Nekromanti Forgotten Realms?

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Som sagt så har jag inte så mycket erfarenhet av D&D sedan tidigare. Men som jag förstår det, så kommer det mesta som ska släppas av Wizards, i äventyrsväg och liknande, att utspela sig/ha och göra med deras Forgotten Realms-värld. (I alla fall till en början, tills de börjar med fler av deras världar.)

Eftersom jag då inte alls känner till Forgotten Realms, så skulle jag vilja höra med er, vad tycker ni om Forgotten Realms, är det en riktigt spännande och häftig värld och äventyra i, eller är den bara helfånig och jättetrist?

Vad är det du gillar med den? Vad, eventuellt, tycker du är riktigt urlöjligt i den? Helt enkelt, vad är för- och nackdelarna med världen?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Forgotten realms är en ärkelapptäcksvärld och dess fördelar och nackdelar är i det närmaste identiska med lapptäcksprincipen.

+Allt som är coolt finns i Forgotten realms (coola drows, coola drakar, coola cross-culture konflikter osv osv)
-Allt som är lökigt finns i Forgotten realms (matriarkat av drowmodel, lökiga drows, lökiga drakar, lökiga cross-culture conflikter).

Största plusset är att man kan göra i princip vad som helst i Forgotten realms.
Största nackdelen är att en spelledare utan superbt sinne för vad som är lökigt och vad som inte är lökigt kan lätt gå vilse och sluta upp med superlökiga äventyr. Detta är speciellt enkelt då Magiokratet ligger precis brevid Mellanösternexpyn som i sin tur ligger bredvid "Imperiet som gick under" vildmarken. Detta kan vara bra, eller mycket dåligt.

Hur man gör Forgotten Realms bra: Baldur's Gate och hela Bhaalspawn konflikten är ett riktigt bra exempel.
Börjar episkt men ändå lowkey med att man är avkomlingen till Bhaal, God of Murder, och ska reda ut The Iron conflict, en plot ifrån en något mäktigare Bhaalspawn som försöker genomföra en Highlander plot (I'm the only one!) genom att utrota alla sina halvsyskon.
Mellanakt med Jon Irenicus (supercool Mad Scientist/Powerhungry sorceror crossover)
Uberepisk avslutning där man kämpar om gudomlighet.

Hur man gör Forgotten Realms dåligt: Två ord. Avatar Trilogy.
obak said:
Vill du utveckla det där sista?
Cybot said:
Avatar Trilogy var en serie böcker som detaljerade kataklysmen Time of Troubles.
Sen beslutade man sig för att göra en bunt äventyr av det (Shadowdale, Tantras, Waterdeep). De bomba så hååååårt. Sämre äventyrsmoduler får man leta länge efter.
obak said:
Spännande, måste jag spana in på.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Forgotten realm ser ärketypiskt ut på ytan man har några grejer som skiljer det från andra äventyrarvärldar. 1. Socialt progressiv värld, det här är inte unikt längre men när världen kom ut på 80-talet var det rätt coolt med en värld där homosexualitet och liknande är allmänt accepterat. 2. Gudarna och religion är EXTREMT viktigt. Är du inte ordentligt troende hamnar du i The Wall of the faithless när du dör där sin själ sakta, sakta ätts upp av spirituellt mögel vilket är värre än något helvetet. Gudarna är också mycket mer aktiva än på andra världar. 3. Du kan döda gudarna och bli en gud själv, Highlander style.
Kärlekscraft said:
Wall of the Faithless - mycket bra koncept för att bekämpa ateismen. :)
lasergreger said:
Dock ska sägas att Gudarnas deltagande är något som kommer grovt tonas ner nu i 5:e editionen av FR.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Forgotten realms tycker jag är som absolut coolast när man väljer ut ett litet område och fokuserar enbart på det. Kringliggande områden existerar bara som avlägsna mystiska platser som man möjligen hört talas om i grova drag. Men om man inte kör det här fokuserandet så tycker jag världen är jäkligt fånig.
Ond bråd död said:
Håller med. Om man fokuserar på ett begränsat område blir lapptäckeskänslan inte lika uppenbar.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Det fullkomligt dräller av magi. Om något inte drivs, behöver eller genererar magi beror det på att den skrivit materialet inte kommit på det ännu. Jag tror till och med att gatlyktorna i Waterdeep drivs av magi. Sedan finns det kilometervis med serier, böcker och kampanjmaterial att mula ner sig i om det är något som känns trevligt. Jag gillar det mest för att det är så ärkeflippat. Det haglar gudar, dödsmagiker och var enda fantasyklyscha man kan tänka sig. Fantastiskt helt enkelt.
Cybot said:
Hur mycket magi som används till praktisk nytta varierar ju oerhört.
Waterdeep, Sundabar, Calimshan och ställen som Mulhorand är ju relativt magitäta (om inte på samma nivå som en Drow-stad), medans platser som Luskan, Amn och Thay inte har samma praktiska inriktning på sin magi (Amn är all magi förbjuden förutom Cowled Wizards, i Thay spenderar trollkarlarna mer energi på att backstabba varandra än något annat och Luskan är folket inte särskilt glada för magi överhuvudtaget).
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Rymdhamster;n27577 said:
Forgotten realms tycker jag är som absolut coolast när man väljer ut ett litet område och fokuserar enbart på det. Kringliggande områden existerar bara som avlägsna mystiska platser som man möjligen hört talas om i grova drag. Men om man inte kör det här fokuserandet så tycker jag världen är jäkligt fånig.
Jag håller med, det är nog en vettig inställning. Själv leder jag en kampanj i Moonsea-trakten nu, och bara den bakgrundsinfo som finns på städerna där runt är helt enorm. Om man gillar sånt alltså. Det går ju alltid att bara skita i det mesta och hitta på själv.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
FR är en underbar setting IMHO. Du kan göra vad du vill av den, beroende på vad du vill ha, mörkt och gritty? Ljust och pastell? Gråzoner?

