Nekromanti Fortsättning på Jarla

Greven

Veteran
Joined
24 Mar 2004
Messages
31
Hej på er

Jo, det ligger till så här. Gruppen som jag spelleder i eon har avslutat äventyret som följde med i Jarla och nu hade jag tänkt att spinna vidare på ett av de äventyrsuppslag som fanns med i boken.

läget är följande:
Rollpersonerna har lyckats med att avsätta den förra frijarlen Todor Felkes. Som sedan hängdes för landsföräderi. Ett halvår har förflutit sedan dessa händelser och två av rollpersonerna som spelar soldiska riddare har återvänt till Jarla för att delta i de tornerspel som den nya frijarlen har låtit anordna för att fira tillträdandet av hans nya ämbete. De två andra rp:na har uppehållit sig i Jarla. Den ena som spelar en brorson till Kemir klan Zolod hus Ramiz har blivit en ledande person i det dvärgiska handelshuset och har i praktik tagit över det sedan det förra överhuvudet Kemir har blivit vald till ny frijarl. Den andra rp:n som spelar en dvärgisk legokneckt har uppehållit sig på diverse olika värdshus och ölstugor.

Under förra spelmötet så spelade vi igenom tornerspelen och en vecka efter att tornerspelen avslutats så börjar bönder strömma in i staden. Deras hem har blivit plundrade av en annalknde här och de söker nu skydd i staden med de ägodelar som de lyckats få med. Spejare skickas ut och man får snart reda på att den förre frijarlens bror Gelon Felkes leder hären som tågar mot staden. Ungefär här slutade vi förra spelmötet.

Jag har nu tänkt mig följande. Gelon är mycket vred över att hans bror har hängts och kräver nu hämd och ämbetet som ny frijarl. hans här består av 8 riddare och 58 bågskyttar. När hären siktas från murarna kommer också den 40 man starka palatsvakten att tåga ur staden och ställa sig på angriparnas sida. Kvar att försvara staden är den 120 man starka stadsvakten.

Jag tycker att Gelon Felkes styrkor är för små därför har jag tänkt mig att stormannen har hyrt in ett kompani legoknecktar. Det är dessa legosoldater som bär ansvaret för plundringen av gårdarna. Med legoknektarna kommer Gelons styrkor vara Jarlas stadsvakt överlägsna och man kommer förmodligen att besluta sig för att förskanska sig inne i staden trotts stora protester från handelshusen som är rädda för vilken skade detta kommer att ha på handeln. Man kommer sedan överrens om att skicka ett sändebud till Camard för att ordna en undsättningshär. rp:n som är brorson till frijarlen kommer att utses till sändebud då han är både en erkänt skicklig förhandlare och dessutom relativt ung. De tre andra rp:na kommer då troligtvis att erbjuda sig att följa med då de inte vill se sin kamrat skickas ut i faran på egen hand.

Första steget att nå Camard kommer att bli att osedd ta sig förbi belägringshären. Nästa steg kommer att vara att korsa den flod som rinner söder om Jarla (kommer inte ihåg vaden heter) då den enda bron som finns att tillgå är bevakad. Gelon inser att Camard så småning om kommer att få höra talas om belägringen men han gör allt för att det skall dröja så länge som möjligt. Sedan kvarstår den långa resan till Camard.

Det jag skulle behöva nu är synpunkter på det hela. Och dessutom förslag på vad som kan tänkas hända på vägen till Camard och hur de kan ta sig ut från staden i första hand. Sedan är alla förslag och synpunkter välkommna.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag gillar iden men jag förstår inte varför palatsvakten vandrar ut ur staden. Du beskriver härföraren som en våldsman och skulle inte det då vara mer troligt att palatsvakten övermannar stadsvakten vid en av portar och öppnar den så att resten av styrkan kan vandra in i Jarla. Jag tycker att vandra ut ur staden låter som man helst inte vill skada någon men skulle man då alliera sig med plundringsfolk. Om du vill jämna ut oddsen men ändå att staden ska vara belägrad skulle jag snarare föreslå att ledaren över Palatsvakten är en hedersman och man av sitt ord och säger att han vägrar att bära vapen vare sig mot någon i Jarla eller mot Belägraren. De försöker hålla sig neutrala i striden och deltar inte i den. Bara en tanke, annars gillar jag det skarpt och kanske skulle spinna vidare på det själv någon gång om jag börjar vara spelledare igen. Lycka till :gremlaugh:
 
Top