Jag är tvärtom. Ge mig en synopsis, en "karta från molnfri höjd", så att jag vet hur saker hänger ihop. Sedan kan jag gräva ner mig i detaljer när det behövs.Samtidig så verkar de flesta (?) vilja läsa allt först och spela sen, eller åtminstone veta varför de ska läsa nåt innan de läser allt.
Känner igen mig. Refererar mest till det intryck jag får. Vad gäller huvudfrågan så föredrar jag att läsa på papper, men gillar egentligen inte pdf-formatet (skriver hellre ut det). Men en digital version skulle jag vilja kunna sortera själv och spara anteckningar digitalt.Jag är tvärtom. Ge mig en synopsis, en "karta från molnfri höjd", så att jag vet hur saker hänger ihop. Sedan kan jag gräva ner mig i detaljer när det behövs.
Ja, det är så jag brukar vilja ha stadskartor också. Jag behöver inte veta att staty X är på gata Y. Det räcker om jag får en övergripande beskrivning av hur stadsdelarna är. Det är så jäkla mycket onödigt läsande i rollspel utan möjlighet att enkelt kunna sortera ut vad som är relevant för mig.Det är förresten en sak jag glömde i min världsbeskrivning: Det ska finnas en kort introduktion i anslutning till kartan, där varje land/företeelse beskrivs med en kort mening, typ "Romarriket när det gick utför, dekadent och ruttnande inifrån". Bara tillräckligt för att ge läsaren en mental bild när han tittar på kartan.
Ofta får man en känsla av att de tänkt mer på vad de KAN lägga till än vad som BEHÖVS. Man undrar om de får betalt per sida...Ja, det är så jag brukar vilja ha stadskartor också. Jag behöver inte veta att staty X är på gata Y. Det räcker om jag får en övergripande beskrivning av hur stadsdelarna är. Det är så jäkla mycket onödigt läsande i rollspel utan möjlighet att enkelt kunna sortera ut vad som är relevant för mig.
Nästan alla amerikanska och brittiska rollspelsskribenter får ju betalt per ord : )Ofta får man en känsla av att de tänkt mer på vad de KAN lägga till än vad som BEHÖVS. Man undrar om de får betalt per sida...
Har du något bildexempel? Det låter intressant, men kanske med text på ett tiotal sidor..?För PDF:er är annars Liquidtext ganska smart. Man klipper isär dokumentet och drar ut bitarna på en canvas. Jag har testat på korta äventyr (10+ sidor) och det funkade riktigt bra.
Jag har inga bra bildexempel från mina egna test, men här är en introvideo gjord av Liquidtext:Har du något bildexempel? Det låter intressant, men kanske med text på ett tiotal sidor..?
Det här får mig att tro att pappersformat (på skärm) har blockerat vårt sätt att tänka kring lärande. Att ha tooltip är väl funktionellt på ett plan, men jag hade föredragit om man visuellt sett olika sektioner som "öar" som är sammanlänkade. Då hade vi kunnat komma bort från den linjäritet som automatiskt sker när man skriver äventyret och faktiskt använt fördelarna med det digitala än att fortfarande tänka utifrån det statiskt tryckta.Jag har inga bra bildexempel från mina egna test, men här är en introvideo gjord av Liquidtext:
Spontant ja – och lika spontant nejDet här får mig att tro att pappersformat (på skärm) har blockerat vårt sätt att tänka kring lärande. Att ha tooltip är väl funktionellt på ett plan, men jag hade föredragit om man visuellt sett olika sektioner som "öar" som är sammanlänkade. Då hade vi kunnat komma bort från den linjäritet som automatiskt sker när man skriver äventyret och faktiskt använt fördelarna med det digitala än att fortfarande tänka utifrån det statiskt tryckta.
Kategoriseringar/taggar och förmåga att kunna sortera "öarna" linjärt ska naturligtvis förekomma, men jag hade gärna sett tablets förekomma vid spelbordet, inte anteckningspapper eller äventyrsböcker. Kunna klicka fram information om personer/platser enkelt, kanske visa kartor, porträtt/persongalleri, ha ett par bokmärken tillgängliga inför spelmötet, etc.
Den kommentaren är så främmande rent tankemässigt för mig, på ett diskussionsforum, att jag inte vet vad jag ska göra med det. Jag talar om ett koncept. Du säger nej.Spontant ja – och lika spontant nej. I princip är det alldeles utmärkt, det du föreslår, men vete sjutton om jag vid dryga 60 års ålder förmår lära om mig så fundamentalt som nog detta kräver för att jag skall bli bekväm med det!
Nu tror jag inte min poäng gick fram riktigt! Jag fattar att det handlar om koncept; min kommentar gick ut på att jag inte vet om jag skulle kunna bli van vid att använda det omsatt i praktiken. Jag ser fördelarna, så min tvekan ligger i tilltron min egen kapacitetDen kommentaren är så främmande rent tankemässigt för mig, på ett diskussionsforum, att jag inte vet vad jag ska göra med det. Jag talar om ett koncept. Du säger nej.
OK, då kan vi lägga ned internet.
Men jag vill höra mer av dina tankar! Fortsätt gärna spekulera : )Den kommentaren är så främmande rent tankemässigt för mig, på ett diskussionsforum, att jag inte vet vad jag ska göra med det. Jag talar om ett koncept. Du säger nej.
OK, då kan vi lägga ned internet.
Ensidesböcker löser det rätt bra. Läs igenom hela. Sedan: markera besökta länkar med särskild färg.Det jobbiga med 'web-format' tycker jag alltid är att veta vad man har läst och inte, det blir så himla lätt rörigt, särskilt om det är länkar i flera nivåer osv. I en bok om jag läst till sida 50 så vet jag att jag har läst allt innan sida 50, på webben har jag ingen aning.
Det sagt, så _borde_ det ju gå att göra ett bättre format än linjärt men jag har nog inte sett det..
Icke-linjära texter borde dessutom, utifrån strukturen som du skriver, vara mer användarvänliga än det linjära där vi måste sitta och plöja igenom sidor efter sidor för att hitta det relevanta. Tar vi dessutom i beräkning det som tidigare skrivits i tråden om moln-strukturer där man får övergripande information för att sedan kunna djupdyka i mer information.Icke-linjära texter borde ju gå att göra mer användarvänliga. Översikt, kluster av information och markeringar av vad man läst skulle vara en bra början tror jag.
En sak som gör att LiquidText är lättanvänt är att personen själv gör alla anteckningar, för om man själv har gjort dom är det enklare att komma ihåg dom. Det jag talar om så är "alla" relevanta kopplingar redan gjort. Det kan bli mycket och vad som är gränsen till för mycket kräver kunskap och testning, något som är tidskrävande, men man skulle också kunna tänka sig att alla förskapade relationer är förändringsarbete av användaren och att den kan lägga till nya.En av grejerna med LiquidText är att man har en dragspelslinjär struktur och en personlig, hyperlänkad och emergent vy samtidigt.