Nekromanti Forumet dör?

fetjesus

Veteran
Joined
28 Mar 2014
Messages
5
Vad händer? Håller forumet på att dö? Känns som att det startade ungefär i samtid som det nya upplägget dök upp. Har ni bytt team?
 

fetjesus

Veteran
Joined
28 Mar 2014
Messages
5
Kan ni slänga upp det gamla forumet? Finns massvis med data och intressanta ämnen där som jag vill läsa!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Forumet är hyfsat levande, vad jag kan se. Däremot är det sommar och varmt, och det har inneburit lägre aktivitet så länge jag kan minnas.

Gamla forumet ska sättas upp. Anledningen att det dröjer är tekniska problem och begränsningar + teknikerna begränsade tid. Det är inte för att jävlas med medlemmarna.
 

fetjesus

Veteran
Joined
28 Mar 2014
Messages
5
Aah ok vad bra!

Har teknikerna kompetensen att sätta upp det gamla då?

Vad skönt att det löser sig!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
fetjesus;n37082 said:
Har teknikerna kompetensen att sätta upp det gamla då?
Teknikern -- vi har bara en -- har kompetensen som krävs och mer därtill. Allt handlar om tid, och då han inte får betalt för sitt jobb så tar det lite längre tid.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
Det är klart att årstiden och vädret drar ner, men det är ingen tvekan om att aktiviteten är klart lägre än innan vi bytte. Gör gamla forumet läsbart, flytta tillbaka chatten på framsidan och gör forumet fungerbart på mobiler så ökar nog aktiviteten
chrull said:
Antalet aktiva användare är lika stort nu (på den här platformen) som då (på den gamla)
Troberg said:
Aktiviteten är definitivt lägre nu, och då jämför jag inte med forumets storhetstid, utan bara för, säg, ett halvår sedan.
 

fetjesus

Veteran
Joined
28 Mar 2014
Messages
5
Borde rimligare vara snabbare att bara trycka upp det gamla forumet och backa till en fungerande kodbas. Att man tabbar sig låter ju som en dålig anledning till att byta till den här vad det nu är. Antagligen handler det nog mera om inte vill.

Antar att sätta upp det gamla forumet är en prioriterad åtgärd då det innehåller massvis med information som folk har gemensamt presterat.
Rymdhamster said:
Det finns som jag förstår det ingen ''fungerande'' kodbas. Gamla forumet är en stenkaka. Det här forumet är en mp3a.
Troberg said:
Nja, det gamla var featuremässigt långt, långt före dagens.

Har ni funderat på att lägga ut kodbasen (och buglistan) öppet, så att någon kan ta tag i den och fixa den?

Det känns som om det borde vara ganska fort gjort att få ett vettigt forum igen då. I vilket fall, det kostar inget att testa.
Magnus Seter said:
Troberg, jag ska när semestern är klar skapa en något bättre bugglista. Det blir en enkel lösning, men tanken är att man ska kunna använda ett forumlär för att rapportera in buggar i ett Google-dokument som är öppet för alla att se.
Troberg said:
Buglista och kodbas för gamla forumet. Nya ser jag ingen anledning att lägga energi på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
fetjesus;n37087 said:
Borde rimligare vara snabbare att bara trycka upp det gamla forumet och backa till en fungerande kodbas. Att man tabbar sig låter ju som en dålig anledning till att byta till den här vad det nu är. Antagligen handler det nog mera om inte vill.
Det gamla forumet var inte en fungerande kodbas. Mot slutet krashade det en gång i veckan och teknikern gjorde bedömningen att det nog skulle gå ner permanent inom ett par veckor. Därför utfördes bytet hastigt.


fetjesus;n37087 said:
Antar att sätta upp det gamla forumet är en prioriterad åtgärd då det innehåller massvis med information som folk har gemensamt presterat.
?Ja, det är hyfsat prioriterat. Inte högre än att fixa så att det nuvarande systemet fungerar, men högt prioriterat jämfört med till exempel att fixa ett mobilinterface.


