Nekromanti Formel för formlers magnitud

Leopaexd

Veteran
Joined
16 Mar 2003
Messages
37
Location
Stockholm
Pga dödlig tristess har jag frammanat ännu ett alster, Formeln För Formlers Magnitud (3FM) som är 2X-Y, där X är antalet filament som används till effekterna och Y är den önskade svårigheten (Ob1T6=Y=1).

Jag hoppas att ni förstår mig, om inte, så fråga.

Ha en bra dag, sov gott och god morgon +X.
X=God Jul, men nu flummar jag
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Pga dödlig tristess har jag frammanat ännu ett alster, Formeln För Formlers Magnitud (3FM) som är 2X-Y, där X är antalet filament som används till effekterna och Y är den önskade svårigheten (Ob1T6=Y=1)."

Njae, stämmer verkligen det? Ta följande handling som exempel:

* Alstra sex filament pyrotropi (Ob6T6)
* Väva "eld" med fem filament (Ob4T6)

X är antalet filament som används till effekterna (5)
Y är önskad svårighet (4)

2x5 - 4 är lika med 6. Det innebär att besvärjelsens magnitud enligt din formel bör vara 6. Det är tyvärr inte så.

Om man tolkar "till effekterna" annorlunda kan man kanske hävda att alla filament, även de som används för att sänka svårighet, räknas in. Således

2x6 - 4 = 8.

Då skulle magnituden vara 8. Inte heller detta är sant.

--Björn, bifferslind
 

Leopaexd

Veteran
Joined
16 Mar 2003
Messages
37
Location
Stockholm
Om du Alstrar sex filament pyrotropi (Ob6T6) och
Väver "eld" med fem filament (Ob4T6), vad gör du med det sista filamentet? Formeln fungerar bara på fullständiga formler.

* Alstra sex filament pyrotropi (Ob6T6)
* Väva "eld" med sex filament (Ob6T6)

2x6-4=8 Således behövs det 8 filament för att genomföra denna besvärjelse med svårigheten Ob4T6
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Då filament som används för att sänka transformeringssvårigheten inte påverkar magnituden så borde inte filament som används för att sänka vävningssvårigheten göra det. Jag anser att magnituden på en besvärjelse/ritual endast baseras på hur många filament som används direkt i själva vävandet, inte på de som används för att sänka svårigheten.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Så följande formel vore magnitud ett?:

Alstra sjuttiofem fototropiska filament (Ob75T6)
Väva effekten "ljus" med areaeffekt(74 meter) och sänkt svårighet(med hjälp av 74 filament): (ob1T6)

Eller är det så att svårighetsökningar för areaeffekt, tyst effekt etc inte kan kompenseras för med extra filament?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Error

Alstra sjuttiofem fototropiska filament (Ob75T6)
Väva effekten "ljus" med areaeffekt(74 meter) och sänkt svårighet(med hjälp av 74 filament): (ob1T6)


Har du bränt iväg 74 filament på att öka areaeffekten så finns inga filament kvar till att minska svårigheten.

Tumregel för mina tankar: Vad besvärjelsen gör, och inte hur svår den var att väva skall påverka. Alltså vill jag inte räkna in svårighetssänkarfilament eller den svårighetsökning som uppkommer vid tyst bevärjelse. Däremot areaffekt.

Det inom kursivering skall tas bort för bättre inläggsupplevelse.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Error

Enligt M&M krävs inga ytterligare filament för areaeffekt, utan det är endast svårigheten för besvärjelseslaget som ökar. Det samma gäller för "ökad varaktighet" och "ökad räckvidd" - det är detta som är anledningen till min föregående fråga.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Fel av mig således

Enligt M&M krävs inga ytterligare filament för areaeffekt, utan det är endast svårigheten för besvärjelseslaget som ökar. Det samma gäller för "ökad varaktighet" och "ökad räckvidd" - det är detta som är anledningen till min föregående fråga.

Om det endast är svårigheten som ändras (och inte fler filament som krävs vilket jag trodde i ett svagt ögonblick) så påverkar inte areaeffekten och varaktigheten magnituden.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Fel av mig således

Detta verkar aningen skevt. Visserligen använder man inte dessa effekter i större mängder, men någon form av redigering av magnituden kanske borde göras. Eventuellt kanske jag bestämmer att filament bör användas. För avstånd och varaktighet funderar jag på något hussystem med ataxatropiska och kronotropiska filament.
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Varför flumma till dety så hemskt..
Inte för att det där var alltför avancerat men jag tror det känns bättre att hålla sig till Rafalis version där magnituden är
det lägsta antalet filament som behövs för att formalisera och kasta besvärjelsen...
Inte så svårt men om man vill så kan man ju kruxa till ännu mer..
Tex. använda komplexa tal för att räkna ut den motsatta gränsen gränsen av magnituden (-4 = 4 Magn. 4i.. osv.) helt enkelt :gremsmile:
Ha en bra dag..
 
Top