Nekromanti Forumit i nya Jönsson-ligan

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,547
Location
Helsingborg
Under 80- och 90-talet gick det inte många år utan en ny Jönssonligan-film. Gösta Ekman gjorde rollen som "Sickan", ledare för ett gäng något klantiga inbrottstjuvar och sprängexperter. Tretton år efter filmen vi trodde var den sista, "Jönssonligan spelar högt", är det dags att planera en ny kupp med helt nya ansikten.Under 80- och 90-talet gick det inte många år utan en ny Jönssonligan-film. Gösta Ekman gjorde rollen som "Sickan", ledare för ett gäng något klantiga inbrottstjuvar och sprängexperter. Tretton år efter filmen vi trodde var den sista, "Jönssonligan spelar högt", är det dags att planera en ny kupp med helt nya ansikten.

Simon J. Berger och Torkel Petersson tar över de klassiska rollerna.
http://www.moviezine.se/artikel/14496-ha...tm_campaign=rss

/Han som undrar vilken roll han kommer att spela men som framförallt gratulerar till rollen
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Åh, vad kul! Jag älskar Jönssonligan, och med Simon i huvudrollen kommer det att bli briljant!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
Å andra sidan är Simon knappt forumit längre, för han är alldeles för upptagen med sitt jetsetliv som superstjärna för att hänga på forumet. :gremsmile:

(Läs: Jag saknar honom.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Genesis said:
Å andra sidan är Simon knappt forumit längre, för han är alldeles för upptagen med sitt jetsetliv som superstjärna för att hänga på forumet. :gremsmile:

(Läs: Jag saknar honom.)
Jag saknar honom också! Men om han är upptagen med en revival av Jönssonligan, sveriges bästa heistfilmer genom tiderna, så är han nästan förlåten.

Frågan är vem man ska muta för att få göra Jönssonligan: rollspelet...
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag är ett stort fan av Jönssonligan och förväntningarna blir givetvis skyhöga, men egentligen tror jag att konceptet kan funka och jag ser fram emot filmen. Har inte sett Simon i någonting, men jag gillar Torkel. Kul med en forumit på duken!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
krank said:
Frågan är vem man ska muta för att få göra Jönssonligan: rollspelet...
Bortfilade serienummer? :gremwink:

Förresten, Jönsson-ligan är ju lite likartat Olsen-banden. Någon slags heist-med-slapstick/humor-gojs borde man ju kunna svänga ihop. Typ Jönsson-ligan, Olsen-banden, Monaco etc.

Typ, lite grovt:
PLANEN: RP skapar Planen. SL planerar oväntade vändningar (kort?).
KUPPEN: RP genomför Planen. SL slänger in hinder. RP kontrar. Katastrofpöl fylls på(?) från varje del. Misslyckande tömmer katastrofpölen (med t6?) men ger vändningar.
EFTERSPEL: Katastrofpöl + Tärning = Tabell. Hur mycket åt helsike gick det?

Åsså klasser med typ ett par features/moves, som typ Röjare, Snok, Kvacksalvare, m fl.

Kanske någon slags nedbantad halvhybrid av Fiasco/AW?

Eh, jag vet inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,011
Location
Ludvika
Också tänker man ett Willhelm/Klaus-scenario där ena gruppen spelar Jönssonligan, andra gruppen spelar Olsenbandet och de tävlar om vem som hinner genomföra en kupp med samma mål först =)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Max Raven said:
Förresten, Jönsson-ligan är ju lite likartat Olsen-banden.
Det kan ju bero på att Jönssonligan är en försvenskad remake av Olsenbandet, ungefär som hur 'Nikita' omfilmades i en amerikaniserad variant som 'Point of no return' ('Kodnamn Nina').

Visst, efter några filmer så fick den väl mer egen särprägel, men från början var den en ren ripoff på Olsenbandet.
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Det finns faktiskt även en hög med norska remakes av de danska Olsenbanden-filmerna. Dessa fick dock heta Olsenbandet även i Norge (ett namn som ju inte är lika gångbart i Sverige).

Jag har sett någon av filmerna i alla tre versionerna och det är ju rätt intressant, speciellt som skandinavisk filmproduktion normalt sett inte innehåller så mycket remakes.

När det gäller kvalitetet (eller bristen på det, beroende på smak) så är den rätt lik mellan de tre versionerna.

Gösta Ekman är alltid Gösta Ekman, men Ove Sprogøe som spelar samma roll i det danska originalet är också bra (han är väl i Sverige mest känd som doktorn i Matador). I den norska versionen får man dock Aud Schønemann, Fleksnes mor och Margit från Fredrikssons fabrikk.

Man kan kort och gott tycka vad man vill om filmerna, men de är oavsett en nu närmare 50 år gammal filminstutition i tre länder! :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Genesis said:
Å andra sidan är Simon knappt forumit längre, för han är alldeles för upptagen med sitt jetsetliv som superstjärna för att hänga på forumet. :gremsmile:

(Läs: Jag saknar honom.)
Äsch då, jag tittar ju visst in här då och då! :gremsmile:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Simon said:
Genesis said:
Å andra sidan är Simon knappt forumit längre, för han är alldeles för upptagen med sitt jetsetliv som superstjärna för att hänga på forumet. :gremsmile:

(Läs: Jag saknar honom.)
Äsch då, jag tittar ju visst in här då och då! :gremsmile:
Bara 3 mån sen :gremsmile:

Skämt åsido, Love!
 
Top