Nekromanti Fobi

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,322
Location
Göteborg
Följande intressanta situation kommer snart att inträffa ett antal rp ska åka till ön marjura för att uppleva äventyret svavelvinter dock så har en av rollpersonerna sedan länge en grav fobi för vattendrag i allmänhet och hav i synnerhet. Vanligtvis brukar övriga rp dunka honom innan man åker över en flod men nu kommer ju resan vara en månad.... Hur reagerar någon med fobi för hav om han plötsligt befinner sig mitt ute på det eller vilka möjliga reaktioner finns det (en slumptabell är ju aldrig fel:) eller bör detta kanske överlåtas helt till spelaren? (Vilket väl antagligen innebär att han inte begår självmord eller går bärsärk)

Nån som har någon idé eller erfarenhet från liknande situationer?
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Det förast som jag tror skulle häna är att personen blir antingen helt okontrolerbar pga sin rädsla, vilken skulle kunna innebära att han/hon blir extremt våldsam o likanade eller blir det en så svår chick att personen txe bli okontaktbar och bara sitter o skriker i ett hörn.
Kan bli lite svårt i just detta ävebtyr eftersom det innväe både mkt och långa båtfärder......

Lycka till....

//Palle
"Can you doubt mans insanity"
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Personen lär få grava psykiska problem efter att ha tillbringat en månad på sjön i sträck, om du känner spelaren väl och vet att denne kommer att reagera starkt och väl med sin rollperson anser jag att spelaren bör få chansen att tolka situationen efter eget huvud. Dock kan det vara bra att prata med spelaren, innan dennes RP vaknar på sjön, enskilt om olika allternativ.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vad sägs om att försöka bota fobin? Kan bli ett eget äventyr i sig ju! Och motiverade äventyr är ju aldrig fel!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Risken finns att hans fobi försvinner... På en månad har han ju rätt mycket tid att lyckas konfrontera sin rädsla och kanske till och med vänja sig vid vatten! Yxa till en chans på PSY% chans att fobin botas eller nått...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Kanske botad, men finns det inte någon som kan ta den psykologiska biten av de andra så är risken ganska så stor att han hamnar i ett katakoniskt tillstånd, d.v.s. att han inte gör något själv utan sitter bara o gungar i ett hörn och att de andra får se till att han får mat och annat i sig, för att ta sig ur det hela krävs kanske ett lyckat svårt psyslag eller en hela eller något sånt, typ

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Möjlig reaktion

Han kommer antagligen försöka hitta någon plats på båten där han kan försöka låtsas som om han inte vore ute på havet (rationalisering). Finns ingen sådan kan han absolut bli våldsam. Tas han om hand då, kommer han antagligen att falla ihop i en gråtande hög och sen hämta sig något och hålla sig inomhus så mycket som möjligt. Blir han inte våldsam är katatonin det troliga, med eller utan vaggande... =)

/Gloria Excelsior
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Varför inte ta regeln att en fobi sjunker ett steg (t.ex. en normal blir mild, en mild försvinner...) på 1T8 månader, åtminstone står det så i DoD 4:ans grundregler, bok III
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Stackars sate

Föreslår en rejäl kur med lämplig hallucinogen drog under hela båtfärden. Detta kan iofs ge problem vid framkomsten då RPn säkert blivit beroende och avgiftnigen inte blir helt simpel.

Ex nihilo nihil fit
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Stackars sate

Jag vill bara kommentera det där rent "medicinskt". Jag är inte läkare, men jag kan inte tänka mig att hallucinogena droger skulle hjälpa mot fobi. Snarare förvärra iom att den stackars människan får två saker att ta itu med....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Top