Nekromanti Formulering av kritik, åsikter och liknande

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Hoppas inte detta blir någon infekterad tråd som ballar ur.

Men när jag läser olika trådar här på forumet så kan jag inte undgå att märka att det är om inte vanligt så i alla fall inte allt för ovanligt att folk. formulerar personliga åsikter som faktum eller objektiv sanning.
Och det märks även att folk reagerar över detta. Och att detta tenderar att leda till en sur eller irriterad stämning. ibland till och med blossa upp ännu mer än så

Vist på ett sätt kan jag förstå det. Man skriver detta eftersom det är vad man tycker om saken i fråga. och även om man oftast vet och accepterar att detta inte är mer än en personlig åsikt så känns det lite som att man inte behöver förtydliga det. Eftersom man tänker att folk bör ju faktiskt tolka det som en åsikt inte som att jag tror mig sitta på en högre sanning eller liknande

Man överlåter till andra att läsa snällt så att säga (jag gillar det uttrycket. tack till den som myntade det) mat tar för givet att folk ska tolka det som man menade det inte exakt som man skrev det.
Men eftersom det oftast är många som läser det man skrivit så blir det många olika tolkningar och ju fler tolkningar desto större chans någon tolkar det "illa" så att säga

Är det då inte bättre att att tänka på att skriva snällt? Att påpeka det är en personlig åsikt eller tolkning även om det ibland kan kännas lite onödigt, Inlägget skrivs ju trots allt bara en gång. Medan det läses massor med gånger och av olika personen som tolkar det olika. Och skriver jag ett inlägg kan jag ju inte heller riktigt kräva att alla ska anstränga sig och läsa det snällt om jag inte själv bryr mig om att skriva snällt.

Säga sin åsikt måste man ju alltid få göra. och självklart kommer inte alla att hålla med om den och ha andra åsikter. men även om jag inte håller med om en annan persons åsikter eller till ock med ogillar dem måste denna person få säga vad han tycker i alla fall
Och jag tror att i alla fall de flesta här på forumet är ok med att andra har annorlunda åsikter och smak. eller i alla fall accepterar detta. Det är när dessa åsikter läggs fram som faktum i stället för åsikter som det oftast blir fel

Att folk hamnar i luven på varandra och irriterar sig på varandra kommer alltid att hända. Att skriva snällt tar inte bort detta helt. Men tror ni inte det skulle minska risken för bråk, irritationer och onödiga och hätska diskussioner?

Det är då så jag ser på saken. men jag kan ju vara ute och cykla. Det är jag rätt ofta. och de flesta gångerna har jag inte ens cykeln med mig
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Folk (och då talar jag om minst 99 % av jordens befolkning) är dumma i huvudet.
Tyvärr inser folk inte att de själva är dumma i huvudet utan skyller sin egen dumhet på andra.

Folk är xenofobiska på så sätt att så fort någon uttrycker åsikter som man inte håller med om så blir man hatisk och anser att uttryckandet av andra åsikter är ett direkt angrepp på ens egen integritet och förolämpande av ens egen person - och det kan endast göras ogjort genom en duell på liv och död.

Folk kan inte skilja på subjektiva åsikter och objektiva fakta.

Detta förklarar 99 % av allt elände på rollspel.nu, men även i resten av världen.

Att säga att vi ska vara snälla och krama om varandra är en utopi. :)
(jag är inte alls bitter...) :grin:
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
haha ja jag vet och själv är man nog inte alls lika bra som man tror man är.

De flesta av oss inklusive mig själv. reagerar inte alltid bra när någon uttrycker åsikter som går på tvären emot ens egna :)

Det är därför jag tycker man borde tänka på att i alla fall försöka formulera sin åsikter snällt. Inte vara rädd för att säga vad man tycker. men försöka att att försöka att formulera ens åsikter så det står klart att det är åsikter inte någon objektiv sanning eller faktum. även om det ibland kan kännas lite onödigt

de flesta kan nog hantera olika åsikter bättre om personen inte lägger fram dem som fakta eller någon sorts sanning
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Ja detta är väl ett försöka att sprida detta. Kanske ett fåfängt försök men i alla fall.

Bara för att något är omöjligt behöver det ju inte betyda att man inte kan försöka :)
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Reddokk Fheg;n157030 said:
Ja detta är väl ett försöka att sprida detta. Kanske ett fåfängt försök men i alla fall.

