Nekromanti Format på rollspel

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Kom på en grej. Fan vilket schysst format det var på de gamla monsterböckerna till DoD. Ni vet de små, med hårdpärm. "Monsterboken 2" regerade.

De var små, så man kunde inte fylla dem med hur mycket skit som helst, och de hade hårdpärm, vilket nästan är ett kriterium för om ett rollspel skall vara värt att köpa.

Från och med nu så är små, inbundna rollspelsböcker det bästa jag vet. Jag är trött på stora, överfulla och ogenomträngeliga a4-spel och äckliga, slddriga mjukpärmar.

Eller vad föredrar ni? Mjukpärm? Små häften? a4 eller vadå?

/Vulf - små, hårda böcker med tryck i fyrfärg i en låda som skramlar
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Beror på typ av produkt

Beror på vad det är för produkt. Är det en grundbok eller en världsbok späckad med information så får det gärna vara A4, men helst med en vettig och snygg layout. Gärna hårdpärm på dom också. Det ger en vettigare känsla (grymt uttryck) helt enkelt. Står bättre i hyllan också.

Äventyr är trevligt i A5-format a la Monsterboken 2, men hårdpärm känns inte så nödvändigt just då (man får ju betala för det). Mindre information per sida ----> mer överskådligt och lättare för SL att snabb-bläddra fram informationen han/hon söker för tillfället.

Jag tycker att illustrationerna är väldigt viktiga, de förmedlar en känsla för just den produkten. Det lägger jag före själva fysiska formatet på produkten.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
A-formaten förbjudes rakt av.

I övrigt har jag inga åsikter.

-

Eller tja, förutom att jag ogillar de där olayoutbara A-formaten, kan jag väl säga att rollspel är en typ av bok där man gärna får tillåta sig att leka en hel del med formen.

Jag gillar den kvadratiska Nobilis-boken, t ex. Den är i en rejäl hårdpärm och med bastanta blad (som, om jag inte minns fel, skamligt nog är i ganska glossat papper).


Öhm. Tja, i övrigt kan jag nog inte komma på så många fler böcker som är i något kul format, men det finns säkert.

Sveriges tre just nu största rollspel är dock allihopa i tråkiga, A-formatsliknande format. Både Riotminds och Järnringens produkter är visserligen snygga, tycker jag, men varför använda ett så idiotiskt format när man kan slippa? Fram för mer skoj format!

Zap
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mjukpärmar är mycket finare, tycker jag, för de kan man bläddra mycket enklare i. Hårdpärm är otympligt och vulgopråligt. Fast det beror på. Om det är något ordentligt tjockt så är hårdpärm bättre.

Jag föredrar helst rollspel i typ Expert-storlek. Det är lite större än A5, men inte A4, de är häftade och de har mjuka omslag, och de är lagom smala så att de är enkla att bläddra i. De har den perfekta pojkrumsfeelingen, och de är mysigast att ligga och bläddra i när man ligger i sängen och äter kakor.

Det ska inte vara smala, sladdriga pippel-poppel-papper, som i nya Kult, som dessutom har obegåvats med en tjock bok och jättestora, jobbiga sidor. Den vill jag inte ens läsa klart.

Några nya format som jag är rätt intresserad av är serietidningsformatet, pocketbok och tabloidtidning. Nä, kanske inte det där sista, men de två förstnämnda vore toppen.

Men det här har diskuterats så många gånger förut att du lika gärna kunde frågat om vampire egentligen är ett skräckspel eller om du kunde få några tecknare till ditt nya rollspelsprojekt. Så om jag hade vaknat på fel sida idag så hade jag skrikit "Använd sökmotorn, keffobert!"

/Rising
som istället tipsar om att det lysande spelet Samorost har fått en uppföljare (om än en PR-produkt, och tillika rysligt kort), som heter Quest for the Rest (som jag tyvärr inte kan länka till för tillfället, eftersom hela nätet förutom just wrnu verkar vara nere för mig... Hmm, nåja, jag har iaf det viktigaste.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Men det här har diskuterats så många gånger förut att du lika gärna kunde frågat om vampire egentligen är ett skräckspel eller om du kunde få några tecknare till ditt nya rollspelsprojekt. Så om jag hade vaknat på fel sida idag så hade jag skrikit "Använd sökmotorn, keffobert!"
Äh vafan, finns det något vi inte har diskuterat förut? Jag börjar faktiskt tröttna på det där med att uppmana folk till att söka. Om det inte finns synligt i forumet så var det tillräckligt länge sedan ämnet var på tal.

