Nekromanti Folkslag Kragg och Damarier

Röde Baron

Veteran
Joined
29 Jun 2010
Messages
34
Vi gjorde karaktärer i spelgruppen förra veckan och kunde inte hålla oss till grundboken. Delar med mig av de tillfälliga egenskaperna för Kragg (Kraggsvärd inkluderat) samt Damarier.

Kragg
Vid Kraggbergen och Eyrenskogarna lever kraggfolket, det största och mest kraftfulla av alla människofolk, de sägs vara primitiva och våldsamma.

Grundattribut Kragg

Styrka 3T6
Tålighet 2T6+3
Rörlighet 1T6+3
Uppfattning 2T6
Vilja 2T6+2
Psyke 1T6+3
Visdom 1T6+2
Utstrålning 1T6+3

Egenskaper

Hård uppväxt: 1 extra slag på Strider & drabbningar.
Härdade: 1 avtrubbningskryss för våld.
Pälshantverkare: Kraggfolket är mycket skickliga på päls- och läderhantverk och får hantverk Körsnär 4T6.
Bergsmän: Kraggfolket växer upp under hårda förhållanden i bergen och färdigheten Vildmarksvana är därför lättlärd.

Språk
Rechin: Talar flytande.
Lägre jargiska eller Rarûn: Talar med brytning.


Vapen
Vapen Bruk 1H 2H Hugg Kross Stick Egenskaper Pris
KraggsvärdSällsynt7T64T6G+5T6G+1T6+2G+1T6+2Klyvande 2, Räckvidd 1, Otymplig, (Bräcklig)350 s
ZhandyxaSällsynt2T6-G+3T6G+3-Klyvande 140 s


Damarier

Grundattribut

Styrka 2T6
Tålighet 2T6+2
Rörlighet 2T6
Uppfattning 2T6
Vilja 2T6+2
Psyke 2T6
Visdom 2T6+1
Utstrålning 2T6
Egenskaper

Mystisk historia: 1 extra slag på Kunskap & mysterier då Damarien är ett land med märklig och mystisk historia. Vidare ett kryss i Avtrubbning för Övernaturlig.
Slutet samhälle: 1 avtrubbningskryss för Utsatthet då damarierna är hårt hållna.
Stadsbefolkning: Nästan alla damarier lever i städer eller större byar och utvecklar därför många specialiseringar och får därför välja 2 poäng på Hantverk eller Expertiser.

Språk
Lägre jargiska: Talar flytande.
Ashariska: Talar med brytning.
 

Sephi

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
28
Location
Stockholmm
Jämfört med de andra i grundboken så har både dina Kragg och Damarier ganska bra (det vill säga bättre än andra mänskliga folkslag) grundattribut, så jag vet inte om det håller i ett balanseringssyfte. Någon som är mer insatt i Eon IV får lägga in deras tycke, men själv tycker jag det ser lite obalanserat ut - iallafall bara rakt av.
Röde Baron said:
Damarierna har fått lika mycket attributsbonus som Jargier får med sina provinsbonusar. Jag satte dem dock på attribut som borde bivit bra i det land de växt upp. Kraggarnas värden är tagna från Eon III, men minskade med 1T6, vilket verkar vara utgånspunkten vid konverteringen. För Kragg likt Tiraker så har de andra värden än en vanar och inte alltid balanserade. MVH Röde Baron
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Varför har Kraggsvärdet bräcklig? Bräcklig är till för bågar, kastspjut och sköldar, inte ett mega två-handssvärd.
Annars ser det okey ut.
Damarierna skulle jag låta vara som de var, alla jargier får ju attributbonusar, bara olika beroende på vilken region de kommer från.

Kanske slå regionerna och välja bonusen men beskriva det från Damariskt perspektiv istället?
Röde Baron said:
Bräckligt är för de gamla svärden som gått i arv länge (därav inom parantes).
Mundo said:
Aaah, klokt val.
Mannen i skogen said:
...och även blivit misskötta?
Belmont said:
Nämns det inte också i modueln "barbarer och människofolk" att en stor andel av kraggsvärden är av dålig kvalitet?
Kaigon said:
En spontan modifikation man kan ha om Bräcklig är för "hårt" är ju att ha en Bräcklig-med-lite-bättre-kvalité-som-kostar-1-extra-Övertag, vad nu den vapenegenskapen ska heta.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Hej,

Superbra. Älskar den här formen av fan making and sharing. Skulle vara riktigt nice (här eller på framtida helmgastforum) om mer sånt här kunde bli till. Folkslagsbeskrivningar, anpassade bakgrundstabeller för andra länder och folkslag, data pch träfftabeller för monster och varelser. Mycket är ju redan på väg från helmgast, men att de skulle hinna konvertera allt gammalt är nog inte så troligt, de är ju ändå bara vanliga dödliga (eller?)

Tänker mig som här att någon ger idéer eller färdiga förslag som ovan, de diskuteras i en tråd och när många är nöjda gör man en poll (ev mellan olika alt men tror det mest blir yey/nay) och sen så stämplas infon som "forum officiell" version . Ni som kikat på ereb altor forumt tror jag fattar precis vad jag försöker få sagt.
För att det ska funka så skulle någ funktionen pinned finnas i forumet.

Har vi tur så kan Helmgast plocka upp bitar som de tycker är bra och lyfter upp ett sista steg till officiellt material.

Tankar?
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Det ser riktigt bra ut. Spelar själv med en Damarier i gruppen (vi spelar i Damarien, första spelmötet precis avklarat! Eon 4 är kul!), men jag orkade inte göra egna stats så i mitt speltest är Damarier helt enkelt stattade efter Maulio-Jargier. Det såg rätt nog ut.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alla vanarer kommer sannolikt ha +2 Livskraft i Eon IV, och alla zhaner +2 Självkontroll (dakener får möjligtvis +2 på Intryck). Det är deras tema-grejer sas, som konceptuellt visar på att de alla är samma folkgrupp.
 
Top