Jag är för övrigt ganska skeptisk till hur mycket chatten och ett eventuellt mobilinterface faktiskt påverkar. Forumet funkade väldigt bra under många år innan chatten flyttades till framsidan, och jag tvivlar på att någon speciellt stor del av användarna surfar primärt på forumet med telefonen.

Framför allt eftersom det i princip bara verkar vara Apples skitgrejer som krånglar. Jag har noll problem på mina Androidenheter, varken platta eller mobil.
Jarl said:
Inte för att vara sån, men när du är så datorkrigisk ("skitgrejer"), brukar inte Safari vara långt före android-browsers vad gäller kompabilitet och funktionalitet? Det är vad man brukar höra från webbutvecklare ialf.
krank said:
Det har jag noll koll på. I det här fallet är det tydligen så att just iOS-grejer är de som inte beter sig som folk iaf. Och för mig blir ju det mest nå't jag lägger på den redan hyfsade högen anledningar jag har att ogilla dem =)
Sapient said:
Safari på iOS är inte samma sak som Safari på Mac OS X, dessvärre. iOS är en mycket bantad version jämfört med Mac OS X - och telefonens (hårdvarans) möjlighet att hantera stora kodbibliotek är begränsad, även om inte skillnaden i övrigt hade varit lika stor.

Så ja, iOS/Safari har sina brister när det gäller kompatibilitet.
krank said:
En grej jag funderar på är om samma problem med radbrytningar etc uppträder om man använder Chrome för iOS. För det finns ju tydligen.
Sapient said:
Har inte testat Chrome på iOS, men ska nog göra det.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jag tror att aktiviteten kommer att öka närmare hösten. Nu på sommaren har många annat för sig.

I alla fall jag tillbringar mer tid med annat än att vara på internet under sommaren. och jag tror inte jag är den enda
 

Zimith

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
29
Folk verkar vara mindre osams nuförtiden och det gör att forumet verkar mindre levande. Det kanske är dags för lite genustjafs såhär i sommarvärmen när alla är lite svettiga och snarstuckna?
Arfert said:
...kanske man borde bjuda in några kontroversiella tyckare så det blir aktivitet. Typ Caligula.
 

fetjesus

Veteran
Joined
28 Mar 2014
Messages
5
Låter i allra högsta grad som skitsnack från tekniker som inte vill göra något eller inte har kompetensen att göra det. Koden var i allra högsta grad stabil när jag var aktiv. Backa tillbaka till den. Eller har ni varken koll på vilka ändringar ni gjort eller tagit backuper? Om så är fallet så kommer ni att få byta kodbas med jämna mellanrum för då löser detta inget.

Aktiviteten är lägre, mycket lägre Chrull.

Sorry om jag verkar bitter, men det ni fått servat från eran/era tekniker är bara bull...
Arfert said:
Jag har en känsla av att aktiviteten är lägre, men det är bara en känsla. Nån som har siffror så man inte sitter och gissar bara?

Sen tycker jag nya plattformen är ocharmig som f--n (om jag får gnälla som jobbat med användarnytta och gränssnitt sedan 1994), men det kanske är på g att förbättras.
gorillotaur said:
Magnus Seter said:
Arfert, jag håller med om att plattformen är ocharmig. Är osäker på vad som är möjligt att göra för rimliga timmar dock. En sak jag måste utreda under hösten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
fetjesus;n37111 said:
Koden var i allra högsta grad stabil när jag var aktiv.
Det är väl den springande punkten. När du var aktiv. Vinylskivor funkade jättebra på vinylspelare. Jag har fått mindre lyckade resultat när jag försökt köra in dem i cd-spelaren. Ett forum måste ju inte enbart funka i sig självt, det måste spela bra ihop med servern man kör det på och resten av internet.
fetjesus said:
Nu var ju det andra systemet både mera funktionellt så jag tycker nog snarare din jämförelse borde vara det omvända. Varför fungerar inte min blueray i min nyinköpta kasettbandspelare?