Bara för att något är omöjligt behöver det ju inte betyda att man inte kan försöka :)
När du har kommit på hur du ska sprida detta, snälla låt oss i moderatorkåren veta hur. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cissi;n157037 said:
När du har kommit på hur du ska sprida detta, snälla låt oss i moderatorkåren veta hur. :)
Hm. I princip alla moderna forum har funktioner för att visa annonser. S.k. banners.
Man skulle kunna använda de platserna för små motvator-bilder som: "var snäll idag", "krama om varandra", "gör någon glad"...

Jag vet. Det är långt ifrån en perfekt lösning - speciellt när folk använder ad-block, men det är bättre än ingenting.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Cissi;n157037 said:
När du har kommit på hur du ska sprida detta, snälla låt oss i moderatorkåren veta hur. :)


Haha ha inte för höga förväntningar. Dessutom tror jag inte det största problemet är hur sådan här ska spridas. utan hur man ska få folk att ta till sig budskapet :)

Men anth hade ju ett förslag som inte är sämre än något annat jag hört eller kommit på själv än så länge :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
anth;n157045 said:
Hm. I princip alla moderna forum har funktioner för att visa annonser. S.k. banners.
Man skulle kunna använda de platserna för små motvator-bilder som: "var snäll idag", "krama om varandra", "gör någon glad"...

Jag vet. Det är långt ifrån en perfekt lösning - speciellt när folk använder ad-block, men det är bättre än ingenting.
Tja, adblock brukar väl utgå från en svartlista på platser annonserna hämtas från, så om uppmaningarna ligger lokalt fungerar det säkert.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Vimes;n159497 said:
Varför då?
Varför inte?
Man måste inte men varför ska man inte få göra det?
Har man en åsikt som man vill lufta. ska man väl få det? eller ska man inte få säga vad man tycker? och i så fall varför? och vem ska inte få säga sina åsikter? vem ska bestämma vilka som får säga sina åsikter och vilka som inte får det?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Inget gott har någonsin kommit av att folk gått runt och luftat sina åsikter. Det är ett jävla oskick.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Vimes;n159502 said:
Inget gott har någonsin kommit av att folk gått runt och luftat sina åsikter. Det är ett jävla oskick.

Men vad gör du nu då? det var väl luftande din åsikt men inget svar på mina frågor :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Reddokk Fheg;n159503 said:
Men vad gör du nu då? det var väl luftande din åsikt men inget svar på mina frågor :)

Tyst med dig!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Vimes;n159505 said:
Tyst med dig!

Är det en åsikt? eller vad ska det klassas som?
är det en åsikt så får du ha den men jag håller inte med.

Är det en order så är jag tyvärr dålig på att lyda order. en av mina många svagheter :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Men alltså, poängen med yttrandefrihet borde ju rimligtvis vara att intressanta och givande synpunkter får höras oavsett hur de förhåller sig till makten i samhället. I praktiken blir dock "rätten att lufta sin åsikt" en massiv ljudvägg av meningslöst tjatter. För, låt oss vara helt ärliga här, 99,9% av alla människor har faktiskt inte något att säga någon annan förutom sina närmaste.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Vimes;n159512 said:
Men alltså, poängen med yttrandefrihet borde ju rimligtvis vara att intressanta och givande synpunkter får höras oavsett hur de förhåller sig till makten i samhället. I praktiken blir dock "rätten att lufta sin åsikt" en massiv ljudvägg av meningslöst tjatter. För, låt oss vara helt ärliga här, 99,9% av alla människor har faktiskt inte något att säga någon annan förutom sina närmaste.

Ja det ligger mycket i det.
men problemet är att man kan inte direkt bestämma vem som ska få säga sina åsikter och vilka som inte ska det.

En av nackdelarna med yttrandefrihet.Men man kan inte bara få fördelarna. det följer tyvärr med en del nackdelar med

Man skulle ju kunna lösa det genom att endast låta mig ha rätten att ha åsikter. det låter bra tycker jag :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag blir alltid otroligt imponerad av människor som tror att jag delar med mig av Objektiv Sanning(!) i mina poster. Så höga tankar har inte ens JAG om mig själv!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
RasmusL;n161797 said:
Jag blir alltid otroligt imponerad av människor som tror att jag delar med mig av Objektiv Sanning(!) i mina poster. Så höga tankar har inte ens JAG om mig själv!
Men ibland får vissa personer det att låta som det
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n162118 said:
Men ibland får vissa personer det att låta som det
Fheg, smickrare där! Jag ska överväga en karriär i demagog-branschen, kanske en kult skulle vara något för mig?
 
Top