Nekromanti Forna Riket Colonan

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Då nya moduler som exempelvis Forna Riken http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....%20moduler.html
inte kommer att materialiseras på ett väldigt bra tag(är just nu enbart ett förslag...), får vi själva spotta i nävarna och dra igång en massiv tråd om fornstora rikens dagar. Hade tänkt att här skulle det gamla Colonan beskrivas, gestaltas och utvecklas, vill man snacka om Danarth & Ramora får andra, nya, liknande trådar skapas. Här härskar Colonierna.

http://wiki.mundana.org/images/6/6f/Colonan2.png
Som jag förstått det, baserar sig Colonan i månt och mycket på det gamla Grekland(och inte Romarriket[Jargien]), fast i en mer utvecklad form - mer likt Romarriket. :gremgrin:
Exempelvis Thalamur och Cirefalierna[Caserion] framförallt verkar starkt baserade på just Byzantinerna(greker de med!)tillsammans med konungariket Jargien - ett grannland som, vad jag antar, blivit mycket starkt inspirerat av Colonan då det i nutid(2967 e.d.)bygger på gyllene Rom - som tog mycket från de antika grekerna.

Eftersom Imperiet har en sådan lång historia vore kanske det bäst att banka ner några tidsmässiga knytpunkter såsom 1)Rikets början & expansion 2)Storhetstiden 3)Nedgången och dess fall - Liksom Romarrikets början(koungadömet & republiken förbises)med 1)Julius Caesar & Augutus 2)Mordet på kejsar Commodus - storhetstiden avslutas 3)Nedgången och slutgilitga fallet år 476 när Rom plundras.

Om det då skall vara en mer avancerad form av antikens Grekland: Mer avancerad arkitektur? Åt Romarrikets håll - fast mer pampigt & Grekiskt. Det gäller även det militära väsendet. Sno lite inspiration från ex. Perserna: som filmen Alexander[2004] där Babylon skildras ,lite historiskt inkorrekt, som en mer modern metropolis. Iaf för det varmare trakterna. Kanske sno något från de andra antika kulterna såsom Centralasien etc? https://www.google.se/search?q=Alex...=org.mozilla:sv-SE:official&tbm=isch&imgdii=_

Huvudstaden Colonan ska ju ha varit en av Mundanas absolut största städerna någosin, med över en 1 miljon invånare med ett varmare klimat i just den provinsen. Men hur ser övrig flora & fauna ut? Nya monster & varelser? Det hintas lite i monsterböckerna att vissa varelser inte är helt 100% naturligt förekommande. Hur ser byråkratin & samhällslivet ut? Vad finns det för intressanta personligheter och händelser just för den här tidsperioden?

Vad för mat, kläder, byggnader,kultur, sång & musik, rättsväsende, religion, vapen, rustningar, skepp, maginivå, teknologisk nivå ligger tidseran på? Hur ser situation ut i grannländerna - och vilka är de? Frågan leder också vidare till: Hur ser det ut hos alverna & dvärgarna? Alverna är ju rätt seglivade - har de varit helt isolationiska hela tiden? Hade de inte flertalet stora krig när Colonan existerade? Man kan då kontrastera speciellt alvernas kultur & samhälle mot människornas för att åskåda förändringar & påverkan.

#Fyll gärna på med egna förslag, äventyr, information & alster - om ni har något skriftligt som ligger och skräpar i någon dold mapp i Windows - posta det. Även alternativa/kontrasterande idéer uppskattas. Så kan vi utveckla den egenskapade modulen Colonan för att äventyra i.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Som skapare av den där kartan (som i sin tur är modellerad efter kartan i L&H) har jag länge varit intresserad av det Coloniska imperiet. Jag tycker själv det skulle vara intressant att utveckla Colonans storhetstid till en äventyrsplats. Här är några av mina slumpvisa tankar:

Som jag förstått det, baserar sig Colonan i månt och mycket på det gamla Grekland(och inte Romarriket[Jargien]), fast i en mer utvecklad form - mer likt Romarriket.
Jag har alltid känt att Rom/ Grekland/ Byzantium redan är "paxat" av jargierna och cirefalierna. Jag skulle istället vilja komma med följande förslag: Det tidiga Colonan påminner mer om en keltisk civilisation. De ligger nära Tokon och hade ett nära släktskap med dessa. De kulturella banden stärktes ytterligare av båda civilisationernas draktro.

Den andra stora kulturella influensen är från Darnath, som länge var områdets kulturella stormakt. Thalamur-modulen gör tydligt att mycket av den darnathiska kulturen överlevt i den coloniska och sedan i den thalaskiska, så att tala om colonisk kultur utan att nämna den darnathiska känns rätt svårt. Troligen var colonernas syn på Darnath lite som romarnas syn på grekerna, de såg upp till kulturen trots att de besegrat den och en bildad colonier förväntades kunna tala darnathiska, de lärdas språk.

Fast då har vi 100 000-kronorsfrågan… Hur såg egentligen den Darnathiska kulturen ut innan Colonans erövring? Förmodligen påminde den en del om den moderna thalaskiska, men hur mycket av Thalamurs kultur är colonisk och vad är thalaskiskt? Skall man "stjäla" en jordisk kultur även här eller skall man hitta på något unikt? Och om det förra, vilken? Pseudopersisk? Pseudobabylonsk?

