Nekromanti Form bytare?

mithrandir

Veteran
Joined
16 Feb 2006
Messages
7
Location
stockholm
Jag har pricist köpt B&M som jag hitills har tyck mycket om. Men sen står det i en del om kamorianerna och dom aldra heligste förutom shamanerna är form bytarna.

Och då är min fråga hur hanterar man formbytare blir dom exakt som björnar eller förändras bara vissa av egenskaperna? och kanske vigtigast av allt hur blir man det?
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Spontant skulle jag säga att man använder sig av schamansim och lånar en björnkropp ett tag. Fast det kanske är lite väl tråkigt?

Ddå behåller man i vilket fall alla egenskaper som baseras på PSY men övertar alla björnens fysiska egenskaper. Man förlorar förstås också färdigheter som kräver en människas fysiologi, tex att tala.
 

mithrandir

Veteran
Joined
16 Feb 2006
Messages
7
Location
stockholm
Men i texten står det att shamnerna anser det som en gåva det kallas även det vilda blodet. m
Men det finns inte beskrivet någon annanstans. Har bara hittat information i just B&M.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag har tolkat detta ungefär som Gangrel i vampire.
Det växer ut huggtänder. Behåring är närmare päls och så men det är nog mycket möjligt att de bara besitter andra djurkroppar schamismen stilen. (krigstaktiken där används ju av tiraker iaf) Som gudagåva är ju alla förmågor att man är schman då det är den religiösa uppfattning de har.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Hum, man kanske kan tänka sig följande: En djurflock har normalt sett en ande som de sas alla har en del i. Kanske har hamnskiftarna slutit ett avtal med eller utvalts av en sådan så att deras ande blivit en del av denna djurandde? Isf är det tänkbart att de blir ganska djuriska i sitt beteende - kanske leder det tom till fysiska förändringar?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Det står inget om det i reglerna, men de gånger jag har haft Kamorianer i min spelgrupp har jag sagt att om de lyckas bara få ett slag på "Övernaturliga Förmågor" så kan de få välja att vara hamnbytare.

De regler jag har kört med då är att man tar ett djur(eller monster) från någon bok och slår fram som en ny RP(inte allt, bara grundegenskaperna+någon enstaka färdighet) och kunnat skifta till den formen under vissa bestämnda förutsättningar. För det blir mycket mer intressant om inte spelarna hela tiden byter skepnat titt som tätt, utan istället använder det då det behövs. Det kan tex ta några SR att byta, säg Ob1t6. Eller att de bara kan göra det under natten(eftersom det mest troligt kommer från inblandelsen av skuggvarelser), eller att det tex händer då de går bärsärk? Nått sånt kul iaf. Regelförslag: Slag mot PSY varierande på omständigheterna. Grund är Mycket Svårt. -Ob1t6 om det är på natten, -ob1t6 om det är ute i naturen och -Ob1t6 om det är en livshotande situation. Till exempel, de modifikationerna kom direkt ur hvudet så...

Jag tycker att det nästan är nödvändigt att det ska vara riktigt stämningsfullt att använda det. Sen så kan man använda en viss begränsning vid hur länge man kan vara i formen. Jag har valt att använda ungefär som Glömskan som Skuggvarelser drabbas av, att beroende på ens Quadosh. Och är man förlänge så glömmer man bort att man är egentligen en människa och är fast i den formen av den enkla orsaken att man inte vet att man kan förvandla sig.

Valet av djuret kan vara lite kul, standar borde vara att välja det djur som ens stam/klan har som Totem, men om man känner för att göra en lite ¨speciellare och dessutom vill ha en orsak till att inte vara kvar i Kamor, så kan man ju välja ett annat djur.
 
Top