Nekromanti Forskning när man använder kongelat i ritualer...

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Om man bestämmer sig för att skapa en ritual, i vilken man inte alstrar några filament utan bestämmer sig för att få alla filament från kongelat, räknas då "upplösningen" av kongelaten till energi som en handling när man forskar fram ritualen?

Jag drar ett exempel:
(A):
Ritual, Livsförlängning: Alstra Biotropi Ob9T6, Ritual Ob9T6. Tidsåtgång 1 timma (2 handlingar,alstringen och vävningen)
(B):
Ritual, Livsförlänning: Utsugning av 9 biotropiska kongelat, Ritual Ob9T6. Tidsåtgång ½ timma (? Mao. räkna utsugningen som en .. handling?)

Den senare ritualen skulle då gå på 1 vecka att forska fram i motsats till den första som skulle ta 2 veckor med samma svårighetsnivå på Teoretisk magi-slaget. (Får stora effekter på kraftfullareritualer där fler moment ingår, då man kan börja med att forska fram ritualen i vilken man använder kongelat, och senare bygger på den med alstringar)
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Jag har tolkat det som att kongalat är filament som redan är alstrade dvs att man kan byta dessa mot eventuella alstringsslag i besvärjelsen/ritualen. I din ritual skulle 9 biokongalt kunna andvändas (utan tidsåtgång)och sedan direkt utföra ritualen. Men jag kan ju ha fel. /images/icons/smile.gif

/Tzoch
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Frågan är ju dock om det skall räknas som en handling eller inte när ritualen formaliseras. Jag anser nog att om man utelämnar alstringen till förmån för kongelat för att sänka svårighet/tidsåtgång vid formalisering bara för att sedan återvända till ritualen och redigera den genom att byta ut kongelat delen mot alstringar luktar lite som att man hittat ett maskhål i reglerna. Eftersom jag inte tycker sådant borde uppmuntras tycker jag nog att kongelat istället för alstring ändå borde räknas som handling vid själva formaliseringen om än inte när ritualen utförs.

//Exarch
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Frågan är ju dock om det skall räknas som en handling eller inte när ritualen formaliseras."

För min del är det skitenkelt: användandet av kongelat är en handling. Själva alstrandet är inte det svåra i rituell magi. Den biten borde vara precis lika svår som i formaliserad magi. Svårigheten ligger snarare i det faktum att det alstrade filamentet försiktigt ska låsas på plats så att man kan ha kvar det och ändå fortsätta att alstra. Den svårigheten borde rimligtvis vara kvar oavsett om man alstrar för hand eller använder kongelat.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Jag anser nog att om man utelämnar alstringen till förmån för kongelat för att sänka svårighet/tidsåtgång vid formalisering bara för att sedan återvända till ritualen och redigera den genom att byta ut kongelat delen mot alstringar luktar lite som att man hittat ett maskhål i reglerna.
Jag ser inte varför detta skulle ha en stor inverkan på spelet. Varför skulle detta vara ett sk maskhål?

tycker jag nog att kongelat istället för alstring ändå borde räknas som handling vid själva
formaliseringen om än inte när ritualen utförs.


Det är väl helt ok och förändrar inte spelet nämnvärt. Det har väl egentligen inte så stor betydelse om det tar en vecka mer eller mindre att forska såvida man inte forskar "in game".

/Tzoch
 
Top