Kärlekscraft
Swordsman
- Joined
- 31 Oct 2013
- Messages
- 773
Då nya moduler som exempelvis Forna Riken http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....%20moduler.html
inte kommer att materialiseras på ett väldigt bra tag(är just nu enbart ett förslag...), får vi själva spotta i nävarna och dra igång en massiv tråd om fornstora rikens dagar. Hade tänkt att här skulle det gamla Colonan beskrivas, gestaltas och utvecklas, vill man snacka om Danarth & Ramora får andra, nya, liknande trådar skapas. Här härskar Colonierna.
http://wiki.mundana.org/images/6/6f/Colonan2.png
Som jag förstått det, baserar sig Colonan i månt och mycket på det gamla Grekland(och inte Romarriket[Jargien]), fast i en mer utvecklad form - mer likt Romarriket.
Exempelvis Thalamur och Cirefalierna[Caserion] framförallt verkar starkt baserade på just Byzantinerna(greker de med!)tillsammans med konungariket Jargien - ett grannland som, vad jag antar, blivit mycket starkt inspirerat av Colonan då det i nutid(2967 e.d.)bygger på gyllene Rom - som tog mycket från de antika grekerna.
Eftersom Imperiet har en sådan lång historia vore kanske det bäst att banka ner några tidsmässiga knytpunkter såsom 1)Rikets början & expansion 2)Storhetstiden 3)Nedgången och dess fall - Liksom Romarrikets början(koungadömet & republiken förbises)med 1)Julius Caesar & Augutus 2)Mordet på kejsar Commodus - storhetstiden avslutas 3)Nedgången och slutgilitga fallet år 476 när Rom plundras.
Om det då skall vara en mer avancerad form av antikens Grekland: Mer avancerad arkitektur? Åt Romarrikets håll - fast mer pampigt & Grekiskt. Det gäller även det militära väsendet. Sno lite inspiration från ex. Perserna: som filmen Alexander[2004] där Babylon skildras ,lite historiskt inkorrekt, som en mer modern metropolis. Iaf för det varmare trakterna. Kanske sno något från de andra antika kulterna såsom Centralasien etc? https://www.google.se/search?q=Alex...=org.mozilla:sv-SE:official&tbm=isch&imgdii=_
Huvudstaden Colonan ska ju ha varit en av Mundanas absolut största städerna någosin, med över en 1 miljon invånare med ett varmare klimat i just den provinsen. Men hur ser övrig flora & fauna ut? Nya monster & varelser? Det hintas lite i monsterböckerna att vissa varelser inte är helt 100% naturligt förekommande. Hur ser byråkratin & samhällslivet ut? Vad finns det för intressanta personligheter och händelser just för den här tidsperioden?
Vad för mat, kläder, byggnader,kultur, sång & musik, rättsväsende, religion, vapen, rustningar, skepp, maginivå, teknologisk nivå ligger tidseran på? Hur ser situation ut i grannländerna - och vilka är de? Frågan leder också vidare till: Hur ser det ut hos alverna & dvärgarna? Alverna är ju rätt seglivade - har de varit helt isolationiska hela tiden? Hade de inte flertalet stora krig när Colonan existerade? Man kan då kontrastera speciellt alvernas kultur & samhälle mot människornas för att åskåda förändringar & påverkan.
#Fyll gärna på med egna förslag, äventyr, information & alster - om ni har något skriftligt som ligger och skräpar i någon dold mapp i Windows - posta det. Även alternativa/kontrasterande idéer uppskattas. Så kan vi utveckla den egenskapade modulen Colonan för att äventyra i.
inte kommer att materialiseras på ett väldigt bra tag(är just nu enbart ett förslag...), får vi själva spotta i nävarna och dra igång en massiv tråd om fornstora rikens dagar. Hade tänkt att här skulle det gamla Colonan beskrivas, gestaltas och utvecklas, vill man snacka om Danarth & Ramora får andra, nya, liknande trådar skapas. Här härskar Colonierna.
http://wiki.mundana.org/images/6/6f/Colonan2.png
Som jag förstått det, baserar sig Colonan i månt och mycket på det gamla Grekland(och inte Romarriket[Jargien]), fast i en mer utvecklad form - mer likt Romarriket.

Exempelvis Thalamur och Cirefalierna[Caserion] framförallt verkar starkt baserade på just Byzantinerna(greker de med!)tillsammans med konungariket Jargien - ett grannland som, vad jag antar, blivit mycket starkt inspirerat av Colonan då det i nutid(2967 e.d.)bygger på gyllene Rom - som tog mycket från de antika grekerna.
Eftersom Imperiet har en sådan lång historia vore kanske det bäst att banka ner några tidsmässiga knytpunkter såsom 1)Rikets början & expansion 2)Storhetstiden 3)Nedgången och dess fall - Liksom Romarrikets början(koungadömet & republiken förbises)med 1)Julius Caesar & Augutus 2)Mordet på kejsar Commodus - storhetstiden avslutas 3)Nedgången och slutgilitga fallet år 476 när Rom plundras.
Om det då skall vara en mer avancerad form av antikens Grekland: Mer avancerad arkitektur? Åt Romarrikets håll - fast mer pampigt & Grekiskt. Det gäller även det militära väsendet. Sno lite inspiration från ex. Perserna: som filmen Alexander[2004] där Babylon skildras ,lite historiskt inkorrekt, som en mer modern metropolis. Iaf för det varmare trakterna. Kanske sno något från de andra antika kulterna såsom Centralasien etc? https://www.google.se/search?q=Alex...=org.mozilla:sv-SE:official&tbm=isch&imgdii=_
Huvudstaden Colonan ska ju ha varit en av Mundanas absolut största städerna någosin, med över en 1 miljon invånare med ett varmare klimat i just den provinsen. Men hur ser övrig flora & fauna ut? Nya monster & varelser? Det hintas lite i monsterböckerna att vissa varelser inte är helt 100% naturligt förekommande. Hur ser byråkratin & samhällslivet ut? Vad finns det för intressanta personligheter och händelser just för den här tidsperioden?
Vad för mat, kläder, byggnader,kultur, sång & musik, rättsväsende, religion, vapen, rustningar, skepp, maginivå, teknologisk nivå ligger tidseran på? Hur ser situation ut i grannländerna - och vilka är de? Frågan leder också vidare till: Hur ser det ut hos alverna & dvärgarna? Alverna är ju rätt seglivade - har de varit helt isolationiska hela tiden? Hade de inte flertalet stora krig när Colonan existerade? Man kan då kontrastera speciellt alvernas kultur & samhälle mot människornas för att åskåda förändringar & påverkan.
#Fyll gärna på med egna förslag, äventyr, information & alster - om ni har något skriftligt som ligger och skräpar i någon dold mapp i Windows - posta det. Även alternativa/kontrasterande idéer uppskattas. Så kan vi utveckla den egenskapade modulen Colonan för att äventyra i.