Nekromanti Forska fram nya effekter

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
Jag hade en magiker i min grupp vars spelare började ställa massa frågor om att forska fram nya effekter. Är det möjligt? Hur gör man? måste man utgå ifrån redan inlärda effekter?
Jag upptäckte att jag faktist inte kunde något om detta men i tidigare situationer då detta hänt så har jag alltid kunnat hitta inspiration i de äldre modulerna, regler att översätta till 4an.
Dessvärre lyckades jag denna gången enbart finna hänvisningar till att detta har gjort tidigare i mundanas historia men inga regler eller konkreta exempel på hur detta har gjorts. Problemet "löste" sig självt då magikern i fråga upplevde sin sista okontrollerade dissipation och tynade bort till intet men jag som självrespekterande spelledare kan inte bara glömma denna frågan. Därför vänder jag mig till er här på forumet, hur har/skulle ni gjort/göra rent regelmässigt för framforskning av nya magiska effekter i spel?



Spelarpaketsboken verkar som en otroligt spännande bok, fylld med mängder av information som jag som spelledare kan använda i våra möten. Hur går man till väga för att få tag på en sådan? (som icke crowd-fundare och vanlig dödlig lekman) Ska man behöva offra oskulder till månen, eller planera ett intrikat rån på någon som äger ett exemplar? eller finns det möjligtvis ett enklare sätt som inte innebär att jag får vänta på att informationen släpps i kommande moduler?
 

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
Ååh, mystiskt. Kan man möjligtvis få lite information om hur detta kommer gå till regelmässigt eller är det en hemlighet?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Till att börja med blir det nog ganska sällan rollpersoner försöker forska fram nya effekter, eftersom vi har extremt många effekter i Eon IV. Det kommer alltså ofta vara lättare att questa för att hitta nån bortglömd codex där effekten man söker redan finns. Men annars är det en slags tidskrävande magiteoretisk utmaning. Den framforskade effekten designar man sedan mer eller mindre enligt de premisser som rent generellt använts för effekterna i Eon IV.
 

metuzalem

Veteran
Joined
7 Aug 2015
Messages
39
Ah, det var något sådant jag tänkte mig, men nu när du lovat oss massor med effekter så kan det, som du säger, vara mindre viktigt att kunna forska fram effekterna. Tackar för det snabba svaret!
 
Top