Hur ser situation ut i grannländerna - och vilka är de?
Mundana bortom det Coloniska imperiet år 128 e.D.

Det Coloniska imperiet står på höjden av sin makt efter att ha vunnit flera segrar mot sina ärkefiender raunerna och ramorierna. Stora delar av centrala Mundana har påverkats av historiens mest destruktiva och meningslösa konflikt, det fjärde stora kriget mellan alver och dvärgar, som precis avslutats. kriget har reducerat både alverna och dvärgarna till spillror av sin forna makt och har även drabbat många människor som med eller utan goda skäl attackerats av alverna och dvärgarna efter att ha anklagats för att samarbeta med fienden.

Kungariket Jargien: Regeras av en konung, då kejsardömet inte utropats ännu. Landet har sedan reningen varit ett slutet land med ytterst lite kontakt med omvärlden. Gränsen mot Colonan går vid den mäktiga Miranas mur. Landet är starkt religiöst och kungen måste regelbundet böja sig inför aboraten i Tibara, som förklarat både den Coloniska draktron, muhadinernas himmelsdyrkan och de trenne ramoriska gudarna att vara fiender till Daak. Det finns fortfarade många upproriska grupper och små religiösa rörelser som slåss mot Daakkyrkan och kungamakten.

Ramora: Har lyckats överleva otaliga attacker från Colonan, men har börjat få problem med att hålla ställningarna. År 150 e.D. erövras stora delar av general Soldus från Jargien. Ramathor faller år 156 e.D. Styrs av kungar och har svåra inre problem och attackeras ständigt av tiraker. Ramorierna tillber de trenne gudarna Maar, Maduka och Malik och reser mäktiga ziggurather för att stilla deras vrede.

Genrio: Har existerat sedan 463 f.D då Radh-Khamra gick under. Ser sig självt som ett arvtagarrike. Ej Daaktroende.

Lemira: Ett gammlat rike med högt utvecklad kultur. Ej Daaktroende.

Melorion: En ung civilisation som nyligen börjat uppmärksammas i Jargien. Om knappt 100 år kommer cirefalierna att besegra jargiernas flotta och totalt dominera haven i denna del av Mundana, men i nuläget är både jargierna, lemirierna och martellianerna (dvs. folket från Republiken Hammarnäs) mäktigare. Cirzakulten finns, men flera av dess lagar, heliga skrifter och några av religionens pelare är ännu inte skrivna eller etablerade.

Västasharina: Vad som långt senare skall bli Damarien har nyligen börjat koloniseras av människor och består av flera små, ständigt kivande, statsstater. Den äldsta och mäktigaste stadsstaten är Den Lysande Republiken Hammarnäs, men det har börjat gå rykten om att vandöda lamior skall ha etablerat ett skräckens rike i inlandet kallat Vesperiardina, Skymningens Trädgård.

Alverna: Har allvarligt decimerats av det fjärde stora kriget. Huvudstaden fortfarande Halea Teren. Learam lever i Tokon och små kolonier av Pyar och Sanari finns på andra ställen under kejsarens beskydd. Efter att stora delar av Sunari bränts ned undert kriget har flera thism och kirya börjat emigrera söderut till skogarna i nuvarande Soldarn.

Dvärgarna: Har även de allvarligt decimerats av kriget. Små grupper lever i olika dvärgafästen under kejsarens beskydd. Kejsaren tvingade alla alviska klanledare och dvärgakungar i Colonan att svära en ed att inte delta i kriget, vilket gjort att både alver och dvärgar klarat sig bättre här än på Asharina. Dvärgafästena inom imperiet betalar en symbolisk tribut till kejsaren men är i övrigt självständiga riken. Klan Samar är inte utdöd.

Tirakerna: Tirakerna har vunnit på det fjärde stora kriget och har börjat flytta fram sina ställningar allt mer. Tirakiska pirater har börjat bli ett problem. De tre ätterna existerar ännu inte, även om både Bazirk och Frakk finns som kulturer.

Rauner: Har slagits ned hårt av Colonan och splittrats i öst- och västrauner. Ryttarfolken bidar dock sin tid och kommer snart att samlas i nya horder för att driva bort colonerna från de stora slätterna.

Ebhron: Ligger mäktigt och stabilt söder om Colonan och hindrar all dess expansion mot sydöst. Många coloniska magikerhus finner landets magokrati mycket inspirerande.

Ziu: Riket Ziu (som motsvarar nuvarande Muhad och Ziu) styrs vid denna tid av vad som senare kommer kallas Enuckväldet. Även om landet officiellt sett regeras av heliga gudahärskare så vet alla att denne i själva verket inte är annat än en marionett åt hovenuckerna, vars styre blivit allt mer ineffektivt på grund av intrigerande, korruption och dekadens.

Edron: Ett mäkrigt rike i väster som styrs från ön Edron.

Misslor: Existerar inte i Mundana vid denna tid.
 
Top