Hittills i testen av Raketkommandot, en PW-setting, så har fordonsstrid behandlats precis som vanlig strid. Då har det testats för raketskepp, flygande tefat, stridsvagnar och trebeningar.
Raketkommandot använder dock en variant av PWs stridsregler, som kör med handlingspoäng. Den ursprungliga och testade varianten hittar du
här. Den har efter testerna slimmats och förenklats, men principen kvarstår.
Som sagt var, i början gjordes ingen skillnad på vanlig strid och fordonsstrid. Raketskeppets/det flygande tefatets/stridvagnens/trebeningens särskiljande egenskaper behandlades som en färdighet, helt enkelt. Det var inte helt optimalt, eftersom i princip så innebar det att farkosterna fick mer eller mindre ett schablonmässigt påslag och jämnade ut skillnaderna mellan bra piloter och kassa piloter. Det gav också en lustig effekt av att en bra inte kunde utnyttja en farkosts fördelar, men blev tokvass när det gällde maskinens svagheter. Det kunde till och med bli så att han i praktiken blev sämre när han utnyttjade farkostens fördelar.
Ett tag så hade jag idén att ge en bonus i vissa sorters manövrer. Den idén förkastade jag, eftersom det ledde till extremt förutsägbart uppträdande.
Jag funderar på att man istället får bonushandlingspoäng, men dessa är låsta till olika sorters handlingar. Raketskeppens bonuspoäng skulle kunna vara låsta till jakt- och avståndsändringshandlingar, tefatens bonuspoäng skulle kunna vara låsta till manöver- och avståndsändringshandlingar, och trebeningarnas bonuspoäng till anfall. Tanken är att de olika farkosterna ska premiera olika sorters spelande med handlingspoängen, men fortfarande ge flexibilitet att frångå dem. Dessutom funkar det smidigare med handlingspoängen.
Det som är kvar att fundera på är skalor: hur man strejfar infanteri eller torpedbombar slagskepp. Jag har idéer där också, men får fortsätta att fundera på dem ett tag.