Nekromanti Fortsatt klur på tärningssystemet med en massa T6

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Oki, idén var att man slår en massa T6:or (kallas bara T framöver) och desto bättre man var på något, desto färre tärningar skulle man slå. Idén var att alla modifikationer som kan försvåra (trötthet, dålig sikt, mm) innebär att man lägger till tärningar till ens kast.

(En vanlig förmåga är sex tärningar.)

Hur läser man av kasten då? Jo, man tittar först på antalet slagna ettor. Har man två stycken, då har man misslyckats. Har man tre eller fler, då har man fummlat. Det betyder alltså att det finns olika grader på fummel, där någon som slagit fem ettor anses begå kardinalfummel och förmodligen dör på kuppen, till exempel...

Har man slagit EN etta (och här har jag modifierat reglerna sen sist) så plockar man bort den. Den räknas inte längre.

Har man inte fummlat eller misslyckats, då har man alltså lyckats. (duh!) Effekten på ens handling bestäms av det LÄGSTA tärningsresultatet av alla tärningar. (På så vis är det oftare man halvlyckas än gör imponerande bedrifter)

Däremot är INTE resultat 2 ett sämre resultat än 3, och det i sin tur sämre än 4 osv, nä, det är smartare än så:

Effekt 2 är VILD EFFEKT. Om du till exempel skjuter mot en soldat anses du ha åstadkommit en VILD TRÄFF. Det betyder att du i stort sett bara riktat vapnet och rätt håll och tryck in avtryckaren. Skottet kan träffa lite varsomhelst. (ofta lår, arm, axel, men även bra träffar mellan nyckelbenen och i huvudet.)

Effekt 3 är SÄKER EFFEKT. Det är den sorts resultat man kan förvänta sig av någon som vet vad han håller på med, men som ändå begränsar sig till att ta det säkra före det osäkra. Om du studerar i en bok om något viktigt så får du reda på all standardinformation, och du får reda på det snabbt, men inget utöver det förväntade. Ett skott som träffar säkert, det tar oftast i magen eller i bröstkorgen.

Effekt 4 är BRA EFFEKT, och högre effekter än så får man mycket sällan. En träff på 4, den träffar i hjärtat eller i huvudet, mycket sällan med annat än dödlig utgång. En effekt på fyra betyder "så bra som möjligt, inom rimliga gränser". Effekten 5 och 6 är orimligt bra, så kallade "hjälte-effekter".

Med det här systemet får ovana prickskyttar inte bara ett mindre antal träffar än sina skickligare kollegor, utan också en mer slumpmässig träfftavla. Det tycker jag är ganska häftigt, och annorlunda från andra spelsystem. Jag gjorde ett datorprogram för att kalkylera skillnaden mellan olika skicklighetsnivåer, om ni är nyfikna (de är alla ungefärliga):

4T (Vältränad)
01% Fummel
14% Miss
46% Vild Effekt
25% Säker Effekt
11% Bra Effekt
03% Utomordentlig Effekt
00% Perfekt Effekt

5T (Rätt bra)
03% Fummel
17% Miss
50% Vild Effekt
18% Säker Effekt
10% Bra Effekt
02% Utomordentlig Effekt
00% Perfekt Effekt

6T (Genomsnittlig)
08% Fummel
17% Miss
49% Vild Effekt
22% Säker Effekt
04% Bra Effekt
00% Utomordentlig Effekt
00% Perfekt Effekt

Om man koncentrerar sig ytterligare på sin färdighet (i strid = siktar) så får man efter resultatet slå om en av sina tärningar. Det betyder i praktiken att noviser siktar för att ha större chans att träffa, medan experter siktar för att kunna skjuta rätt i huvudet eller i hjärtat, istället för enkla träffytor som bröstkorgen och magen.

Prova själv så får du se!

/Rising

"Har ni också varit som handlingsförlamade när forumet var nerlagt? Jösses, jag måste skaffa mig ett liv i verkligheten!" ;-D
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Kardinalfummel... [OT]

...var nog den bästa beskrivningen av ett riktigt klantigt fummelslag. Har du copyright på det ordet?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Men kan du inte vända på det och låta få tärningar vara dåligt och många tärningar vara bra? Det tycker jag skulle kännas smidigare!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Sen slår det mig att man fumlar för ofta i ditt system. 8% fummel är ganska mycket för en normaltränad människa. Sen slår man för sällan perfekt(0% hela tiden enligt ditt program), det borde också åtgärdas....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
I vanliga d20-system fummlar man 1/20=5% Åtta procent är väl inte på tok för mycket? Om man dessutom siktar (varpå man får slå om en tärning) blir risken för fummel nästan försvinnande liten.

Sedan nämnde du det där med perfekt träff. Alltså; en effekt på fyra är snuskigt bra. Det är ett rent skott i huvudet eller i hjärtat. Varelser dör då, i mitt system ofta efter bara två sekunder. En effekt på fem, det är lika bra som "perfekt" träff i vanliga spel. Det där extraläget; effekt 6, det är så snubbigt bra, att sådant inte ens täcks i vanliga spel. För en 4T-människa (vältränad) så är det en chans på 324 att lyckas. Om man siktar (får slå om en tärning) är chansen betydligt större. Men det kan jag inte räkna ut i huvudet, och mitt datorprogram gör det inte heller. Prova att slå ett par slag själv, och se att du träffar rätt ok.

Att jag valde ett inverterat system; många tärningar för loosers, det är ju liksom det som gör spelet annorlunda! Dessutom passar det kongenialt in i min spelvärld (spelet koncentrerar sig på dina brister, inte dina tillgångar), så det fungerar rätt bra. Däremot är det rätt stora hopp mellan 4T, 5T och 6T osv... Men det är ju stora hopp i vampire med, så jag skiter nog i det.

/Rising

"Another day, another mind-boggling adventure" Calvin & Hobbes"
 
Top