Nekromanti Formulär

SkitRobin

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
30
Location
Bräkne-Hoby
Har suttit och pillat lite med ett formulär i excel...
Har inte speltestat ännu så synpunkter och kommentarer är mycket välkommna.
Jag har lekt endel med formler och sånt så det är tänkt att man istället för att skriva ut har alla rollformulär på datorn. Men för alla som inte riktigt är så förtjusta i den nya tekniken så går det alldeles utmärkt att skriva ut också... :gremwink:

/Robin, stolt formulär-pappa
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Snyggt och stiligt. Men

Mycket bra stil som påminner mycket om "N2-looken". :gremsmile:

Ett par funderingar dock.

1) Bladet om skador. Där är det dubbla uppsättningar av kolumner vilket implicerar att man ska klippa och bara använda hälften. I min erfarenhet så går halva A4 blad dåligt ihop med hela A4blad. Ligger dom löst så kommer dom konstant bort, och är dom ihophäftade så slits dom snabbt.

2) Måste man verkligen skriva ut varende färdighet i boken? Är det inte bättre att bara göra som vanliga N2-formuläret och ha alla färdigheter med grundchans samlade på ett ställa, och en stor ruta till andra färdigheter som karaktären har. Jag tror dels att det blir lättare att sålla mellan alla färdigheter som man har, och dels att man kan spara plats. Dessutom så kanske man kan få alla textstorlekar och fonts identiska på alla färdigheter, om man kan spara lite plats. (Jag antog att du hade mixtrat med fonter och textstorlekar för att få långa färdighetsnamn att passa.)

3) Cybernetik. Vad många rollformulär saknar är en sektion för cybernetik, där man kan skriva in vad man har för cybernetik. Vart cybringen sitter, vad den gör och hur mycket energi den kräver.

4) På första bladet så finns det ingen ruta bredvid texten "I tjänst". I alla fall inte när jag tittar på den. Jag antar att du har missat den, eftersom vanliga formuläret har den men du har den inte.


Allt det bästa
/Naug
 

SkitRobin

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
30
Location
Bräkne-Hoby
Re: Snyggt och stiligt. Men

Skoj med respons...

1 Då de små rutorna på skadebladet tenderar att bli aningen söndersuddade efter ett tag (om man har en seglivad rp) och eftersom jag inte kom på nåt annat som passade in fint på sidan så gjorde jag dubbel uppsättning så man kan ha samma papper dubbelt så länge innan man ser igenom det :gremsmile:

2 Jag skrev ner alla färdigheter för annars har jag en tendens att glömma bort någon viktig färdighet när jag skapar min rp. Visst, den sidan skulle självklart kunna ersättas med en sida mer lik den på orginalet. Vad tycker folk? Och ja, olika storlekar (och tillochmed Arial Narrow ibland) för att få plats med låånga färdighetsnamn (du missade min enormt fina förkortning? Mnvr. Stridsrust.)

3 Mm, större och mer detaljerad Cybertech-ruta hade inte skadat... Få se vad jag kan göra...

4 Oops :gremblush: Just det ja...

/Robin, kan aldrig göra nåt rätt från början...
 

L337

Warrior
Joined
11 Mar 2003
Messages
355
Location
Norberg
Re: Snyggt och stiligt. Men

Jag hade med cybergenetik på mitt formulär men jag tänkte inte på att det skulle vara med (ok, visste kanske inte)
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Den lilla rutan ovanför trauma, smärta etc med texten Skadekolumner vad är den bra till? Skadekolumner är ju ett samlingsnamn för just antalet kolumner trauma, smärta och blodförlust
 

SkitRobin

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
30
Location
Bräkne-Hoby
Om man man har lika många trauma-, smärt- och blodförlustkolumner så slipper man med min fina lilla formel skriva det fler gånger (kanske lite onödigt, men prova, det är kul :gremgrin: ). Skriv i rutan om du har formuläret på datorn så slipper du skriva i de andra om du inte har nån speciell fördel. Annars behöver du inte om du inte vill... :gremsmile:

