Nekromanti Fomori i WoD.

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
En enkel (?) fråga bara: Är Fomori det samma i W:tA och i C:tD? Efter det jag fick veta om fomori i W:tA verkar det inte så, för i C:tD är de mer... umm.. hemska (ala orginalet Fomori fr. Keltiska Mytologin.).

//MiDNiGHT. - Finns det överhuvudtaget någon som spelar Changeling, BTW?

 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Jag kan inte svära på det, men WoD har ett par fenomen och kulturella företeelser som är densamma i samtliga böcker. Fomori ser jag som en och samma i de båda spel som du nämner. Den keltiska touchen i C:tD är ju bara en mytologisk förklaring och Bortbytingars syn på dem, warulvarna har en anna syn. Jag anser de är en och samma som så mycket annat i WoD.



Can you say kuh-THOO-loo?
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"Den keltiska touchen i C:tD är ju bara en mytologisk förklaring och Bortbytingars syn på dem, warulvarna har en anna syn. Jag anser de är en och samma som så mycket annat i WoD."

- Mjo, men Fomori är väl "related" med Balor. Och Formori i W:tA är väl skapade av Wyrm? (via Pentex) Alltså: För att de skulle vara samma sak innebär det att Wyrm och Balor skulle vara samma sak. Inte helt omöjligt iofs.

//MiDNiGHT.

 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
I Nobles: The Shining Host nämner de det. De säger att det finns vissa skillnader, men "... the similarities of name and appearance are too close to be coincidental."
Alltså tror många Sidhe att de är en och samma sak..

Själv misstänker jag att det bara råkade bli så; först gjordes Werewolf, och fomori var ett bra namn att sno, och sen kom Changeling, och då måste man ju ha med Fomorians...

/Raistlin
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Är jag helt ute och cyklar men jag har för mig att det till och med finns en bok för just Fomori... Det var visserligen långt in på natten efter lajv som jag tror jag läste den, men jag är (nästan) säker på att jag har läst i en Fomori bok...

Nightfang som inte riktigt vet vad han vet...

If you find you are falling into madness - dive
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Tror att Freak legion handlar om fomori (till Werewolf). Har inte läst den, så jag är inte säker...

/Raistlin
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
"Och Formori i W:tA är väl skapade av Wyrm?"
Nej, jag tror skapas Fomoris av att Banes tar över människors (eller djurs också, tror jag) kroppar och förvrider dem. Fast jag kan vara helt ute och cykla.


//SlaskNatt =)

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
"Och Formori i W:tA är väl skapade av Wyrm?"
Nej, jag tror skapas Fomoris av att Banes tar över människors (eller djurs också, tror jag) kroppar och förvrider dem.

Det stämmer, men Banes kommer från Wyrm, så...

Förresten så köpte jag Book of the Wyrm idag. Där står en del intressant om sambandet mellan Werewolfs fomori och Changelings fomori:
They have gone by many names... But thanks to their legendary battles with the fae and Fianna of the British Isles, the Fianna's name for them has stuck: the fomori.
Alltså är fomori samma sak i både Changeling och Werewolf!!

/Raistlin
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Fomoris = disgusting

Det finns, jag är nästan 100% säker... fast det var mer en regel bok för hur man skapar Fomoris spelare och hur man spelar dom och dylikt... Lite coolt hur man blir en... typ Pentex (eller liknande) pumpar i dig kemikalier och doppar dig i syra så för man en massa fördelar, dock så får du en sju helvetes massa nackdelar som typ: Spy små krypande insekter, speciellt när du pratar med folk, då spyr du upp dom i anskitet och dom äter upp personen du pratade med... lite små grose /images/icons/frown.gif... det slutade med att han tog självmord...

Nä Fomoris är hel psycho... så är det bara...

Nighfang... som inte tycker om tanke att spy levande insekter...

