Nekromanti Folk i min värld

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
I min Fantasy värld som jag då och då skriver till(när jag har tid, ork och lust...). Bara en fråga, vad tycks om dessa tre folk?

Tucher

Tucherna finnar man i alla trakter där det förekommer mycket handel och finns många bra ställen för bakhåll.
Tucherna är ett at världens största folk. De är ca 190cm långa och mycket kraftiga. De har svart kropps och ansiskts hår. Stora buskiga ögonbryn och rakt hår som de ofta har i en hästsvans och rakar ibland hela eller delar av håret. De är fulla av olika tatueringar som beskriver olika tillfällen ur deras liv som de är speciellt stolta över. De går ofta med bar över kropp, men annars ofta bara en djurhud som de gjort om till väst med själva pälsen vänd in mot huden. De har skinn byxor och är ofta barfota men en del har stora kängor.
Tucherna är ett folk som lever för att plundra och sälja av det de inte behöver. Dom har ett läger där männen kan ha sina kvinnor (mellan 1 och 10, beroende på position i gruppen) och sina skatter. Gruppens storlek kan variera mellan bara fyra fem stycken upp till femtiotalet, sällan större.

Marder

Marder Bor främst i stora öken städer och lever på handel. De finns även en del Marder som lever i lite bördigare områden och både odlar och handlar mycket. De städer som har tillgång till stora hav och floder har ofta stora handels flottor med mycket sjödugliga skepp och fartyg. De lever en hel del på fiske vid de tillfällena De lever 4 olika kungadömen som ligger bredvid varandra.
Dom är ganska korta och taniga. Sällan längre än 165 cm. De har brunt eller svart hår. Inte mycket till skäggväxt. Ofta rakade huvuden.
Marderna är i grund och boten ett mycket fredligt folk som vill leva i fred med sina grannar. Och handla så det blir rika och kan offra stora summor pengar till deras gud så de får det bra i livet efter detta. De lever i världens största städer, inte sällan över hundratusen invånare, nästan alla Marder.

Dirganeér

Dom finns i de delarna av bergen som kallas för Dirganeérna. Där bor de i byar och ibland mindre städer.
Dom är ganska långa och kraftiga, ca175-180sm och 80-85kg biff. De har kritvit hår och deras skägg följer samma färg. De har stora ögonbryn och kantigt ansikte. Deras isblå ögon är glansiga och utsrålar ett sorts lugn som sällan skådas på andra ställen.
Dirganeér är lunga och vill hels bli lämnade ifred. De söker dock ibland upp andra folk för handel, något vilka vissa respekterar, andra inte. Detta har resulterat i att Dirganeérna är ett folk som ofta är i krig, för att inte säga alltid. Ett långt försvarskrig där fienden byter ansikte ofta. Detta har resulterat i att Dirganeérna är ett utdöende släkte men också att de tillhör de bästa bland krigare. Det ända folken som dom inte behöver oroa sig för är Dvärgar och Alver. Dvärgar pga. ett föredrag mellan Dirganeér och dvärgar som är över 400 år gammalt och aldrig har brutits. Alver pga. att de har vissa sympatier för Dirganeérna efter som dom själva är ett utdöende folk av liknande anledning.


Är tacksam för kritik.

/King Kromm
 

Ingolf X

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
33
Location
Sollentuna, Sverige
Det ser väldigt lovande ut.
Har du tänkt fortsätta med fler folkslag så vill jag gärna se hur de blir.
Få se... Här har du alltså plockat några av de klassiska folkslagen:
Barbarerna
Handelsmännen
De Mystiska

Tips: Skaffa ett riktigt naturfolk som kan skapa konflikter mot tucherna. Gärna även något starkt troende folkslag.
Jag skulle råda dig att skaffa ett riktigt "slaktar-folk" så att det inte bara är politik som startar krig. Jag har blivit riktigt trött på politik den sista tiden...

(Ta inte det där med slaktar-folk som att det är orcer jag snackar om, de kan ju vara en aning sofistikerade)

Ingolf - En gudabenådning...
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Dem är alla människofolk eller? Det verkar ju så i alla fall. Vilka handlar Marder med? Sig själva eller andra folkslag,typ alver som du talade om?

Skulle vilja veta mer om andra raser.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
När du hittat rätt väg, se så du inte kommit fel
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Alla nämda folkslag är människor och det kommer att finnas både alver och dvärgar. Kanske ½längdsnän också.

Marderna handlar med allt och alla(som dom lyckas med i alla fall...)

Om andra raser kommer jag att skriva ned/om när jag orkar...(har en hel del i ett block...).

/King Kromm
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Fler folk kommer att komma, när jag orkar...

Orcerna kommer nog inte vara speciellt sofisikerade... men de kommer att bli något mänskligt "slaktar" folk också...
Natur och Troende kommer också att komma. Funderar på ett Feodalfolk som e väldigt troende och krigiska....



/King Kromm
 
Top