Folkhälsomyndigheten vs. GothCon

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Hur påverkar Folkhälsomyndighetens förslag om att stoppa sammankomster med mer än 500 pers (och som Regeringen valt följa) GothCon?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
"GothCon följer utvecklingen runt coronaviruset och förstår att många är undrande eller oroliga. Vi inväntar svar på hur myndigheter och regering ställer sig till evenemang och återkommer med tydliga besked när vi vet mer. Vi håller tummarna för att vi fortfarande ses på påsk!"

Från deras facebooksida strax efter fyra. Misstänker att det var innan beskedet :(
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Ja, än så länger har vi väl bara ett förslag, de väntar på regeringens beslut. Du har rätt.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Leon;n344288 said:
Ja, än så länger har vi väl bara ett förslag, de väntar på regeringens beslut. Du har rätt.
Regeringen har beslutat att följa Folkhälsomyndighetens råd.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Jähupp... Trist... Och då är ju frågan vilken samhällsfara 2000 sysslolösa påsk-nördar utgör. Undertecknad (uppviglare...) inkluderad. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Det skall nog mycket till att GothCon kommer kunna hållas i påsk utifrån detta. Frågan är om det kommer gå att senarelägga konventet till senare tillfälle 2020 ?

Edit: Sedan starten '77 så har det bara hänt en gång att GothCon inte arrangerades över påsk (utan istället en helg i mars, vilket såklart gjorde att man tappade väldigt många besökare).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Snackade precis med en "kollega" på alexandria i Danmark och det ryktas att danska regeringen kommer införa ett förbud nu ikväll mot sammankomster på mer än 100 personer. Lär inte se så ljust ut för Fastaval heller i år isåfall.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,317
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tror att vi tråkigt nog förr eller senare lär se liknande karantänregler som Italien. Så ja, några större konvent eller samlingar alls lär bli svårt.

Jag vet personligen inte om det är proportionella reaktioner på Covid-19 eller inte, men jag ser hellre större försiktighet än naivitet.

Tycker Danmark är rätt ute just på grund av min inställning om att försiktighet är bättre än att inte vara det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
ceruleanfive;n344305 said:
Håller tummarna för ett GothCon Höst eller något.
Ja, något sådant är sannolikt det bästa alternativet under rådande omständigheter. Samtidigt är risken stor att ett flyttat GothCon också blir ett GothCon med klart färre besökare, bland annat då folk måste planera om ledigheter och resor.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Jag fick just mail: GothCon är nu officiellt inställt. Det känns självklart jättetråkigt, som en av årets stora höjdpunkter, men i slutändan finns inte annat att göra. Ta hand om er alla!
 

Magnus Widqvist

Cap'n Coffee
Joined
13 Jun 2017
Messages
19
Location
Uppsala
Vansinnigt tråkigt, men under omständigheterna inte oväntat. Jag har betalt tågbiljett och bokat hotellrum, jag kanske åker i alla fall. Promenadar på stan, besöker SF-bokhandeln, går ut och tar en öl. Vem vet, det kanske finns andra som tänker som jag och då kan man ta lite hotellrumshäng/spel eller hitta på annat.
Har inte bestämt mig riktigt än. Får grunna ett par dagar.

--W
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Tråkigt men väntat :-(

Det stör mig är att Folkhälsomyndighetens GD använder uttrycket "som kan ha effekt". Genomför man en så här stor inskränkning bör man väl åtminstone bedöma att det är sannolikt eller mycket sannolikt att det har effekt? Har man uttömt alla andra möjligheter som skulle kunna ge samma effekt? För mig som enskild besökare är det inga problem att hantera lite besvikelse. Men för alla de som lagt ner oändliga timmar (och säkert en hel del pengar) på arrangemang som GothCon och idrottsevenemang känns "som kan ha effekt" otillräckligt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Fruktansvärt surt med tanke på all tid och allt engagemang som lagts ned.

