Nekromanti Forumet som Supergäng!

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Spelet Supergänget har fått mycket uppmärksamhet nyligen, säkert till stor del för att det innehåller en mängd fyndiga superhjältar och skurkar ("Miss Decibel" är min favorit). Hur som helst, lite inspirerat av det här inlägget började jag fundera på hur forumet skulle se ut som superhjälteserie? (ok, det har säkert diskuterats förut, men nu tar vi det ett varv till, ok?)

"Supermorsan" med mantel och horskor har redan figurerat. Men det finns fler. Kanske "Dr Know" (Krille), som vet allt. Allt! ALLT!!! Eller "Korsettkvinnan" som lindar in motståndarna med äkta stålskenor... fler jag kan tänka mig är "Hygglot" (Johan K), "Majjen" (Walium), "Stridsvagnen" (Vulf) och nåt rosafärgat (Nightowl, men queer-hjältar är tyvärr en smula uttjatat).

Vissa kanske passar bättre som skurkar. Caligula lär ju passa in (och jag tror inte att han protesterar), Troberg och Rising kanske också är lämpliga i skurkfacket. Undrar vilka krafter de har?

Vad har vi mer för superhjältar och evil masterminds?

/Sax, dr OT
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hallå!

Jag är faktiskt den vedervärdige Tapirmannen och inget annat! :gremmad:



 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Troberg och Rising kanske också är lämpliga i skurkfacket. Undrar vilka krafter de har?
Jag krossar mina fiender med mina multipla sarkasmer medan jag färdas med min pulsjetdrivna bil.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag skulle nog vara Kaosmannen, som hemskt gärna skulle vilja ha riktiga kaoskrafter, men nu får finna sig i att hans krafter egentligen "bara" egentligen handlar om att kunna snacka skit riktigt, riktigt bra och därmed kollra bort folk. Samt såklart, den klassiska "taunt"-kraften som gör folk arga (aggressiva) eller bara lessa (passiva).

Skurk eller hjälte tror jag beror lite på vems serie han gästspelar i vid tillfället. Någon egen serie finns inte den förläggare i världen som kan tänka sig att ge ut.



I övrigt vill jag föreslå Coffe som "Kanonmaten", en svensk variant av Punisher. Samma vapenälskande, samma paranoia =)

Citat från Punisher, efter att han skjutit ett gäng smågrabbar som knappt dragit vapen mot honom ens:

"Det här kriget blir allt smutsigare - nu skickar Kingpin barn mot mig också..."

(Bli inte sur nu Coffe, jag menar inget illa. Det gör jag väldigt sällan, men det tror jag du vet vid det här laget)
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Jag skulle definitivt vara Doktor Diskurs, vars superförmåga är att hävda att ingenting existerar utanför texten. Likt Mandrake kan jag därmed hypnotisera folk att tro att de håller i en tulpan när de i själva verket håller i en pistol.

Jag skulle dock inte kunna ha en egen serie eftersom jag också stundtals blir så urbota tråkig i min konstruktivism.

//doktor diskurs
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
I övrigt vill jag föreslå Coffe som "Kanonmaten", en svensk variant av Punisher. Samma vapenälskande, samma paranoia =)

Citat från Punisher, efter att han skjutit ett gäng smågrabbar som knappt dragit vapen mot honom ens:

"Det här kriget blir allt smutsigare - nu skickar Kingpin barn mot mig också..."

(Bli inte sur nu Coffe, jag menar inget illa. Det gör jag väldigt sällan, men det tror jag du vet vid det här laget)
OOH! Att bli liknad med the Punisher (dvs. den enda "superhjälte" som jag faktiskt gillar) är bara såååå rätt! *Coffe blev mycket glad* :gremgrin:

Jag ska givetvis ha en t-shirt som punisher, fast min ska prydas av en artillerikanon (typ en howitzer eller nåt) istället för en dödskalle, he he he.

I annat fall så skulle jag kunna vara en Rorschach (från Watchmen) liknande "hjälte", men Punisher funkar precis lika bra. Angående smågrabbarna, BROTT SKA BESTRAFFAS OAVSETT HUR GAMLA FÖRÖVRNA ÄR!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Forumen är givetvis en serie tidingar som hör ihop i samma universum, vars figurer kan flyttas mellan olika tidningar etc, gästspela, möta varandra etc osv. Eon, t.ex., motsvarar säg X-Men - en stor och känd serie med en hel massa figurer. Gondica är en miniserie som få läst (men jag var uppenbarligen så poppis att jag flyttades till OT-forumet istället, en meta-serie som handlar mindre om superhjältandet och mer om själva världen).

