Nekromanti Forgotten Realms 50 år!!!

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I år firar Forgotten Realms 50 år.
Ed Greenwood, född 1959, började läsa väldigt tidigt och han läste inte riktigt barnböcker. Efter att ha läst ut Fritz Leibers Fafhrd och Gray Mouser skrev han, endast 6 år gammal, sin första novell. Den novellen utspelade sig i Forgotten Realms. Det betyder att Forgotten Realms är nästan tio år äldre än Dungeons & Dragons.

Därför har Wizards of the Coast och Ed Greenwood lanserat ett antal nya sajter:
Office Ed Greenwood
Realms Secretariat
The EdVerse

Och släppt c:a 30 videos
Ed Greenwood channel

Från igår, 02 mars 2015:

 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
CapnZapp;n74946 said:
Forgotten Realms är inte 50 år.
Jo.

Hi! My name is Ed Greenwood. Fifty years ago, I started writing something called the Forgotten Realms.® So to celebrate my 50th anniversary, I thought I’d do something new. So welcome to my new virtual office
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
CapnZapp;n74946 said:
Forgotten Realms är inte 50 år.
Ed har kvar en novell (som går att läsa) från 1965 som utspelar sig längs Svärdkusten - vad kallar du det?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Jag ifrågasätter att en viss produkts ålder ska beräknas utifrån en godtyckligt vald punkt från upphovsmannens barndom. Eller ifrågasätter och ifrågasätter, jag avfärdar det helt och hållet.

Det är närmligen så att antingen köper jag Greenwoods beräkningar men samtidigt då även erkänner att femtio år inte längre är någon speciellt imponerande tidsrymd värd att fira; eller så sätter jag åldern efter första publikationsdatum och väntar tills 2037(?) med att fira men då har rejäla skäl till firandet.

Jag väljer det senare.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag ser fram emot din jubileumstråd för trycksakerna år 2037, och säger under tiden: Hipp hipp för fantasivärlden Forgotten Realms som fyller femtio!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
CapnZapp;n74993 said:
Jag ifrågasätter att en viss produkts ålder ska beräknas utifrån en godtyckligt vald punkt från upphovsmannens barndom. Eller ifrågasätter och ifrågasätter, jag avfärdar det helt och hållet.

Det är närmligen så att antingen köper jag Greenwoods beräkningar men samtidigt då även erkänner att femtio år inte längre är någon speciellt imponerande tidsrymd värd att fira; eller så sätter jag åldern efter första publikationsdatum och väntar tills 2037(?) med att fira men då har rejäla skäl till firandet.

Jag väljer det senare.
Um... På vilket sätt är första gången ett koncept förekom en godtyckligt vald punkt? Är det inte typ motsatsen till godtyckligt?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Vad är folks favorit grej från FR? Jag diggar Artemis Entreri, Minsc och Wall of the Faithless.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
God45;n75048 said:
Vad är folks favorit grej från FR? Jag diggar Artemis Entreri, Minsc och Wall of the Faithless.

Sword Coast-Icewind Dale. Mest bara för att det är stället man kan relatera till genom dataspelen och har läst några av novellerna som utspelar sig där för att få mer info settingen. Och sedan givetvis Minsc&Boo.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag gillar hur de utplånade samtliga högkulturer som inte bestod av vita människor i ett svep i 4th editition. Det kändes så fräscht och nytt. Eltabbar: Bränn ner. Calimshan: Haha, araber är inte ens människor, de förvandlades till sagoväsen. Mulhorand: Ner i avgrunden med er. Chult: Hahaha... favorit i repris, ner i avgrunden med er också. Shou: Flodvågor, Maztica: Teleportera hela kontinenten av världen. Lantan: Flodvågor. Unther: Teleportera bort och ersätt med annat. Chondath: Ta bort dem också på samma sätt.

Peta inte på svärdskusten bara. Svärdskusten är helig, den är typ ganska bland fejkeuropafantasy.

Ärligt talat var min favoritgrej med FR förr stadsstaterna, fokus på att handelsvägar är det som håller ihop settingen och den naturligt uppkomna "onda Hansan" i form av Zhentarim de idéerna som var unika. Gissa om de fick finnas kvar och vara konceptuellt liknande i 4th edition. :)

5th verkar bra dock och åtminstone Moonsea har fått vara mestadels ifred, förutom att de så klart måste storma och bränna ner Zhentil Keep en gång till. Eftersom originella idéer var lite för jobbigt.

