Nekromanti Folkkännedom?

Kanturi

Swordsman
Ni tycker säkert att jag kommer med en massa onödiga frågor, inlägg m.m. Men... jag har faktiskt små ideér som jag vill att ni tar del av... Min idé nu är:
Folkkänndedom, den nya färdigheten. Idén då är att man typ ska ha kunskap om och känna till andra raser m.m. t.ex. i ett tidigare inlägg av Jabub tror jag så frågade han vad en schaman skulle göra om det kom rövare till byn. Då svarade någon att han skulle kunna vifta på några benknotor och säg: "Fly, era dårar, jag är en mäktig schaman och kan förinta er på momangen". Om nån av de rövarna skulle ha folkkännedom om schamaner och veta att schamanen inte är något problem överhuvudtaget så skulle man kunna slå ett aktivt motståndsslag mot Schamanens Övertala och Rövarens Folkkännedom spec. Schamaner... so, what do ye think?

//Kanturi, som tycker att bara några av hans inlägg KANSKE är onödiga

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Man har ju redan färdigheten Kulturkännedom, vilken täcker ungefär det du beskriver. Om det är mer "självklara" saker kan man ju också använda grundegenskapen Bildning.

Gylf draken

Warrior
Re: Folkkännedom/Grovarbete?

Som "Bobby" skrev så täcker Kulturkännedom (eventuelt Okultism) det, att dra in en massa färdigheter är bara jobbigt för då är det en-grej-till-man-måste-lägga-enheter-på.

Men om man nu vill ha det så så tycker jag att man bör lägga till äfrdigheten "Grundarbete" (Grovarbete) som täcker:
Gräva en grav/dike, hugga ved (inte slag emot yxa alltså)
plöja en åker, Hacka guld i gruva, o.s.v. Jag menar alla bönder vat nog att man ska böja knäna och inte ryggen då man gräver för att inte få ryggont på kvällen, men en adelsman eller liknande (statsbo) vet inte sådan och förutom dålig taktik så kanske de gräver så att all den lösa jorden faller ned i hålet igen, ja vi vet vad jag menar, Hugga ved är enkelt, men för de som inte vet att man ska hugga längsefter ådringen så är det ett slitigt göra.

VH Jens.L "PSY+RÖR/3 = Grovarbete......Adelsmanen Tzillan fäller den mäktiga granan över Tirak Bhazmakk`s tält"