Korsettkvinnan - Vavvas korsetter skull jag antingen vilja hantera ungefär som Järnmannens rustning, dvs utrustad med en hel del tekniska finesser som ger henne hennes superkrafter, eller så är hon som Cutie Honey (googla) och kan byta mellan olika korsetter beroende på vilka krafter hon behöver ("Corsett Alva - FLASH!")

Rising är en av universumets mäktigaste figurer. Han började som en superskurk i Krilles äventyr men blev sedan en helt annan typ av karaktär, och likt Wolverine har han nu superkraften att vara med i alla titlar samtidigt. Likt en korsning mellan Rick Jones och John Constantine vandrar han in och ut ur historierna och lär folk saker han inte visste själv innan. Det är osäkert vad han har för superkrafter, om ens några, men han har fått folk som Motpåven och Borgia att backa bara genom att påpeka att de vet vad han kan göra om han vill - och när hela universums historia skrevs om i Secret Crises of Warring Universes kom Rising ensam ihåg vad som en gång varit men som nu aldrig hade hänt.

Krille är en av forumets äldsta hjältar, ursprungligen från Eon-familjen men numera dyker han upp överallt. Det händer att folk som inte läser forumet vet vem han är.

Detsamma gäller Mekanurg men det är bara för att han är en property som dom som gör forumet köpte upp från ett annat företag, typ DC och Kapten Marvel. De flesta som känner igen Mekanurg gör det från merchandise som lunchlådor eller kalsonger, eller från den anime-influerade tecknade serien på Nickelodeon.

Storugglas vagt definierade makt över "folks sinnen" har åkt upp och ned i styrka "som en horas trosor" för att citera Constantine om The Spectre. Dessutom fanns det en fas där han inte hade några krafter alls utan bara sin kung fu som han lärt sig av en apa. I alla fall var han en klart komisk figur, och förlaget skapade OT-forumet-tidningen som en vehikel för hans hijinks, eftersom de som lever i vanföreställningen att superhjältehistorier är ett seriöst medium blev så irriterade varenda gång Storuggla var med i en serie att de skrev långa ilskna brev, samtidigt som det var uppenbart att det gick lätt att skrivande säljande äventyr med honom.

Herr Nils är en naturkraft och universums bästa fajter. Det var ett ramaskri i crossovern mellan wrnu och Marvel, eftersom de hade en rad dueller mellan sina respektive seriefigurer, och Wolverine besegrade Herr Nils, mannen som är så tuff att helvetet inte vill släppa in honom (eftersom han tar över stället på en vecka) och himlen inte vill ha honom (med tanke på vad han gjort). Efteråt var det ett avsnitt där det framgick att Herr Nils lagt sig på grund av mutor, men det blev lika impopulärt. Så går det när man låter fansen rösta vilken superhjälte som kan klå en annan!

Johan K, alias Mister ! dyker upp i alla masscener där man samlas för att slåss mot marsianerna eller så, och alla sådana där roosterbilder över alla supergrupper i universat har honom med, men han får aldrig en egen historia. Det är synd, för det skulle vara intressant att veta mer om hans magiska trehjuling, hans dödsstråle, varför han är osårbar och vad den gröna kostymen med ett gigantiskt purpurfärgat utropstecken egentligen betyder?

Nightowl, slutligen, är en märlig figur som tecknaren petade in i Gondica-serien som en motpol och sidekick till Mekanurg. Sedan spreds han till övriga serier av oförklarliga skäl - "för att sälja serien till målgruppen 12-åriga pojkflickor med ADHD" påstod Joe Quesada när han var huvudredaktör på wrnu, men fan trot. Han blev känd som forumets förste queer, men det är oegentligt eftersom andra kom ut före honom. Nuförtiden finns det en story arc som är en dålig Nextwave-kopia i OT-forumet serien med honom, Vavva och Rising, vafan dom nu har med varandra att göra, där Warren Ellis gått ut och sagt att han ser hur många sexuella referenser han kan göra innan serien läggs ned.

