Force Unleashed recension

God45

#PrayersForBahakan
Jag har spelat klart Force Unleashed nu. Bara 17 år efter det släpptes. Och jag har tankar.

(Jag spelade Switch versionen. Både handling och gameplay är tydligen annorlunda till andra konsoler)

Det värsta med det här spelet är quicktime events. Nästan alla bossar dödas inte genom stridssystemet utan genom ett quicktime event som ser likadant ut varje gång men som kräver att olika knappar trycks på. Misslyckas man med qte:et får bossen tillbaka lite liv, man slåss lite till med dem vanligt och sedan får man ett nytt försök med qte. Och jag har supersvårt för qte:erna men spelet är lätt så ibland fick jag testa fem gånger. Slutbossen är värst där jag gör qte:et 12 gånger men det dyker upp så mycket helningsföremål att jag inte kan dö. Så det tog bara en bra stund. Av att se samma film om och om igen. Bossen bokstavligt talat slog mig in i helningsföremål som läkte mer än skadan bossen gjorde.

Det här är en 15-årings fanfic. Vilket ibland är coolt, som när den badass gangsterbossen visar sig vara en Gungan som fäktas med en eller någon har lasersvärdstonfas. Och jättedumt när ens pilot är Ilsa She-Wolf of the SS i en alldeles för liten uniform eller varje gång huvudpersonen öppnar munnen. Hälften av hans dialog kan bytas ut mot ”DU ÄR INTE MIN RIKTIGA PAPPA X” där X är Vader eller en gammal general eller Bail Organa.

Det är en barnsligt kul maktfantasi för det mesta men det är lite av ett problem mot slutet av spelet när det slutar vara fullt så mycket så. När de skickar in beskar klädda fiender med eldkastare och jetpacks eller elstavar mest. Så nu måste man stanna och tänka. Det är också dumt att ens lasersvärd känns lite mesigt även om man maxar skadan det gör, det är alltid bättre att kasta papperskorgar eller kontorsstolar på folk än att hugga dem. Och uppgraderar du vissa saker snabbare än andra så kan du få situationen att du skadar mer genom att kasta någon i en vägg än att hålla upp dem och spetsa dem genom hjärtat med ditt lasersvärd.

Jag fick en massa gömda grejer för att göra min ljussabel visuellt coolare men inte alla. För sättet att hitta saker är inte att leta, det är att stanna i varje rum och slå sönder allting. Vilket saktar ner spelet så jag gjorde inte det.

Men överlag, ett kul hack and slash spel med Star Wars tema som tyvärr görs sämre av frustrerande qte moment och usel dialog.

3 av 5 (2 av 5 om du inte gillar Star Wars)

Okej, så efter att ha spelat spelet och kollat upp saker inser jag att Wii versionen (som Switch versionen är en port av) och Xbox 360 versionen är HELT OLIKA SPEL. De har samma handling men striderna är helt olika (huvudpersonen håller sitt svärd baklänges på Xbox!), bossarna är annorlunda, banorna ser annorlunda ut, vissa banor finns bara i vissa versioner, saker som är spelbara i en version är filmer i den andra och handlingen är lite annorlunda. En karaktär som offrade sig för att rädda huvudpersonen i versionen jag spelade är en förrädare i den andra? Versionen jag spelade har också ett vs läge som inte finns i den andra?

SKUMT

Back