Och förresten tycker jag också att serietidningsformatet är ballt. Hellboy-rollspelet är skitsnyggt.

/Vulf
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Och förresten tycker jag också att serietidningsformatet är ballt. Hellboy-rollspelet är skitsnyggt.
Ja, jag gillar verkligen det formatet. Det viktigaste är att boken klarar av att ligga uppslagen av egen kraft: det gör att stora mjukpärmsböcker typ tidigare GURPS-böcker eller Chronopia-grejer är rätt otrevliga att använda. Adventure är ett annat exempel på ett mjukpärmsspel i serietidningsformat, och den bindningen är verkligen kanon. Boken ligger uppslagen hur bra som helst. Att sedan layouten är apkass och gör det hela näst intill oläsligt är ju en helt annan sak. :gremfrown:

Annars diggar jag också små hårdpärmsgrejer. Jag såg Armageddon: The End Times i en butik, och enbart det formatet fick mig nästan att köpa den. Det ska bli trevligt med Andra Imperiet!


/Dimfrost
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Otee

Telia har strul med sina DNS-servrar. En del .nuadresser funkar, men inget annat i stort sett. Om du lägger till 81.26.226.2 som DNS-server istället för "Erhåll automatiskt" i egenskaperna för din nätverksanslutning (antar att du sitter på bredband av någon form) ska det dock funka att komma åt resten av interwebben också. Hittar du inte dit exakt så PM:a mig.

Foggmock - sitter på Spray, det funkade på mig med
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Otee

Om du lägger till 81.26.226.2 som DNS-server istället för "Erhåll automatiskt" i egenskaperna för din nätverksanslutning
Det du sade hoppade just upp genom mitt kompetenstak, vecklade ut sina vingar, flaxade fyra gånger för att flyga högt upp i stratosfären och lämnade sedan mitt synfält. Så... min lösning blir istället att gå och lägga mig och vänta tills någon löser problemet åt mig istället (Telia, alltså). Men tack för infot.

Jamenar, seriöst, jag hade ändå bara tänkt porrsurfa och spela nätspel.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
n00b!

Hur svårt kan det vara? Högerklicka på din nätverksanslutning i Nätverksanslutningar i Kontrollpanelen, välj fliken Nätverk, tryck på knappen Egenskaper (så länge TCP/IP är markerat), och voila. Flytta radioknappen och fyll i adressen. (Fliken heter Allmänt om du har något slags Turk-Windows med fler än en flik) Nu ligger all världens internetpr0n för dina fötter.

Foggmock - hjälpsam och nedlåtande :gremgrin:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,021
Location
Umeå
Det händer ibland att jag tar upp min Robert Jordan pocket (japp jag har en sån) och önskar att den vore ett rollspel.
Pocketen är liten till formatet (som pocketar brukar vara) men tjock (700 sidor).
Precis så vill jag ha en rollspels bok. Inga expansioner och skit, bara en bok, det formatet och den tjockleken.

- Zire
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Det är lukten som räknas

För mej är det inte alls viktigt i vilket format själva boken är tryckt, eller hurvida det är hårdpärm eller inte. Illustrationer och textmässigt innehåll är allt som är av betydelse.

Något som kunde göras är dock att inpregnera alla nya rollspel med den gamla DoD 91 lukten. Det är tamejfan nostalgi.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Pocket

Håller med. Pocket är ett intressant format för rollspel som borde utforskas mer. Tror det enda rollspel jag sett i pocket är D&D. Nackdelen är att de är att de är lite svåra att bläddra i men å andra sidan så är de lätta att ta med sig och ingen förväntar sig massa bilder i dem så de är billigare att producera. Sedan ska man inte glömma fördelen att de skulle kunna gå att kränga i en pocketshop för 59.90:-. Tänk vad det skulle göra för rollspelsrekryteringen. Funderade faktisk allvarligt på att göra Alea som en pocketbok istället för A5 häfte.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Ensamma Vargen!

Tror det enda rollspel jag sett i pocket är D&D.
Aha! Men nu glömmer du allt Äventyrsspel, soloäventyr i pocketform, där boken var din spelledare, som var i pocketform.