Det där om att spela bra ihop med internet och servern får nöja sig med den här raden... tror det räcker så...
krank said:
Det andra systemet hade fler fungerande funktioner, men det var också mycket mer instabilt. Databasen var enormt stor och sidan gick ner minst en gång i veckan. Du vet inte vad du snackar om.
Troberg said:
"Enormt stor" är inte ett applicerbart begrepp på databaser för forum. En rätt så ordinär databas har miljontals poster, en enormt stor har miljarder. Jag tror inte ett typiskt forum ens når upp till ordinär.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
fetjesus;n37111 said:
Låter i allra högsta grad som skitsnack från tekniker som inte vill göra något eller inte har kompetensen att göra det. Koden var i allra högsta grad stabil när jag var aktiv. Backa tillbaka till den. Eller har ni varken koll på vilka ändringar ni gjort eller tagit backuper? Om så är fallet så kommer ni att få byta kodbas med jämna mellanrum för då löser detta inget.

Aktiviteten är lägre, mycket lägre Chrull.

Sorry om jag verkar bitter, men det ni fått servat från eran/era tekniker är bara bull...
Ursäkta mig, men vad vet du om koden på det förra forumet egentligen? Sanningen är att forumet gick ner åtminstone en gång i veckan framåt slutet. Men jag tror inte att varken du eller jag kan uttala oss om huruvida kodbasen var stabil eller ej eftersom vi inte sett den med egna ögon. Vad jag förstår finns forumet kvar sparat men det krävs i nuläget ett stort antal manuella ändringar för att göra det läsbart, något som tar väldigt mycket tid om man inte kan hitta en automatisk lösning. Det var nog ingen som kunde förutse hur kasst vBulletin skulle vara när vi bytte till det men det är helt enkelt inte ett alternativ i nuläget att gå tillbaka till något äldre. Jag har fullt förtroende för vad vår käre tekniker Lupus Maximus, som helt frivilligt tog sig an att titta på forumets akuta tekniska brister utan någon som helst ersättning, har att säga om hur det ligger till. Du är för övrigt välkommen att hjälpa till om du tycker det går för långsamt.
Troberg said:
Om ni lägger ut kodbasen för gamla och någon reparerar det, är det ett alternativ att uppgradera till det gamla istället för primitiva vBulletin?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
fetjesus;n37111 said:
Låter i allra högsta grad som skitsnack från tekniker som inte vill göra något eller inte har kompetensen att göra det. Koden var i allra högsta grad stabil när jag var aktiv. Backa tillbaka till den. Eller har ni varken koll på vilka ändringar ni gjort eller tagit backuper? Om så är fallet så kommer ni att få byta kodbas med jämna mellanrum för då löser detta inget.

Aktiviteten är lägre, mycket lägre Chrull.

Sorry om jag verkar bitter, men det ni fått servat från eran/era tekniker är bara bull...


Låter i allra högsta grad som skitsnack från användare som inte vet vad de pratar om. Koden var inte stabil; forumet gick ner nån gång i veckan som andra skrivit. Men om man inte var online precis när den gick ner märkte man nog inte jättemycket. Däremot var det minst nån timme i veckan som teknikern fick lägga på att få forumet att leva igen när det krashade.

