Nekromanti Forskning eller åsikter runt grundskolans läroplan och problematisering

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jag sitter och irriterar mig på barnens skoluppgifter och det faktum att de från låga åldrar förväntas problematisera och analysera på en nivå som jag upplever ligger över den nivå som jag förväntar mig att de skall kunna. Jag vill gärna veta mer. Jag vet att vissa här är lärare och skulle gärna vilja höra era åsikter och erfarenheter. Vad tycker ni andra föräldrar? Har någon några bra länkar runt forskning etc?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Läser man kursplanerna bokstavstroget så är kraven på 9or högre än på universitetselever.

Men mycket hänger på hur man tolkar värdeorden i kunskapskraven. "Utförligt" och "nyanserat" måste rimligtvis betyda olika saker för en 14-åring, en 18-åring, och en 22-åring. Kanske har inte alla skolor/lärare fattat det.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Håller med, men jag upplever att kraven är väldigt hårda. Förhållandevis ofta finns inget material utan de förväntas leta reda på det själva, de skall redovisa källor och de skall som sagt problematisera och komma med egna analyser i i princip alla ämnen. Jag tycker det är för mycket i för unga år och att det skapar väldigt mycket stress hos barnen. Jag och min fru har turen att vi båda är akademiker och att våra barn har ganska lätt för sig i skolan men när jag börjar ana utbrändhetstecken hos min äldsta dotter så tycker jag att det är åt helvete...
 
Top