/Robin, använder datorn när han spelar rollspel
 

SkitRobin

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
30
Location
Bräkne-Hoby
Uppdatering

Okej, jag har fixat den där lilla I tjänst-rutan :gremtongue: och så har jag numer en STOOR cybertechruta. Sen hittade jag ytterligare en sak som saknades: Närstridsvapen. Slängde in det också. :gremlaugh:
Färdighetssidan ser fortfarande ut som jag vill ha den dock :gremgrin:, men jag kanske gör båda varianterna senare så får man använda den man föredrar helst...

Det var nog allt. Fortsätt ge förslag och synpunkter för förbättringar...

/Robin, perfektionistens överman
 

Danilow

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
37
Klart godkända formulär. Alltid bra att langa in en så stor Övrigt-ruta som du gjort, då kan spelarna kompensera om du missat någon annan ruta. =)

Skälet till att jag inte kommer att använda dem är att de ser i stort sett likadana ut som originalformulären (jag är välsignad med kopiator hemma). Mitt förslag är att du tänker över vad som är negativt med de officiella formulären och åtgärdar det i dina.

/d - som aldrig orkat designa egna formulär men alltid fantiserar om det
 

SkitRobin

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
30
Location
Bräkne-Hoby
Ja, övrigtrutor är bra :gremlaugh:

Jag har inte spelat tillräckligt mycket för att hitta fler fel med orginalformulären. Så har du nåt konkret fel själv så ut med det bara...
Förhoppningsvis får jag ihop ett par kompisar i sommar så vi kan sitta och spela och leta fel hela nätterna :gremsmile:

/Robin, tycker om Danilow även om han inte använder mitt formulär
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Uppdatering

Det är bra att du har en ruta med klädsel för det är spelare väldigt duktiga på att försumma. Nu kanske det är lite mer uppenbart att karaktärerna måsta ha något på sig, så att de inte bara är någon grå massa typ.
 

Danilow

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
37
Det enda jag spontant kommer på som kanske borde åtgärdas är vapentabellerna. Jag vill dels ha en ruta där man kan skriva vad det är för sorts vapen (RP: "jag drar diskret min... eh... Draganov under bordet och skjuter honom") samt någon bra lösning för ammunition som låter en tydligt anteckna olika sorters ammo till samma vapen.

I övrigt tycker jag att det finns alldeles för lite utrymme på de officiella formulären, men det tycks du ha åtgärdat. Eventuellt skulle man fixa ordentligt med utrymme för Fördelar och Nackdelar så att man får plats att skriva regelmodifikationer också och inte bara benämning.

/d
 

SkitRobin

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
30
Location
Bräkne-Hoby
Jag vill dels ha en ruta där man kan skriva vad det är för sorts vapen
hmm... blir knepigt.
samt någon bra lösning för ammunition som låter en tydligt anteckna olika sorters ammo till samma vapen.
Det är det du rutan under vapen-rutan till... Den duger inte bara åt hagelammunition :gremsmile: Fast den kanske inte är tillräckligt tydlig :-/

Jag kanske skulle använda två rader till varje vapen...
Ska kolla lite på det...

/Robin
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Re: Snyggt och stiligt. Men

Jag tycker det är beundransvärt bra jobbat, både med formulärkonstruktion och med hanteringen av kritik. Själv har jag också knåpat med ett formulär, lite med i X-files utformning, men blivit trött på det så många gånger att jag bara har en arbetskopia...

I vilket fall, jag tycker det är supernyttigt att ha alla färdigheterna listade. Det gör det överskådligt vid karaktärsskapande, då man slipper konstant bläddrande i boken för att påminna sig själv. Dessutom håller man sig ödmjuk när man ser hur lite man egentligen kan? :gremgrin:

Tack för ett gott initiativ!

