Ja, eller nja. Det var ju mest att lärarna skulle lära sig se varningstecknen. Så fungerade det redan på min tid, fast det då gällde narkotika. Lärare skulle ha särskilda samtal med elever som uppvisade vissa signum, hette det, vilka jag av en händelse betade av allihop. Det handlade om saker såsom att betygen sjönk, frånvaro, konstiga kläder och färgning av håret (jag gick omkring i svarta plastkläder och hade blonderat håret). Det blev ju inga samtal för det, eftersom lärarna hajade att jag inte höll på att bli någon pundare. Fast det var kanske ett dåligt exempel. Nåja.
Så tror jag iaf att lärarna skulle reagera även i detta fall. Liksom, de skulle inte börja ange varenda muslim i skolan eller hålla ett vakande öga på coola riotgrrls som klädde sig som Ulrike Meinhof. Men om någon skulle visa klara tendenser på att göra anspråk på att bli ayatollan av Dynamitien så skulle de kanske checka läget hos den eleven ytterligare.
Jag tycker inte det låter helt orimligt, även om det förmodligen räcker med helt vanligt sunt förnuft hos lärarna. Och så låter det rätt illa att lärarna skall informera säpo om hur dessa grupperingar fungerar i skolmiljön - men jag tycker ändå inte att det är principiellt fel. Gör man en jämförelse med högerextremism så tycker jag inte att det är olämpligt att Säpo exempelvis ska vara i kontakt med ungdomsgårdar och skolor för att försöka lära sig hur högerextrema grupper försöker informera och värva ungdomar till sina rörelser.