Anarchclown
Inte bitter
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Anarchclown;n75054 said:
Jag gillar hur de utplånade samtliga högkulturer som inte bestod av vita människor i ett svep i 4th editition. Det kändes så fräscht och nytt. Eltabbar: Bränn ner. Calimshan: Haha, araber är inte ens människor, de förvandlades till sagoväsen. Mulhorand: Ner i avgrunden med er. Chult: Hahaha... favorit i repris, ner i avgrunden med er också. Shou: Flodvågor, Maztica: Teleportera hela kontinenten av världen. Lantan: Flodvågor. Unther: Teleportera bort och ersätt med annat. Chondath: Ta bort dem också på samma sätt.

Peta inte på svärdskusten bara. Svärdskusten är helig, den är typ ganska bland fejkeuropafantasy.

Ärligt talat var min favoritgrej med FR förr stadsstaterna, fokus på att handelsvägar är det som håller ihop settingen och den naturligt uppkomna "onda Hansan" i form av Zhentarim de idéerna som var unika. Gissa om de fick finnas kvar och vara konceptuellt liknande i 4th edition. :)

5th verkar bra dock och åtminstone Moonsea har fått vara mestadels ifred, förutom att de så klart måste storma och bränna ner Zhentil Keep en gång till. Eftersom originella idéer var lite för jobbigt.

Anarchclown
Inte bitter
Jag tänker bortse från allt bitter här och istället slå ner på: Zhentarim som är utökade och en av de fem faktionerna i Horde of the dragon queen/rise of Tiamat och kommer vara det i framtida Forgotten realms adventure paths också tydligen. De är jäkligt Nice bara :D
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Icewind Dale. Bara namnet frammanar känslan av isande kyla och snötäckta vidder. Genomgående härlig is- och snökänsla i både romaner och övriga produkter. Jeremy Soules och Inon Zurs musik till datorspelen är även den urhärlig. Särskilt Soules musik får mig att känna den friska, bitande vinden.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag hade AD&D 2-supplementet Warriors and Priests of the Realms ett tag och där fanns en mysig bit om Shaundakuls clerics. Det är nog min favvogrej. De där "of the Realms"-böckerna var överlag rätt trevliga vill jag minnas.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
God45;n75048 said:
Vad är folks favorit grej från FR? Jag diggar Artemis Entreri, Minsc och Wall of the Faithless.
Jag är mest förtjust i sakerna från Baldur's Gate-spelet så staden med samma namn, Amn och andra platser och personer därifrån.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
CapnZapp;n74993 said:
Jag ifrågasätter att en viss produkts ålder ska beräknas utifrån en godtyckligt vald punkt från upphovsmannens barndom. Eller ifrågasätter och ifrågasätter, jag avfärdar det helt och hållet.

Det är närmligen så att antingen köper jag Greenwoods beräkningar men samtidigt då även erkänner att femtio år inte längre är någon speciellt imponerande tidsrymd värd att fira; eller så sätter jag åldern efter första publikationsdatum och väntar tills 2037(?) med att fira men då har rejäla skäl till firandet.

Jag väljer det senare.
För att det inte ska bli fel för dig så publicerades det första FR artiklarna 1979 i Dragon, så du kanske ska räkna därifrån ....
 

Grimor137

Veteran
Joined
23 Jan 2015
Messages
20
anth;n74365 said:
I år firar Forgotten Realms 50 år.
Ed Greenwood, född 1959, började läsa väldigt tidigt och han läste inte riktigt barnböcker. Efter att ha läst ut Fritz Leibers Fafhrd och Gray Mouser skrev han, endast 6 år gammal, sin första novell. Den novellen utspelade sig i Forgotten Realms. Det betyder att Forgotten Realms är nästan tio år äldre än Dungeons & Dragons.

Därför har Wizards of the Coast och Ed Greenwood lanserat ett antal nya sajter:
Office Ed Greenwood
Realms Secretariat
The EdVerse

Och släppt c:a 30 videos
Ed Greenwood channel

Från igår, 02 mars 2015:

Kul undra vad dom kommer att hitta på :)
 

Grimor137

Veteran
Joined
23 Jan 2015
Messages
20
God45;n75048 said:
Vad är folks favorit grej från FR? Jag diggar Artemis Entreri, Minsc och Wall of the Faithless.
Jag är inte så jätte hemma på FR men det är mycket jag gillar men mest är det nog PC spelet Newer Winter tror jag.
 
Top