... smärta är bara vekhet som lämnar kroppen...
 

SkitRobin

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
30
Location
Bräkne-Hoby
Robin myser...

Jag tycker det är beundransvärt bra jobbat
Tackar och bockar (och myser inombords :gremsmirk: )

X-files utformning, det låter intressant...

/Robin, smälter som smör när han får beröm...
PS Håller på med vapensidan, får se hur bra det blir... Håll ut!
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Re: Snyggt och stiligt. Men

1 Då de små rutorna på skadebladet tenderar att bli aningen söndersuddade efter ett tag (om man har en seglivad rp) och eftersom jag inte kom på nåt annat som passade in fint på sidan så gjorde jag dubbel uppsättning så man kan ha samma papper dubbelt så länge innan man ser igenom det

Om man har sådana problem, och det har man ju, så kan jag tipsa om att använda tunn, genomskinlig tejp över de aktuella ställena, och sedan skriva med en blyertspenna. Det är sjukt lätt att sudda, och papperet skyddas av tejpen. Fetbra.
Det lärde jag mig sist jag spelade en Grand Campaign i Empires in Arms. Många ändringar bland armékårerna...
 

SkitRobin

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
30
Location
Bräkne-Hoby
Re: Snyggt och stiligt. Men

...använda tunn, genomskinlig tejp över de aktuella ställena, och sedan skriva med en blyertspenna. Det är sjukt lätt att sudda, och papperet skyddas av tejpen. Fetbra.
Bra tips...

Men jag spelar med allt på datorn numera. Slipper man sudda alls. Det är bra. :gremlaugh:

/Hi-Tech Robin
 

Joker

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
79
Location
Malmö
Mer om sidan

Sådärja! Nu har jag minsann börjat tillämpa användningen av formuläret i mitt spelande också, vilket naturligtvis har medfört att jag har skådat det närmare med skarp lupp... Har lite tips och trix att återföra....

Det finns två rader för grundegenskaper på ditt formulär. Jag använder dessa rader i mitt spelande till att hålla reda på orginalvärden i den vänstra och temporära i den högra. Vet inte om det är praxis eller något jag plockat upp från Rolemaster. I vilket fall som helst, övriga formler baseras på den vänstra, så jag ändrade dem till att ta den högra istället...

Avrundningarna verkar inte stämma riktigt. Mitt Excel lyckades få 19/4 till 5. Men reglerna skall trunkera. Du har använt Floor funktionen, vilket jag har för mig SKA trunkera, men det verkar inte fungera.

Jag har lagt till ett blad som jag kallar Uppväxt/Yrken. Har där gjort rutor för vilka färdigheter man köpt under sin uppväxt, vilka händelser som inträffat och liknande så att man kan spåra härkomsten för allting. Detta hjälper ofta spelarna att komma in i sina karaktärer, eftersom de kan följa utvecklingen från uppväxten fram till de sista åren. Tänkte bara tipsa om det, eftersom du verkar ha en tumme med layout-guden och förmodligen fixar det mycket snyggare och mer praktiskt än vad jag gör...

I övrigt tycker jag fortfarande formulären är härliga och njuter av att använda dem! Tackar igen!!!

// Joker
 

bekroink

Veteran
Joined
8 May 2003
Messages
6
Location
Komplexa vektorrummet.
Vill bara göra lite reklam för vapenformuläret jag mekar med.
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=&fpart=1
Har testspelat det tillsammans med danilow, jobbar vidare. Granter, hagel o.dyl. kommer. Någon gång när jag orkar.

Har en gammal (o?)vana från wastelands att vilja ha vapnen på separata blad.
Jag är den sorten som gärna samlar på mig 2-3 psg:s, någon ksp eller två, ett gäng ak:s, en pistol i varje ficka etc. Dessutom med minst tre sorters ammunition till varje. :gremwink:
 
Top