Folkhälsomyndigheten vs. GothCon

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rangertheman;n344335 said:
Det är mest ordvalet "som kan ha effekt" som jag vänder mig mot. Självklart tror jag inte de tar till storsläggan utan anledning men det hade räckt att GD var tydlig med att det enligt deras bedömning "kommer att ha effekt" utan några utfästelser om storleken på effekten.
Tror att ordvalet ”kan ha effekt” är högst medvetet då vi faktiskt bryter ny mark i modern tid med den mobilisering vi just nu ser. Alla länder i världen har olika prognoser och olika strategier för hur Covid-19 skall bekämpas. Det finns nog ingen som vet exakt vad som ger vilken effekt, vi får helt enkelt vara väldigt försiktiga. .113 har helt rätt när han säger att åtgärderna är främst till för att skydda de svagaste i samhället när det gäller ålder och hälsa(Även om det är tydligt bekräftat att även tidigare fullt friska 34 åriga läkare också kan dö av viruset). Jag nämnde min dotter i en annan post, jag har också en styvfar som efter en stroke för elva år sedan har ”locked in syndrome” med starkt nedsatt lungkapacitet fast med full kognitiv förmåga. Han kommunicerar via blinkningar och ögonrörelser som en dator tolkar om till bokstäver. Jag är full av ångest och ren skräck när det gäller deras möjliga hälsoeffekter på grund av Covid-19, jag är inte själv vidare skrämd över att själv bli sjuk även om jag självklart helst håller mig frisk.

Så att stå över spel, sportevenemang och andra nöjen är inte ett stort offer för mig om det ger våra svagaste en större chans till överlevnad. Jag är kanske extrem, men jag tycker Sverige borde agera ännu kraftigare och allra minst följa Danmark i hur de nu hanterar krisen. Oavsett vad som händer så har vi alla här i Sverige och på hela planeten, minst månader av ökade svårigheter och små och stora störningar i vår vardag... Det är nog bara att acceptera det och göra allt för att precis som .113 säger, inte föra vidare smittan till de som faktiskt riskerar att bli allra sjukast av den.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Mycket klokt. Läste just att man tror att utbrottet i Sydkorea berodde på en eller ett fåtal smittbärare som, just pga befolkningstäthet, smittade tusentals på bara några dagar. Detta trots att de hade kontroll över läget.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Rangertheman;n344318 said:
Det stör mig är att Folkhälsomyndighetens GD använder uttrycket "som kan ha effekt". Genomför man en så här stor inskränkning bör man väl åtminstone bedöma att det är sannolikt eller mycket sannolikt att det har effekt? Har man uttömt alla andra möjligheter som skulle kunna ge samma effekt? För mig som enskild besökare är det inga problem att hantera lite besvikelse. Men för alla de som lagt ner oändliga timmar (och säkert en hel del pengar) på arrangemang som GothCon och idrottsevenemang känns "som kan ha effekt" otillräckligt.
Danmark stängde ner i går kväll. Jag tror du kommer störa dig på bra mycket i det svenska samhället med den attityden...

Jag tror att om du bara tänker till förstår du nog.

Vi är i begynnelsefasen på en pandemi som antagligen kommer döda miljontals människor och välta hela länders ekonomier. Att kräva korrekt språkbruk för att inte stoppa ditt favoritevenemang känns en aning småaktigt i jämförelse.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
CapnZapp;n344367 said:
Danmark stängde ner i går kväll. Jag tror du kommer störa dig på bra mycket i det svenska samhället med den attityden...

Jag tror att om du bara tänker till förstår du nog.

Vi är i begynnelsefasen på en pandemi som antagligen kommer döda miljontals människor och välta hela länders ekonomier. Att kräva korrekt språkbruk för att inte stoppa ditt favoritevenemang känns en aning småaktigt i jämförelse.
Jag tror det är att ta i att säga att det kommer döda miljontals, men rimligen kommer några tusen att dö. Räknar man med ekonomiska faktorer som ställer till det kan det nog bli några tusen till men miljontals är lite överdrivet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Nu har diskussionen övergått till att handla om åtgärder mot Corona snarare än Gothcon. Vill ni diskutera att Gothcon blivit inställt finns det en tråd för det. Vill ni diskutera Corona utan någon rollspelskoppling finns det andra forum.

Tack så mycket!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Gurgeh;n344372 said:
MODERERING

Nu har diskussionen övergått till att handla om åtgärder mot Corona snarare än Gothcon. Vill ni diskutera att Gothcon blivit inställt finns det en tråd för det. Vill ni diskutera Corona utan någon rollspelskoppling finns det andra forum.

Tack så mycket!
Tror ni kan stänga denna tråd nu.
Vi har ju fått svaren på orginalfrågan.
GothCon är på god grund inställt.
 
Top