Mitt största tips är att du undviker Metaploten! I en stor del av tredje och fjärde editionen av D&D (och då FR) så fick WOTC för sig att fortsätta utveckla en metaplot (bra!) men istället för att låta spelarna göra något av den så lät de sina übermäktiga NPC lösa ALLA problem (Elminster, Drizzt, etc.) i sina noveller, detta gjorde metaplotten helt j*vla ovidkommande runt spelbordet.

Ed Greenwood, skaparen av FR, har alltid sagt "gör Forgotten Realms till ERT Forgotten Realms." Vilket är en bra sak. Det som ser lite bra ut just nu med 5:e editionen kommande är att WOTC verkar ha fattat det också... men vi får se.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Det låter som Forgotten Realms är alldeles för High Fantasy för min smak, men sedan är det ju vad man gör med det dock. Jag gillar förslaget om att hålla sig till en mindre del av världen, och kanske då också plocka ut godbitarna man gillar, och skippa det som känns ”för mycket”.

Tack för alla svar i alla fall. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Den Gamle;n28295 said:
och kanske då också plocka ut godbitarna man gillar, och skippa det som känns ”för mycket”.:
Precis. Eller i alla fall tona ner deras förekomst. Jag gillar exempelvis sirener, men jag kommer spara dem till speviella tillfällen och låta dem vara fokus för äventyr snarare än nått dussinmonster som finns i drivor längst kusten.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Den Gamle;n28295 said:
Det låter som Forgotten Realms är alldeles för High Fantasy för min smak, men sedan är det ju vad man gör med det dock. Jag gillar förslaget om att hålla sig till en mindre del av världen, och kanske då också plocka ut godbitarna man gillar, och skippa det som känns ”för mycket”.
Japp, så spelar jag också. Jag ignorerar typ alla groteska metaplottshändelser och överdrivna npc:s. Det finns jättemäktiga grejor, visst, men det finns inget som säger att spelgruppen behöver stöta på dessa hela tiden. Dessutom vill jag gärna att gruppen är i fokus - deras handlingar, deras hjältedåd, är vad det handlar om.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Cybot;n27543 said:
+Allt som är coolt finns i Forgotten realms (coola drows, coola drakar, coola cross-culture konflikter osv osv)
-Allt som är lökigt finns i Forgotten realms (matriarkat av drowmodel, lökiga drows, lökiga drakar, lökiga cross-culture conflikter).
Eller, för att uttrycka sig något enklare:

Allt finns i Forgotten Realms.

:)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Den Gamle;n27539 said:
Eftersom jag då inte alls känner till Forgotten Realms, så skulle jag vilja höra med er, vad tycker ni om Forgotten Realms, är det en riktigt spännande och häftig värld och äventyra i, eller är den bara helfånig och jättetrist?

Vad är det du gillar med den? Vad, eventuellt, tycker du är riktigt urlöjligt i den? Helt enkelt, vad är för- och nackdelarna med världen?
Såhär är det bara: du vill inte spelleda i Forgotten Realms med en spelare som har nämnvärd kunskap om världen. Om han eller hon inte är väldigt ödmjuk och lyhörd.

