Nekromanti Forum med olika funktioner

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Detta kanske inte hör hemma här, eftersom frågeställningen inte är direkt kopplad till hur vårt forum fungerar idag, men däremot en frågeställning som har beröring med vårt (och andra) forums utvecklingar...

I en diskussion om "sociala medier" häromdagen, nämnde jag (med bla wrnu i åtanke) om hur forum, mailinglistor mm gått tillbaka allmänt och hur sociala medier verkar vara framgångsrika i proportion till hur de låter enskilda interagera "lite med många" (även om de erbjuder djupare interaktion med färre också, mer som komplement). Forum är mer modellen "ganska mycket med många", iom att det är diskussionsfokuserat och aktiva trådar tenderar att locka användare att sluta upp (ibland även i perifera ämnesområden, för att det helt enkelt "är vad som händer just nu"...)

En av de synpunkter jag bemöttes av, var att tillgången av flera men begränsade möjligheter för interaktion, som tex tillåter en begränsad form av flirtande, är en av de saker som gjort Facebook framgångsrikt. Dvs att inte bara "gilla"-funktionen finns (där det går att gilla bredare saker då antar jag, än enstaka inlägg) utan också andra kanaler. Och bla att FB växte som mest bland ffa kvinnliga användare (påstods det) när olika appar som att kunna "kasta får" mm fanns och var som mest aktiva. (Och de utnyttjades flitigt för just lättsamma kontakter som kunde implicera mer flirtiga beteenden.)

Kärnan i argumentet var inte att kvinnor specifikt skulle söka sig till plattformar som erbjuder "sätt att flirta", utan kanske tvärtom - de som gör att oönskade flirtar bli lätta att ignorera. (Att få ett "får" kastat på sig är förhållandevis lätt att ignorera, är inte särskilt påträngande på det sätt som direktmeddelanden kan bli, särskilt från män som saknar spärrar och inte förstår det osv.)

Jag tyckte att det var en intressant tanke - och inte bara begränsad till att handla om flirtande - att det både handlade om bredden på möjligheter till interaktion och att iaf de enklaste kanalerna skulle ha lite "filter" som gör dem mer skonsamma och som i sig kanske slipar av lite av kantigheten hos enskilda användare i alla fora som inte innebär direkt interaktion (som tex diskussioner). Större möjligheter, men med inbyggda restriktioner och begränsningar.

Jag har ju aldrig själv lockats av IRC som format eller så, och använde ganska sällan den gamla gruppraten när den fanns. Men jag kan se hur dessa kanaler verkar passa ganska så bra in på den tanken. Dessutom ett som ger mer direkt interaktion, snabbare. (Vilket ju också är en funktion hos många sociala medier - men ytterst så klart - beroende av hur många användare, hur ofta de är uppkopplade osv.)

Nu står vi ju inför ett plattformsbyte, och detta är ett projekt stort nog i sig för att jag absolut inte ska vilja avbryta det eller börja prata, rent konkret, om att plocka in andra funktioner eller så här och nu. Men däremot testa detta resonemang (som jag ju tyckte var rätt tankeväckande) på fler och sen kanske det lägre fram leder till tex en diskussion (konkret) om vad vi i så fall ska önska oss för tillägg, på den nya (öhm, nya fast gamla...) plattformen.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
JAG KLICKADE "GILLA"! :eek: :cool: :emb:

(Gilla-funktionen är trevlig, eftersom det ger möjligheten att ge en lättsam form av feedback utan att behöva författa något konkret.)

Det Facebook har som inte forum har, är dock främst att "alla redan är där" - att det finns en enorm pöl av presumtiva deltagare.

Sedan har Facebook även ett modernare interface som är mer lättanvänt än de flesta forum. Ta t.ex. mouse-over funktioner; sådana skulle jag vilja se bättre implementerade i forum. Att t.ex. hovra med muspekaren på en annan användare och få se en samanfattning av vederbörandes profil.

