Nekromanti Fortsätter frågandet

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Spelet jag håller på med saknar färdighetssystem så jag undrar om jag ska köra med eller utan nivå-baserat system?

Hur lång tid tar det att göra ett rollspel? (inte NeoTech, Eon, DoD eller så)

Hur många A4 sidor med tolv i storlek, med bilder bör spelet bli för att inte bli för långt och inte för kort? Jag har ganska mycket regler och tabeller inte mycket bilder, men rejält med text.

Ska man ha med allt om historian i världen, monster, raser, religioner och så vidare i första utgivningen eller ska man släppa sakerna allt eftersom? Om jag ska göra först en grund"bok" så ska jag släppa en "modul" till det som heter rymden först. Bör den också följa med eller borde jag göra en regelbok och sedan släppa om olika saker efter hand?

Tack för hjälpen på förhand och tack för alla svaren på förra tråden. Det har hjälpt mycket. /images/icons/laugh.gif
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
"Hur många A4 sidor med tolv i storlek, med bilder bör spelet bli för att inte bli för långt och inte för kort? Jag har ganska mycket regler och tabeller inte mycket bilder, men rejält med text. "

Två sidor är för lite medans 500 är för mycket... så någonstans där emellan... :)

"Ska man ha med allt om historian i världen, monster, raser, religioner och så vidare i första utgivningen eller ska man släppa sakerna allt eftersom? Om jag ska göra först en grund"bok" så ska jag släppa en "modul" till det som heter rymden först. Bör den också följa med eller borde jag göra en regelbok och sedan släppa om olika saker efter hand?"

Om du vill bli färdig någon gång med ditt spel så kanske du skall börja med en grundbok. Om du inte redan läst Krilles tips på att skriva rollspel, så tycker jag du skall göra det: http://www.foxtail.nu/egnaspel.html
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Tack för länken! Det var verkligen nyttig läsning!

Och jag ska försöka hålla mig mellan 2 och 500 sidor.../images/icons/wink.gif
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Utan, det får du mindre skit för då de flesta vill ha realism när de spelar rollspel. ("Du, det här är en realistisk tvåhands dubbelyxa, se bara på hur verklig skada den gör, inte som i ADEÅDE...")

Det beror på hur stort det är, allt från en kväll till flera år, finns nog ingen patenterad ratio.

Så långt som behövs för att man ska kunna börja spela det rätt, de regler och den världsinfo som behövs alltså, minst. Och det beror på systemet och världens komplexitet hur långt det blir. Om det ska mäta sig med riktiga rollspel så bör det var 150-250 sidor med ca 10% av det bilder.

Beroende på hur material du har i dig så som konsument uppskattar jag om så mycket som möjligt finns med i grundboken, jag vill inte känna mig tvungen att köpa mer än den (annat om det kommer som en sl-bok och en spelarbok). Och i de flesta fall gör jag inte det hellert, grundböckerna brukar innehålla allt jag behöver för att köra en kampanj ett par år.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
För att svara på om du skall ha färdighetsbaserat eller levelbaserat så röstar jag för färdighetsbaserat.

Du bör ha med en del om världen och hur den ser ut i grundboken, speciellt om världen i sig är annorlunda och "ny" eller speciell. Om det är en "standard" värld så behövs mindre information än om den är annorlunda helt enkelt.
 
Top