:gremlaugh:
Jag är stolt ägare till Ensamma Vargen och Eld över Vatten.
:gremlaugh:

Tyckte spelen var skitbra när jag gick i femman, 1997 och hade hittat brorsans rollspelslåda. Då jag inte hade några polare som ville vara med och spela och desutom inte ens förstod mig på reglerna, så var pocketerna bäst!

:gremooo:NOSTALGI!!! :gremooo:
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Re: Ensamma Vargen!

Aj slå mig hårt. :gremblush: Hur kunde jag glömma alla soloäventyr som man spelat igenom. Sannerligen ett bevis för att pocketen fungerar bra som rollspelsformat. Och de tål ordentlig genombläddring också, kan jag intyga.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
A5 rules!

Själv funderar jag på att trycka mitt eget rollspel i typ limmat A5-format med få bilder och lite tabeller, för att få fram något som liknar en bok-känsla. Har faktiskt aldrig begripit förkärleken bland rollspelskonstruktörer för A4-formatet, hårdbundet eller med sladderpärmar. Otypligt med bildeboksvarning. Med stor risk för att få på nöten av alla, känns A4 åtminstone för mig som något som drar åt det infantila medan A5 känns mer vuxet. Ok, någon gång kanske jag lär mig att inte blotta min hals så villigt, men just nu kan jag inte låta bli.

E-bok-formatet suger stenhårt. Med sådant format slutar det ändå med att man står vid printern och trycker ut fula A4-papper som man sedan måste sätta in i en ännu fulare pärm.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ensamma Vargen!

Köpte man en Tunnels and Trolls-bok, då fick man faktiskt ett helt system som var tänkt att användas för rollspelssessioner att spela utanför själva "solospelet". Bland annat fanns det en hel lista med besvärjelser som man inte hade så stor nytta av i solospelet, men som kunde vara desto nyttigare att ha när man började spela ett fritt rollspel.

Det stora problemet med en pocket är väl att de är svåra att slå upp och lägga framför sig. Så om man exempelvis ska skriva av en färdighetslista från en pocket så tror jag att det blir svårt att hålla upp boken samtidigt som man skriver på sitt rollformulär. Däremot är pocketar ett grymt format att läsa i. Jag skulle vilja ha världsbeskrivningen i en pocket, och reglerna i ett separat häfte. Det skulle göra häftet enkelt att bläddra i och att slå upp framför sig, och om det var ett regellätt spel så skulle jag till och med kunna tänka mig att man skulle kunna släppa reglerna fria, så att de kan kopieras och delas ut till alla spelare, vilket skulle göra det mycket enklare för hela gruppen att generera rollpersoner samtidigt.

Men, okej, det är en uppdelning som inte passar alla rollspel. Men jag gillar idén. Det är jobbigt som fan att läsa ett rollspel på tunnelbanan idag. De är så djäkla stora. Med en pocketbok skulle man kunna läsa det viktigaste (=världsbeskrivningen) på ett mysigt och behändigt sätt, var man än ville.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har fastnat lite för B5- och G5-formaten. G5 är det som Äventyrsspels gamla regelböcker hade, och B5 är ett ungefär lika stort format. All Flesh Must Be Eaten och Witchcraft kommer båda i ett format i ungefär den storleken.

Det man får tänka på i den storleken är att tjocka papper blir svårbläddrade i små storlekar, något som jag märker hos Eden Studios spel. Medan vi ändå talar papper så vill jag inte ha ett bestruket glansigt papper - det blänker för mycket och gör texten svårläst.

Skymningshem: Andra Imperiet kommer att bli B5, ca 272 sidor och hårda pärmar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,954
Location
The Culture
Små format är sexiga. Serietidningsformat är väldigt trevligt, liksom de små fyrkantiga "All flesh must be eaten", "Armageddon" och "Terra Primate". Hårdpärm eller mjukpärm är inte så jävla noga, men om boken är relativt tunn vill jag ha mjukpärm på den. En bok vars pärmar är tjockare än innehållet känns som en liten spinkig kille som går runt i pappas för stora kostym.

Det viktigaste är att boken kan ligga uppslagen utan att vika ihop sig själv. Och att den inte är för stor och tung. "Nobilis" är ett fint spel, men boken är så ofantlig att det är svårt att hitta en vettig ställning att läsa den i.

/tobias
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
"Nobilis" är ett fint spel, men boken är så ofantlig att det är svårt att hitta en vettig ställning att läsa den i.

Det heter "kontorsstol och skrivbord" :gremsmirk:
 
Top