Utöver det tycker jag att Facebook är sämre än forumsplattformar på alla sätt. Inte minst p.g.a. sättet som FB (med basis i någon slags algoritm, och utan användarens inverkan) filtrerar information i flödet.

Jag är heller ingen större användare av IRC eller direkt text-chatt. Jag upplever det som en tidskrävande form av kommunikation, och kan bli kolossalt irriterad när någon envisas med att försöka föra en längre, textbaserad konversation med mig (t.ex. via Messenger eller SMS). Typ, ring om du vill prata! Det jag upplever att text-chat kan vara bra för, är initiala kontakter, virtuella möten eller som stöd för realtidsaktiviteter som t.ex. spel. Eller flirtande för den delen. ;)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Kort reflektion:
Sociala medier (som jag verkligen inte är en stor användare av) har fördelen av de helt enkelt är mer sociala, vilket också är deras nackdel för rent ämnesrelaterade diskussioner. Bara att jämföra överskådligheten på exempelvis FB-gruppen "Roll- och brädspelsforum" med denna sida. Visst är funktionaliteten i de enskilda trådarna bättre men för egen del orkar jag bara scrolla de senaste inläggen, finns det inget intressant där loggar jag ut. Fanns det en kul tråd som startades ett halvt dygn tidigare är kommer jag aldrig hitta den ändå.

Men sedan finns det väl ingen motsättning, de har olika värden helt enkelt.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag upplever att skillnaden mellan FB och Rollspel.nu inte är så stor när det gäller en tråds livscykel. De dör ut tämligen snabbt på båda plattformarna. Däremot håller jag med om att forumen passar bättre när det gäller just att samlas kring ett gemensamt intresse. Men det finns många bra grupper på FB som berör spelhobbyns olika speciella delar. Gäller bara att finna dem. Så för egen del tycker jag bättre om smala grupper. "Bräd- och Rollspelsforum" känns lite för generellt och jag tror det hade passat bättre med två enskilda grupper. Nu finns det ju visserligen oftast spelspecifika grupper som i viss mån fyller utrymmet bättre.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
PAX;n226308 said:
Jag upplever att skillnaden mellan FB och Rollspel.nu inte är så stor när det gäller en tråds livscykel. De dör ut tämligen snabbt på båda plattformarna.
En stor fördel med forum är att även om en tråds "aktiva" livscykel inte är längre än på FB, så går det att hitta tråden relativt enkelt månader, till och med år, senare om man vill kolla upp något (ett bra äventyr/äventyrside, förslag på monsterstats, regelklurigheter, you name it). Detta finner jag vara näst intill omöjligt på FB.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Makaron;n226310 said:
En stor fördel med forum är att även om en tråds "aktiva" livscykel inte är längre än på FB, så går det att hitta tråden relativt enkelt månader, till och med år, senare om man vill kolla upp något (ett bra äventyr/äventyrside, förslag på monsterstats, regelklurigheter, you name it). Detta finner jag vara näst intill omöjligt på FB.
Facebook borde funka precis som ett forum, men Facebook har valt att ta bort inlägg om folk inte betalar för att inläggen ska synas. Så det går inte att säga "Facebook gör X när forum gör Y" när Facebook gör det medvetet för att ha något att tjäna pengar på.