Erik
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Pendragon hade en kortlivad egen serie under wrnu:s tidiga år efter att ha dykt upp en del i Eon-familjen och Neotechs hjältar. Han hade en del bataljer med en del mer namnkunniga figurer som t ex Vindhand och Doctor Know, med blandade framgångar. Sen dess har populäriteten dalat och hans egen serie lagt. Numera minns bara de mest hängivna fansen honom, och vad hans faktiska superkrafter egentligen var. Han gör dock fortfarande sporadiska uppdykanden främst i Ymirs och Korsettkvinnans äventyr. Där verkar han dock ha lagt trikåerna på hyllan och mest fungera i en rådgivande funktion i sin civila identitet.

/Joel
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,764
Location
Nett-ruh-bi
Pax för Tenoren

Tenoren har superhörsel, oändligt stor lungkapacitet och en skottsäker frack! Hans värsta fiende är Doktor Dissonans som vill ta över världen genom att göra alla människor tondöva.

Tenorens äventyr blev aldrig särskilt populära.

Dewil
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Reserverar rollen som min namne.

Skurk från Krilles äventyr på EON-foumet, som numera knappast syns ens där, dock, även om han dock gjorde come-back som motvillig allierad till sagde hjälte i kampen mot forumkommunisterna.

Orfeus är del av Ouroboruskonspirationen för en ny världsordning, har förmågan att med olika lågmälda läten få människor att byta sinnesstämning, kontakter inom flera staters politiska toppskikt, och är dessutom omöjlig att slutgiltigt döda, då hades (underjordens härskare) uppskattade hans livs enda egentliga (men misslyckade) insats, försöket att rädda sin fästmö åter från döden - elaka tungor säger istället att hades helt enkelt inte skulle överleva Orfeus ständiga frågande omkring möjligheten att effektivisera helvetet.
Oavsett vad, så överskattar Orfeus ständigt sina egna förmågor, och tenderar att generalisera för mycket, vilket var hans stora svaghet i hans ursprungliga kamp mot Krille.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Korsettkvinnan...

...har också en hemlig identitet som hyperakademiker. Förklädnaden är så sinnrik att ingen som känner korsettkvinnan i sitt korsettkvinne-alias känner igen henne som akademikerpersonen i PK unisexkläder och converse, ibland med proper kavaj till.

Akademikerpersonan har i sin gärning mycket gemensamt med Dr Diskurs och de kommer antagligen att göra gemensam sak i kommande utgåvor av serien.

Korsettkvinnans dubbla personlighet bör vara något som inte kommer fram förän sent i serien. Till en början agerar de två helt oberoende av varandra.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Kanonmataren...

En väldigt jordnära "hjälte" utan superstyrka eller supersnabbhet är Kanonmataren (dät klingade lite bättre än ditt ursprungliga förslag krank). Han rensar upp i både den under och övre världen medelst skjutvapen och sitt intellekt, och behöver ofta stärkande droppar i form av Whiskey för att orka fortsätta kampen mot det korrupta samhälle vi alla lever i.

Andra hjältar kan förföras, vare sig det handlar om pengar, makt eller vackra kvinnor/män, men ingen av dessa kan komma åt den paranoide Kanonmatarn. Bara whiskey:n har Kanonmatarn en viss svaghet för och inverkan resulterar i lite mer okontrollerat skjutande omkring sig vilket IBLAND gör att någon "oskyldig" lämnar jordelivet i svåra plågor. Men som en vis typ en gång sa: "Det finns ingen oskuld, bara olika grader av skuld." Så då gör det inte så mycket.

Kanonmatarn ger sig sällan i lag med andra hjältar då de oftast tycker att hans metoder är för lika brottslingarnas, och att han är för kallhjärtad och otrevlig, men det kommer ibland stunder då även han behöver hjälp ur ett rent taktiskt perspektiv. Problemet är då att han lika gärna skulle kunna accpetera hjälp från en av de ökända superskurkarna, för att sedan sätta en kula i bakhuvudet på dem när deras hjälp inte behövs längre.

ALLA är misstänkta! INGEN är oskyldig! Kanonen är hungrig och behöver matas! (öhm eller nåt) :gremgrin:
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Undertecknad kan bara beskrivas i ett ord:
Fettkvinnan
Fettar av sig lätt på alla underlag och begraver fiender i väl vadderade fettvalkar....
hmm, varför fick detta mig att tänka på den klassiska animén Akira?
 
Top