If you find you are falling into madness - dive
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Fomoris = överanvänd försöks kanin

Nej, jag tror skapas Fomoris av att Banes tar över människors (eller djurs också, tror jag) kroppar och förvrider dem. Fast jag kan vara helt ute och cykla.

Jag har helt för mig du skapar Fomoris genom att pumpa i människor (eller djur) en hel drös med olika kemikalier och syror... Det var det jag läste i alla fall... tror jag...

If you find you are falling into madness - dive
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Men, så särt! (och en teori)

Sär, särare, särigast!

"Förresten så köpte jag Book of the Wyrm idag. Där står en del intressant om sambandet mellan Werewolfs fomori och Changelings fomori:
They have gone by many names... But thanks to their legendary battles with the fae and Fianna of the British Isles, the Fianna's name for them has stuck: the fomori.
Alltså är fomori samma sak i både Changeling och Werewolf!!"


- Men det är ju så sjukt! De beskrivs ju helt olika! Om man läser i böckerna om beskrivningarna av Fomori så är de ju inte ett dugg lika egentligen. Fast en rimlig (?) teori kan ju vara:
1, Wyrm är detsamma som Balor. (kan dessutom förklara de senaste WoD ryktena om att Varulvarna ser en stjärna komma mot jorden [visst var det så, SluskRåtta?] och Changelings har sett Balors öga, om man ser det symboliskt).
2, Fomori är skapade av Wyrm/Balor. De är förvridna människor så som de beskrivs i W:tA, men de är också så banala att Changelings uppfattar dem som andra onda kreatur.

Det som egentligen gör det särt är att jag inte hittar något skäl till varför Fomori (W:tA's version) skulle vilja slåss med Changelings.

//MiDNiGHT.

 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Fomoris = disgusting

"Det finns, jag är nästan 100% säker..."

- Den finns. (punkt)

"fast det var mer en regel bok för hur man skapar Fomoris spelare och hur man spelar dom och dylikt..."

- Prexis, och så en bunt "klaner" förstås. Typ "Spindelfötter" (faktiskt.).

"Fomoris är hel psycho... så är det bara..."

- Mycket är Psycho i WoD. Redcaps i the far dreaming tex. Deras grund birthright "Vad-den-nu-heter", som gör att de kan förvränga munnen och sluka stora saker blir så 'accelererad' att de kan sluka vad som helst. Just det - Vad som helst.

//MiDNiGHT. - "Han drar svärd - vad gör du?" "Jag äter svärdet." "Han slår dig - vad gör du?" "Jag äter handen" "Han skriker - vad gör du?" "Jag äter..[ond]"

 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Fomoris = disgusting

Men det sköna med changelings är väl just att de är lite sådär... du vet... absurda...
& apropå ingenting, vem/vad är balor eller om det var Valor (eller vad det nu hette) som det talades om tidigare? & det där med att Garous sett hans öga?

Red caps rockar!

/sluper *gillar inte WoD men är lik förbannat nyfiken*
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Fomoris = disgusting

"Men det sköna med changelings är väl just att de är lite sådär... du vet... absurda..."

- Precis. Också skälet till att jag orkar sätta mig in i alla intriger (trodde ni att Vampire hade komplicerade intriger och brett persongalleri.. Ha!), något som jag inte orkar i V:tM tex.

"vem/vad är balor eller om det var Valor (eller vad det nu hette) som det talades om tidigare? & det där med att Garous sett hans öga?"

- Balor. I Changeling får man uppfattningen att de mest svavelosande beskrivningarna av Satan bland katoliker inte kommer i närheten av Balor.
Ryktet jag hört kom från SleazeRat (hur han fick tag på det vet jag inte.. men det gör jag ju å andra sidan väldigt sällan.. /images/icons/wink.gif) och löd att Changelings, Mages och Werewolves (var det Vampyrerna också?) hade sett ett tecken i deras respektive dimensionella plan.
Werewolves hade sett en röd stjärna (?) på väg mot jorden. - Kan tolkas som Wyrm?
Changelings hade sett Balors öga - Kan tolkas som.. umm.. Jordens undergång?
Enligt teorin om att Balor var det samma som Wyrm (med länken Fomori) skulle det alltså innebära att alla ser samma tecken och att WW planerar ett nytt "year of", i stil med "year of total apocalypse". /images/icons/wink.gif

"Red caps rockar!"

