Nekromanti Forgotten realms

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Nu skulle jag rätt så snabbt behöva så mycket information som möjligt om Forgotten realms... Finns det nån som kan hjälpa mig? Litteraturtips, länkar...?

Jag vet inte ett smack om D&D och relaterade kampanjvärldar... Mer än att det verkar vara rätt standardmärkt fantasy...
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Visst är det så standardfantasy som det kan bli, och ofta riktigt uselt. Men FR har också den egenheten att vara så ofantligt att det får plats en hel del överraskningar också. Totalt omfattar utgivet material över hundra moduler som inte är äventyr, och med relaterade settings som Planescape, Kara-Tur, Maztica, Spelljammer och Al-Qadim är det över 150 moduler. Om du ska spelleda detta gäller det antingen att hålla sig till ett frimärkeshörn av världen, eller att börja samla. Väljer du det senare har du snart ett mindre bibliotek att tillgå, vilket gör spelledarerfarenheten lite annorlunda än att 'bara' ha tiotalet böcker som i många andra spel.

Jag rekommenderar att du införskaffar någon av de äldre grundboxarna (första eller andra upplagan) istället för FRCS 3E, och börjar spela en historisk kampanj som gradvis rör sig mot FRs nutid. På så vis har du hela tiden material att tillgå utan att hamna före i tiden. På ebay får du lätt fatt på dessa boxar för under hundralappen. Volos guider är också bra som material.

Sen skulle jag förstås aldrig börja på FR om jag vore du, utan istället ge mig på Planescape, som är väldigt mycket bättre både vad gäller text och bild och som setting över huvud taget :gremsmile:. Om man inte har råd med de ofta ganska dyra begagnade produkterna finns Planescape att läsa i den version som fansen skapat på www.planewalker.com .

Hälsningar från

Christian
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Planescape böcker...

Om man accepterar pdf:ar så kan man köpa böckerna på Paizo .

Inte så dyrt, runt $4, gäller så klart även för andra böcker, men speciellt gamla utgågna D&D produkter är väldigt billiga.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: Planescape böcker...

För ett ögonblick hoppades jag att de skulle ha Planescape Sketchbook, som är den enda jag saknar. Men ack!

Hälsningar,

Christian - planescapeaficionado
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Mer än att det verkar vara rätt standardmärkt fantasy
Ja, det är standardfantasy (vad det nu är?). En av FR stora fördelar är att världen är stor och rymmer alla tänkbara äventyrsmiljöer. Sugen på kampanjer i underjord, öken, djungler, djupa skogar, stora städer? Inga problem, det finns i FR.

Man kan ju alltid försöka med wizards hemsida http://www.wizards.com/ och med http://www.candlekeep.com/.

Litteraturtips
Köp Forgotten Relams Campaign Setting och förundras över denna fantastiska värld! En underbar bok som (översiktligt) beskriver spelvärlden och är fullständigt nedlusad med äventyrsideer (som dock stannar på just idé-stadiet). Vill du ha en mer detaljerad beskrivning av en speciell region krävs en sourcebook för just den regionen. Och sådana sourcebooks finns det en hel del av.

Torbjörn
 
Top