Nekromanti Formaliserade besärjelser och Loth-akademien

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Spelleder just nu en kampanj som börjar i Thalamur. En av rollpersonerna (som tillåtits studera en tid vid Loth-akademien) är intresserad av att köpa en formaliserad besvärjelse (vet inte vilken än) för att ta med sig ut på äventyr. Det känns väl rimligt att det är något som kan säljas till hutlösa(?) priser vid biblioteket knutet till skolan? Jag ansåg i alla fall det. Undrar dock vad rimliga priser skulle vara för olika formaliserade besvärjelser/ritualer samt hur utbudet borde se ut vid just denna skola? Känns spontant som att det borde vara rätt dyrt och antagligen bara gälla studenter/utexaminerade.
Synpunkter på den?

Hur tänker ni om vilka magiska aspekter man undervisar på skolan? Jag ser i alla fall framför mig att det är ganska hårda restriktioner på vem som får studera vad.
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
jjjohan said:
En av rollpersonerna (som tillåtits studera en tid vid Loth-akademien) är intresserad av att köpa en formaliserad besvärjelse (vet inte vilken än) för att ta med sig ut på äventyr.
Med formaliserad besvärjelse menar jag inte lära sig en besvärjelse utan en "scroll" med en formaliserad besvärjelse på, så att han inte behöver memorera den. Är jag tydlig? :gremtongue: Kanske använder fel ord
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Hej,

Jag har några frågor och ett halvsvar, ta det som du tycker är relevant och strunta i resten. Ska också tillägga att jag inte har några böcker hemma och inte har spelat i Thalamur speciellt mycket.

1. Vad är orsaken till att han vill ha en nedskriven, ej memorerad, besvärjelse/ritual med sig ut på äventyr? Ska han sälja vidare/lära sig på vägen/använda i något speciellt syfte/eller något annat?

2. Ska det vara någon väldigt hemlig eller farlig besvärjelse/ritual som inte får/bör hamna i fel händer?

3. Om det är en bevärjelse, varför vill han ha den på papper och inte memorerad? För ritualer känns det dock mer förståligt att inte memorera då de ofta är stora.


Problemet med prissättning är att han själv är magikunnig och logiskt sett borde kunna skriva ner sina egna besvärjelser. Är det med någon effekt han inte kan går det säkert att byta tjänster med någon kollega som kan den. Att köpa en färdigskriven kan bli dyrt på grund av tidsåtgången. Ska det vara en unik effekt som kanske bara finns på akademin får han nog inte ta med ett papper som beskriver den därifrån.

Jag förstår helt enkelt inte tanken bakom och kan därför inte ge ett så bra svar, utveckla gärna.

Följdfråga: har du mystik & magi?
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Hej och tack för svar!

Jag äger boken men har den inte tillgänglig just nu.

Anledningen är att han inte har tid att lära sig besvärjelsen på skolan då sällskapet snart ska bege sig från staden. Han vill därför ta en nedskriven besvärjelse med sig för att kunna lära sig den på egen hand. Det är en besvärjelse han inte kan och som tillhör en av "de vanliga" från regelboken. Undrar därför om det är rimligt att köpa nedtecknade besvärjelser från skolan och vad de borde kosta. (Minns inte vilken besvärjelse det var)

Tänker jag fel?

Det kan vara att jag missförstått något,men tar risken att låta som ett pucko för att få chansen att bli upplyst :gremsmile: Värre saker har hänt!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Möjligtvis skulle hans läromästare kunna skicka med honom några simpare besvärjelser som han anser att hans lärling (rpn) ska kunna eller lära sig tills han återvänder, lite som en läxa.
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Saken är den att han är utlänning och tilläts, som belöning för att ha hjälpt en av ätterna, studera en kortare period. Tiden har snart gått ut, så han lär inte återvända. Märker dock i skrivande stund att jag kanske inte tycker det är speciellt troligt att de skulle sälja formeln till en utlänning som inte ens går en hel utbildning. Eller? Jag tänker för ett överpris... Vad nu det är. Hade han dock gått en hel utbildning där hade ju det varit den absolut bästa idén! [Bli medskickad läxa alltså]
Han jobbar dock fortfarande, mer eller mindre, för tidigare nämnda ätt, så det är kanske inte omöjligt att de skulle investera en besvärjelse eller två i honom om han lyckas med ett slag mot övertala?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Personligen så skulle jag se till att rpn kan i alla fall en besvärjelse från början.
Och vill spelaren ha fler så får rpn jobba för att komma över dessa. Om rpn jobbar för ätten så kan ätten betala personen i form av nya besvärjelser/effekter. Detta gör att de får större kontroll över rpn och på så sätt blir även rpn mer beroende av att gå ättens ärenden. Om spelaren inte kommer på ett annat sätt att komma över nya besvärjelser.

Ska spelaren få chansen att förhandla till sig flera besvärjelser från början så bör ni spela ut scenen där rpn försöker få sin lärare att gå med på detta och om ni promt ska ha ett slag för övertala så låt svårigheten bero på hur bra argument spelaren kommer med, in game.
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Ja, absolut ska det rollspelas. Våra äventyr rymmer väldigt många intriger och sociala utmaningar, så övertala-slag använder vi i princip alltid i kombination med att vi rollspelar diskussionen.

Han var magiker redan innan han började studera på akademin. Hans studietid gick ut på att fördjupa sig, så han kunde flera besvärjelser redan innan.

Men sant, mycket mer intressant att låta besvärjelser och kanske vidare studier vara hans belöning snarare än en "enkel" lösning som att han köper dem. Det känns mycket mer levande och belönande.

Tack för värdefulla synpunkter!
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
"Undrar därför om det är rimligt att köpa nedtecknade besvärjelser från skolan.."

Enligt min mening så borde det vara rimligt att kunna köpa en kopia på skolan, ja.

".. och vad de borde kosta."

Det borde inte kosta mer än arbetskostnaden att kopiera skriften. Jag har inga böcker här hemma så kan inte slå upp vad material samt arbetskostnaden borde bli men det finns i grundboken. Kostnaden borde inte bli speciellt hög är min slutsats dock.


Om man studerar på en skola känns det för mig rimligt att man har tillgång till skrifter i ämnet, tror inte att allt lärs ut endast muntligt. Om det är en vanlig besvärjelse som inte är unik på något sätt för akademin, mer än troligtvis namnet, så borde det inte vara några problem för rollen att själv skriva av texten.

Är det så att de måste färdas därifrån "Nu, helst igår" så kan nog priset gå upp alternativt bli omöjligt om det inte finns någon nedskriven kopia på besvärjelsen annat än i t.ex. böcker (Köpa en bok blir nog dyrare och svårare).

Jag upplever dock att du vill att spelaren ska betala ett högt pris för en besvärjelse och då är det din rätt som spelledare att sätta priser precis som du vill.

Läste också i några inlägg längre ned att han hade fått som belöning att studera vid akademin en kortare tid. Då kan det kanske finnas något i kontraktet som säger att han inte får lära sig nya besvärjelser utan bara öva magifärdigheter osv. som gör att det kan bli dyrt för honom, och kanske farligt, att köpa en besvärjelse.
 
Top