Nekromanti Folk som avlider

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
är det bara jag som tycker att folk avlider j-vlit mycket som t.ex när jag var SP och en statsvakt skulle hjälpa till i en strid. han ska just kasta ett spkut när han fummlar ramlar och slår huvudet i en gatsten och avled.

Detta fann jag väldigt udda
 

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
Men hur stor är chansen att han snubblar slår huvudet i gatstenen och dör (vilket RP sen givetvis fick skulden för att ha dödat honom
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
det med soldaten var ju kanske mer slump än regel.

men folk, särskilt rollpersonerna dör ofta. det är helt enkelt för att om lever farligt. en yrkessoldat lever vanligtvis kortare än en bonde.

vill man att dom inte ska dö så lätt så får man se till att dom oftast hamnar i strid om dom försöker. det har ju blivit klichée att onda personer (ex medlemmar i någon organisation)anfaller en bara för att man finns. själva ondskan är ju klichée.
man anfaller inte folk bara så där. de flesta försöker nog bli av med rollpersonerna med diplomati. kanske genom att övertyga dom om att vägen är "farlig" eller liknande så inga misstankar väcks. om misstankar väcks så kanske dom försöker muta rollpersonerna hota dem eller likande. ytterst få är nog så fanatiska att dom riskerar sitt liv för vad det nu kan vara. kanske vill dom inte döda någon heller, de flesta får svåra samvetskval om dom dödar någon. även om dom är 4 gånger fler än rollpersonerna så tar dom nog hellre dom tillfånga eller binder fast dom på ett säkert ställe.

hoppas detta ger mer insikt. rollspel behöver inte innehålla strid alls.
 

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
Ja det är bara ett problem en person i min spelgrupp går fram till en dörvakt och försöker komma in dörvakten säjar att han måset lägga i från sig vapnet varpå Rp upprepar "varfördå" på vaktens varje ord
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Folk som avlider[OT]

Ja det är bara ett problem en person i min spelgrupp går fram till en dörvakt och försöker komma in dörvakten säjar att han måset lägga i från sig vapnet varpå Rp upprepar "varfördå" på vaktens varje ord
Dödar han dörrvakten efter alla frågor eller? Medtanke på att det var det som tråden handlar om...
 

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
Re: Folk som avlider[OT]

nej men som någon påstod så ska ju rollspel inte inehålla allt för mycket strid men vad ska den stakars dör vakten göra?
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
50/50 Dead or Alive

Har inte direkt haft problemet. Otroligt nog. Men det handlar nog mest om att balansera spelarnas motståndare mot dem. IMHO är en bra strid spännande och utmanande, inte 50/50 Dead or Alive.

Detta är lätt ordnat så länge Rp´na möter mänskliga motståndare, bara se till att deras färdighetsvärden ligger en fyra snäpp under Rp´nas...

Det är desto svårare när det kommer till troll och annat otyg.
Slänger du in ett troll mot säg 4 erfarna Rp bankar de honom till pölsa med en gäspning...

Skulle det vara 2 troll mot 4 lika Rp är det helt plötsligt Rp´nas inälvor som pryder det gröna gräset...

Personligen brukar jag se till att slänga in monster mot av den här typen när Rp´na splittar på sig, eller när delar av dem är sårade/utmattade...

Som jag sade har dödligheten inte varit särskilt hög, å andra sidan har inga Rp´n spårat ut heller, inga överdrivna artefakter eller dy.l

Många av mina spelare växlar mellan olika Rp och äventyren är oftast mer utvecklande för Rp´nas personligheter än färdighetsvärden då man inte höjer sina värden särskilt ofta efter 18...

Å andra sidan är många av veteranerna både halv-blinda och halvdöda och saknar allskön extremiteter. En och annan vandrar dessutom kring i andra kroppar än de föddes i...
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Vems är "felet"?

Skyll inte på spelet för något som spelledaren ställt till med... :gremwink: det går utmärkt att ignorera sådana resultat om man finner dem orimliga. En av mina Eon-spelarvänner dog när han skulle sparka in en dörr, men SL sade "nääää" och improviserade fram något som passade bättre just då.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Jao, jag håller med. Risken för plötslig DÖD är påfallande överhängande om man skulle få för sig att kollidera med en sten med huvudet före från upprätt position :gremlaugh:
 
Top