Om alla dina spelare är lika nya som du själv, är det inga problem. Då bestämmer ju du själv vad de ska uppleva och kunna ta reda på. Är dina spelare Tokienpurister vill du vänta med att visa världskartan, exempelvis: den avslöjar obönhörligen hur "allt" kastats in huller om buller. Det fungerar mycket bättre med det ur-klassiska upplägget: först känner man bara till byn med värdshuset, sedan den avskilda dalen, sedan karavanrutter till "exotiska" länder etc. Här slipper du göra något jobb själv: oavsett vart spelarna tittar finns info redan. Och när de väl är över level 10 typ, ja då lär de vara tillräckligt hooked för att du kan börja prata om de "svåra" bitarna med kartan, de multipla onda imperierna som invaderar samtidigt ;-p och den upprivande insikten om hur Elminster & Co egentligen borde kunnat göra allting själv om de bara inte var så förbannat lata :-D

Styrkan med världen är den rika bakgrundsväven med kilometervis av information (Nu talar jag om 3rd Edition och d20 FRCS, och inget annat) som ändå är en sant *fantastisk* värld. Då gäller det att inte låta sig slukas av denna (bli rädd för att motsäga existerande info, typ).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
CapnZapp;n28325 said:
Såhär är det bara: du vill inte spelleda i Forgotten Realms med en spelare som har nämnvärd kunskap om världen. Om han eller hon inte är väldigt ödmjuk och lyhörd.
Äsch. Behandla allt en sån spelare säger som rillpersonens fördomar och villfarelser. Se till att infotmationen ibland visar sig vara fel när det verkligen gäller.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag vill tillägga några saker. 1. Lapptäckesprincipen är inte alls så applicerbar som folk påstår. De finns kulturellt inflytande mellan de olika områdena, fungerande handelsrutter och regioner med liknande religion och kultur. Att klaga på att ett område stort som det som finns på kartan har många olika länder och styren under en medeltida ålder är som att klaga på att Afrika hade för många stammar och att det inte är logiskt att gamla Etiopiska judar, muslimer och luofolket bodde rätt nära varandra. Vår värld är också ett lapptäcke med jävligt olika länder. Varför har Italien ett grannland som pratar en dialekt av feniciska, handlar med pund och är katoliker? För att det råkade bli så. (Malta) Det som brukar definiera lapptäcke är oförklarade teknologiska skillnader mellan grannländer, konstiga klimatzoner och total brist på handel och utbyte av idéer mellan grannländer. 2. Delar av Forgotten Realms är däremot skriven av personer med helt skitrutten fantasi. Mulhorands panteon är rakt av stulen från gammelegypten fast försnällad och fantasyfierad. Deras grannrike har istället dyrkan av gammelbabylonska gudar. Gud förbjude att man orkade hitta på egna koncept. Varför inte slänga in lite billiga plagiat mitt i en i övrigt ganska originell miljö? Cormyr är ett rike fullt av heliga krigare som åker runt och slår skurkar. De kan med fördel användas för att hindra motsvarande mongolinvasioner innan de kommit igång, slå ihjäl hårda skurkar så att RP slipper det, med mera. The chosen of Mystra är en grupp av magigudens utvalda som bokstavligt talat är Deus Ex Machinae. 3. Jag förstår inte överhuvudtaget viljan att göra Forgotten Realms mindre fantastisk. Det är som att försöka tona ner kraften och mängden rymdvarelser i Star Wars. Om man inte gillar det finns det väl hundra mindre extrema och mer genomtänkta settings man kan använda. Forgotten realms "grej" är ju att det är överdrivet. Om man tar bort det så är det en ganska medioker setting utan själ. 4. Zentarim är bland de coolaste skurkarna som har gjorts. Den onda aggressiva hansan är ett otroligt coolt koncept. Red Wizards of thay som är någon slags blandning mellan Stygians från Conan och Tibetanska munkar är också otroligt tuffa. Skurkarna är helt klart behållningen med FR.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ska man vara petnoga är Forgotten Realms bara en kontinent, Faerun (den europeiska kontinenten), i en värld som heter Abeir-Toril.

Skulle man mot all förmodan tröttna på Faerun kan man besöka andra kontinenter som Kara-Tur, Zakhara, Maztica, Osse, Anchorome och Katashaka.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Anarchclown;n28398 said:
3. Jag förstår inte överhuvudtaget viljan att göra Forgotten Realms mindre fantastisk. Det är som att försöka tona ner kraften och mängden rymdvarelser i Star Wars.
Nej, det är som att vilja ha kvar kraften och variationen på rymdvarelser i Star Wars men ta bort yuuzhan vong.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Rymdhamster;n28459 said:
Nej, det är som att vilja ha kvar kraften och variationen på rymdvarelser i Star Wars men ta bort yuuzhan vong.
Yuuzhan Vong är borttagna - inte canon längre. :)
Rymdhamster said:
Vilket inte är poängen överhuvud taget.
 
Top