- Jag ska säga dig vad som rockar: Numuzo-ho, en Nunnehi (indian-Changelings) som får Birthrights:
Strength: +2 i Str, Sta.
'Framkalla jordbävning': En gång i månaden.
Den enda nackdelen (frailty'n) de får manifesteras när de blir motsvarigheten till Grumps. (består i att ett ben förvandlas till sten).
Som om detta inte vore koboldiskt nog ökar bonusen (och frailtyn) extraordinärt när de kommer djupare i the dreaming (precis som RedCaps förmåga att sluka folk).
Nu ska jag inte svära på det här, men jag har för mig att de får: +8 i Str och Sta utan någon nackdel. Plus att de kan framkalla en liten jordbävning också.. /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT. - som har två teorier till sin kobbighet: 1, han är besatt av Mats oheliga koboldande som vill flukta i vapentabeller, eller 2, Hans deo - 'Cobolt' - har mystisk påverkan på hjärnan.


 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Fomoris = disgusting

"Ryktet jag hört kom från SleazeRat (hur han fick tag på det vet jag inte.. men det gör jag ju å andra sidan väldigt sällan.. )" Det är inget rykte, det är väldigt officiellt. Det står om det i boken Rage Across the Heavens till Werewolf. Till Vampire har jag för mig att det står i Nights of Prophecy, men jag är inte säker på det.

"Werewolves hade sett en röd stjärna (?) på väg mot jorden. - Kan tolkas som Wyrm? Changelings hade sett Balors öga - Kan tolkas som.. umm.. Jordens undergång?" Alla har sett en röd stjärna, den tändes i samband med Sjätte Malströmmen (hösten 1999, tror jag). Werewolfs tolkar det som Antehelios, som då är Eye of the Wyrm eller nått sånt. Changelings säger Eye of Balor. Vad Mages och Vampyrer säger lade jag inte på minnet, men jag är säker på att de också har sett den. Värt att notera är att Hunters INTE ser den..

Och Balor, Apophis, Wyrm, Oblivion mfl kan vara samma varelse, som någon annan smart person på forumet sade för ett tag sedan (minns inte vem, förlåt!).

//SlaskKunnig - Genomsyrad av Den Helige Koboldande

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Re: Fomoris = disgusting

- Den finns. (punkt)
Vilken tur... då inbillade jag mig inte allt! /images/icons/smile.gif

- Mycket är Psycho i WoD. Redcaps i the far dreaming tex. Deras grund birthright "Vad-den-nu-heter", som gör att de kan förvränga munnen och sluka stora saker blir så 'accelererad' att de kan sluka vad som helst. Just det - Vad som helst.

Diggar Red Caps, dom är häftiga som bara den! Äta ALLT, det diggar jag direkt!!!

Nightfang som också vill kunna ät allt... /images/icons/tongue.gif

If you find you are falling into madness - dive
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Fomoris = disgusting

"Vad Mages och Vampyrer säger lade jag inte på minnet, men jag är säker på att de också har sett den."

Jag vet inte om magikerna har sett den, men vampyrerna har sett den sedan Week of Nightmares (där Ravnos-Antedeluvianen bet i gräset). De har dock ingen djäkla aning om vad det är.
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Re: Fomoris = disgusting

Teknokraterna känner till den; Void Engineers har välda bra koll på vad som händer i rymden...

Tror inte det stått nåt om ifall Traditionerna känner till den; men jag kan inte tänka mig att de missat den...

/Raistlin
 
Top