Här är en kortare video, för den intresserade, som behandlar hur Facebook fungerar:
https://www.youtube.com/watch?v=l9ZqXlHl65g&t=0s
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Makaron;n226310 said:
En stor fördel med forum är att även om en tråds "aktiva" livscykel inte är längre än på FB, så går det att hitta tråden relativt enkelt månader, till och med år, senare om man vill kolla upp något (ett bra äventyr/äventyrside, förslag på monsterstats, regelklurigheter, you name it). Detta finner jag vara näst intill omöjligt på FB.
Jag tror dock att det inte letas speciellt mycket i äldre inlägg här på forumet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
PAX;n226316 said:
Jag tror dock att det inte letas speciellt mycket i äldre inlägg här på forumet.
Det är möjligt att andra inte gör det, men för mig är det närmast ett måste. Hade vi inte haft den möjligheten så skulle jag nog inte köra varken spel- eller filmklubben här, eller mina Game of Thrones-trådar. Dessutom är det awesomesauce att till exempel kunna gå tillbaks och läsa saker Rising skrev om skräck på förra forumplattformen till exempel. "Ofta" vet jag inte om jag kan säga att jag går tillbaks, men tillräckligt ofta för att jag skulle bli ruskigt frustrerad om historiken försvann.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
PAX;n226316 said:
Jag tror dock att det inte letas speciellt mycket i äldre inlägg här på forumet.
Handlar inte delar utav det också om att där finns en allmän åsikt på nätet, och de flesta forum, att det inte är bra att köra nekromanti på gamla trådar? Att det är... "frown upon" (är det bästa jag kan komma på) att göra det? Jag har genom alla åren som jag har varit på nätet och forum haft den känslan, från de flesta forum jag varit på, att tråd-nekromanti är något som man helt enkelt inte gör... och i vissa fall har jag stött på ställen där folk och moderatorer har rakt ut sagt det, att inte köra tråd-nekromanti.

Nu snackade ju du specifikt om att leta på gamla inlägg, och inte tråd-nekromanti... men jag tror det går lite hand i hand där... att folk kanske undviker gamla trådar just pga att de inte känner att de kan skriva i dem om de skulle hittar något de vill svara eller kommentera på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Rhodryn;n226319 said:
Handlar inte delar utav det också om att där finns en allmän åsikt på nätet, och de flesta forum, att det inte är bra att köra nekromanti på gamla trådar? Att det är... "frown upon" (är det bästa jag kan komma på) att göra det? Jag har genom alla åren som jag har varit på nätet och forum haft den känslan, att tråd-nekromanti är något som man helt enkelt inte gör.
Det var en av de omställningar jag fick göra när jag kom hit. Jag har ett minne av att Järnringens gamla M:UA-forum hade en annan kultur där, att det var bättre att söka och fortsätta på existerande diskussioner. Men jag kan ha fel.

Jag tycker hur som helst att det är en jätte-jättekonstig norm. Jag menar, om man har en någorlunda välfungerande plattform så kommer ju de återuppväckta trådarna att pushas upp och läggas högst upp, åtminstone i motsvarande "Inlägg sedan senaste besök" eller whatever, så det finns ju ingen risk att folk missar dem. Och om man startar nya trådar om samma saker hela tiden så kommer man ju bara att gå runt, runt, runt då nya besökare inte sett de gamla trådarna och därmed bara upprepar samma argument som kanske redan tjatats igenom flera dussin gånger.

Om man vill prata om ett ämne som redan avhandlats, och sökfunktionen är bra nog för att låta en hitta de gamla trådar som nämner samma sak, så borde väl trådnekromanti vara ett ypperligt sätt att få diskussionen att röra sig FRAMÅT istället för att bara snurra runt år efter år efter år?

(En funktion jag just kom på att jag skulle vilja ha: Tänk om man skriver en trådstart, och så när man postat den så får man en liten ruta med "suggested reads" i form av liknande trådar, baserat på taggar/keywords/svart magi. Vore inte det lite cool? Då får man ju också den där eftersträvansvärda kopplingen bakåt, och folk kan läsa de gamla trådarna och citera relevanta delar ur dem på ett lätt sätt...)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag använder sökfunktionen ibland, och har funnit den användbar. Dessutom tycker jag att det är rätt skönt med en förlåtande attityd till "tråd-nekro". Särskilt när man letar efter trådar om ett visst ämne, så uppskattar jag personligen när folk har fortsatt på en äldre tråd istället för att göra en ny.

Och så är det lite kul att fnissa och säga "tråd-nekro, höh höh" när någon gör det. :wink:
 
Top