Men inte oväntat och i slutändan inte så mycket att orda om. Avvägningen virus/spel är tyvärr ganska enkel.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Rangertheman;n344318 said:
Tråkigt men väntat :-(

Det stör mig är att Folkhälsomyndighetens GD använder uttrycket "som kan ha effekt". Genomför man en så här stor inskränkning bör man väl åtminstone bedöma att det är sannolikt eller mycket sannolikt att det har effekt? Har man uttömt alla andra möjligheter som skulle kunna ge samma effekt? För mig som enskild besökare är det inga problem att hantera lite besvikelse. Men för alla de som lagt ner oändliga timmar (och säkert en hel del pengar) på arrangemang som GothCon och idrottsevenemang känns "som kan ha effekt" otillräckligt.
Med tanke på att statsepidemiolog Anders Tegnell inte var någon som vill ta till drastiska åtgärder eller göra det förhastat, så var det här inte ett beslut som kom utan ordentlig grund. Och att ställa in den här typen av evenemang gör skillnad. Just nu sprids info om att Flattening the curve och att just ta till sådana här åtgärder gör mycket för att förebygga och begränsa smittspridningen, framförallt för att hålla den inom en nivå som kan hanteras av sjukvården.

Spontant tänker jag själv bara på de enorma smittoriskerna GothCon erbjuder: salar där folk trängs, spelpjäser, kort och liknande som folk rör vid. Böcker och produkter i butikerna. Måltiderna (speciellt frukosten). Många som reser dit och därifrån gör bara allt värre.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rangertheman;n344318 said:
Tråkigt men väntat :-(

Det stör mig är att Folkhälsomyndighetens GD använder uttrycket "som kan ha effekt". Genomför man en så här stor inskränkning bör man väl åtminstone bedöma att det är sannolikt eller mycket sannolikt att det har effekt? Har man uttömt alla andra möjligheter som skulle kunna ge samma effekt? För mig som enskild besökare är det inga problem att hantera lite besvikelse. Men för alla de som lagt ner oändliga timmar (och säkert en hel del pengar) på arrangemang som GothCon och idrottsevenemang känns "som kan ha effekt" otillräckligt.
Tänk så här istället, om de sagt att det garanterat kommer ha effekt sen går folk omkring och attacknyser på varandra eftersom en del folk är ju uppenbarligen inte kloka så de gör säkert sånt, så får man ändå en ökning i spridning. Hur mycket skit tror du de får då?

Poängen är alltså att man minskar risken men risken är ju inte noll alltså kan det fortfarande hända.

Tex så skrapas vägarna för att minska risken att någon spårar ur och kör av vägen men finns väl ingen som går ut och säger att nu är vägarna skrapade nu går det inte köra av vägen.

Det är fortfarande upp till vanligt folk att se till att man tvättar händer och inte hostar eller nyser rakt ut, speciellt inte om man är sjuk.

Och målet är ju inte vi som klarar oss bra, målet är ju att vi inte ska smitta de som faktiskt dör av det. Men folk (inte alla men tillräckligt många) kommer bara tänka så långt näsan räcker alltså "jamen jag är ju frisk och ung jag klarar mig" sen går de runt och smittar personer som sen går hem till en lungsjuk som dör pga det.


Och om man tänker efter så inser man nog efter lite besvikelse att ingen vettig människa skulle sänka ett helt lands ekonomi om de inte trodde det skulle göra något bra.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag vet inte om det kan tolkas som lite aggro mot rangertheman men det var i så fall inte meningen, tänkte bara klargöra det. Jag har en dyngförkylning och en hjärna full med slem så jag skyller på det. Det kanske inte alls tolkas så heller men jag blev osäker så ville förtydliga.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Det är mest ordvalet "som kan ha effekt" som jag vänder mig mot. Självklart tror jag inte de tar till storsläggan utan anledning men det hade räckt att GD var tydlig med att det enligt deras bedömning "kommer att ha effekt" utan några utfästelser om storleken på effekten.
 
Top