Sorry om jag verkar bitter, men det du säger är otacksamt skitsnack.
Troberg said:
Jag håller faktiskt till viss del med om att det låter som skitsnack. En kodbas blir inte bara dålig av sig själv. Den degenererar inte spontant. Den blir dålig när man ändrar den. Den har funkat bra. Alltså är kodbasen i grund och botten sund, man behöver bara identifiera de dåliga ändringarna och fixa dem.
krank said:
Om kodbasen slutade fungera när databasen uppnådde en viss storlek så kan man inte påstå att kodbasen ifråga var sund -- däremot att dess nackdelar inte blev uppenbara förrän forumet uppnådde en viss storlek.
Troberg said:
Sånt är fixningsbart. Normalt sett är sådana problem antingen en fråga om att man lagt indexen i databasen knasigt, att man har för lite minne i servern eller att man läser upp större dataset än man behöver. Inget komplicerat, alltså.
Lupus Maximus said:
Fixningsbart och underhållsbart är två olika saker. Förändringar som slås sönder vid nästa patchning är inte underhållsbart, och UBB.thread ser ut att vara rätt ökända med att ändra databasschema även mellan minor versions.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det är som ett point buy-system fast i verkligheten: vi har skaffat en massa nackdelar för att kunna köpa en fördel.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
krank;n37157 said:
Låter i allra högsta grad som skitsnack från användare som inte vet vad de pratar om.
Jag tycker tvärtom, krank/väljer att tyda det positivt: Det låter som att fetjesus har fett koll på sådana saker, och jag skulle därför föreslå att hen tar den missnöjda energin och sublimerar den genom att ställa den samt sin tid och kunskap till förfogande för teknikerkåren.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
fetjesus;n37068 said:
Vad händer? Håller forumet på att dö? Känns som att det startade ungefär i samtid som det nya upplägget dök upp. Har ni bytt team?

Ja. Vi är alla döende, allt är förgängligt. Lyckligtvis är även fetjesus förgänglig och det finns tröst i den tanken.
Gurgeh said:
MODERERING:

Låt diskussionen handla om åsikter, inte om personer. Och det är inte förenligt med god samtalston att antyda att man skulle bli glad om debattmotståndaren dog, oavsett hur diskret man lindar in det.

/tobias
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Att jag gillade det gamla bättre var nog mest för att jag, och andra, kunde slänga ut lite bilder i galleriet. Men jag har andra forum för det, även om det saknas. Hellre ett lite tristare forum än inget alls.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det gamla forumet använde plattformen UBB.threads som är nedlagd och sista uppdateringen kom för 5½ år sedan.
Teoretiskt kan man backa PHP och MySQL så de stödjer så gammal programvara och fungerar stabilt.
Jag har dock för mig att man även hade problem med storleken på själva databasen, den började helt enkelt bli för stor för att drivas av MySQL.

Det är inget fel på vår teknikers kompetens, däremot arbetar vår tekniker gratis på sin fritid. Dessutom läggs den mesta tiden på att fixa det nya forumet och inte det gamla. Om du vill att det ska gå snabbare får du hemskt gärna betala teknikern så att han kan arbeta på arbetstid. 20000 kr borde räcka för att få upp det gamla forumet och 30000 för att fixa det nya.
Så har du 50000 kr över får du gärna sätta in det på föreningens konto... :)
Troberg said:
Och? Den är en mogen plattform, beprövad och inget är egentligen trasigt i grundprodukten. Dessutom är koden tillgänglig. Vad är problemet?

Det är ungefär som alla förståsigpåare som förutspådde domedag när supporten på XP lades ner. Vad hände? XP fortsatte funka lika bra dagen efter som dagen före. Mjukvara degenererar inte spontant (inte ens Microsoft...).
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Min teori är att det gamla forumet aldrig kommer att komma upp igen, eftersom forumredaktören och -ägaren vill undanröja vittnesmålen om att de brukar dricka vaniljcola och spela rollspel med minderåriga endast iklädda boxershorts.
CapnZapp said:
Oj vad mycket vaniljcola det blir för 50 lök
Reddokk Fheg said:
Mmmmm vanilj cola........
krank said:
Själv tror jag att ödluminati ligger bakom alltihop.
Rymdhamster said:
Håller med Krank. I synnerhet om vaniljcolan.
 
Top