Nekromanti Forskning

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Hejsan! Jag håller på att skriva en C-uppsats i media om ungdomars och lärares syner på olika nyhetsartiklar som enligt Cohens och Goodes sätt att definiera skulle vara moralpanik al. mediapanik. Ämnena som behandlas i artiklarna är datorspel, videovåld, porr och rollspel.
Men jag har inte hittat särskilt mycket tidigare forskning om rollspel, tänkte om det finns någon eller några här på forumet som skulle rekommendera någon bok eller författare som har forskat kring rollspel, helst svenska.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Men jag har inte hittat särskilt mycket tidigare forskning om rollspel, tänkte om det finns någon eller några här på forumet som skulle rekommendera någon bok eller författare som har forskat kring rollspel, helst svenska.
Björn Hellqvist uppmärksammade mig på doktorsavhandlingen "Do the right thing", av Thomas Johansson och Fredrik Miegel, Lund 1992. Jag har för mig att de jobbar vidare på Cohens "folkdjävlar", men det var tio år sedan jag läste den.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Vet inte om det är värdefullt för dig utifrån just din frågeställning, men du kan ju alltid kolla in den här länken. Möjligen en titel att referera till under rubriken "Tidigare studier".
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Tack för tipset, har inte hittat avhandlingen i närheten av mig så jag ska genast springa till biblioteket och begära ett fjärrlån. Jag tar tacksamt emot alla tips jag får, och om intresse finns och om jag får ihop min uppsats kan jag lägga upp den här så ni vet hur gymnasieelever och lärare tycker om vårat intresse :gremsmile:.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Undvik att använda den här (såvida du inte ämnar att smäda den på ett satiriskt sätt).
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
hehe jag kan säga att jag har använt en artikel från Aftonbladet, "Läkare: Förbjud lekarna -16åring tog livet av sig" där just Björn Ogéus uttalar sig om farorna med rollspel. Den artikeln plus "Spelet kan bli verklighet" från Expressen har mina testpersoner fått resonera kring. Intressanta diskussioner, speciellt en lärare som hänvisade till det mörka i bibeln när jag frågade om vampyrrollspel.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
jag får ihop min uppsats kan jag lägga upp den här så ni vet hur gymnasieelever och lärare tycker om vårat intresse

Elever: "Pff, nördar!"
Lärare: "För mycket fritid."

Klart! (-:

--
Åke
 
Top