk att jag varit lite för nitisk, och fler rättigheter måste öppnas för att vissa funktioner skall uppföra sig som de skall. Då får jag öppna upp lite eftersom.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Servern har, som några antagligen märkt, varit extremt seg under ett tag. Så ytterligare lite whack-a-mole, som verkar ha varit efterdyningar, men den ser ut att vara nerbankad nu.

Frågeställningen just nu är om det är stabilt nog, så jag kan fortsätta lägga min tid på att installera om min migreringstestmiljö, eller om jag behöver fixa mer saker med att hålla forumet uppe.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Är det ryssarna som försöker ta över forumet och sprida desinformation?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Khan;n333481 said:
Är det ryssarna som försöker ta över forumet och sprida desinformation?
Det är smurfarna som hört talas om The Troubleshooters och vill tysta ner allt som kan avslöja deras vedervärdiga planer för världsherravälde
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Khan;n333481 said:
Är det ryssarna som försöker ta över forumet och sprida desinformation?
Nässe;n333483 said:
Det är smurfarna som hört talas om The Troubleshooters och vill tysta ner allt som kan avslöja deras vedervärdiga planer för världsherravälde
Inte nog med det. De har tagit hjälp från Gorgerna, så det är dubbelt så farligt att ta hjälp av den allvetande skräphögen just nu.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Nässe;n333483 said:
Det är smurfarna som hört talas om The Troubleshooters och vill tysta ner allt som kan avslöja deras vedervärdiga planer för världsherravälde
Ja, det är då inte den onda organisationen Bläckfisken som ligger bakom, den saken är säker! Det här har ingenting alls att göra med några bläckfiskar av något slag! De har inte ens världsherravälde i sitt sikte. Jag förstår inte vad du pratar om!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Numera använder både enworld och rpg.net Xenforo. Snabbt, smidigt... enbart bättre. Jag kan inte nog beklaga allt strul ni haft med beslutet att välja vBulletin och hoppas ni snart kan byta.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
CapnZapp;n334692 said:
Numera använder både enworld och rpg.net Xenforo. Snabbt, smidigt... enbart bättre. Jag kan inte nog beklaga allt strul ni haft med beslutet att välja vBulletin och hoppas ni snart kan byta.
Att både de bytte och det relativt smärtfritt är väldigt intressant och något vi har med i våra diskussioner kring framtiden.

/M
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Magnus Seter;n334697 said:
Att både de[ssa] bytte och det relativt smärtfritt är väldigt intressant och något vi har med i våra diskussioner kring framtiden.

/M
Ja, jag kan bara beklaga hur ett oskyldigt val ("vi tar vBulletin") har fått er spendera, vad blir det, fyra års arbete i onödan...

(Sedan är det nog ingen som tror Xenforo är immunt mot hackerattacker)
 
Top