Nekromanti Fnysniken

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
jag har hört talas om Shadowrun men inte kommit i kontakt med det, är det värt att äga och spela? hur är det rent spelmässigt och regelmässigt?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ja, jag tycker det är värt att spela och äga det. Det är bra stämning, supplementen håller hög kvalité och världen känns väldigt egen.

Reglerna tycker jag är krångliga, men de ska tydligen vara smidigare i tredje versionen som är den senaste vad jag vet (jag har kört med andra utgåvan). Systemet är en mer utbyggd variant av det som finns i World of Darkness-spelen om du kört det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Har aldrig förstått hur folk spelar spelet, om jag ska vara ärlig. Vi har försökt ett par gånger, men det känns alltid som ett principiellt fånigt koncept. Lite som Earthdawn kan ses som ett Postapokalyptiskt Fantasy så blir Shadowrun ett Cyberpunk med alver och dvärgar.

Kan låta som intressanta koncept, men mig faller det verkligen inte i smaken.

Det jag läst av spelet är dock, faktiskt, rätt intressant, och boken är väldigt välillustrerad och hyffsat strukturerad. Men ack så oanvändbar... Köp, läs och ha i hyllan. Där slutar min relation till spelet.

Vill man spela fantasy, så spelar man fantasy.

Vill man spela cyberpunk, så spelar man 2020 eller liknande.

Vill man spela cyberpunk med alver, så bör man böra med att tänka efter :gremsmile:
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
jag har hört talas om Shadowrun men inte kommit i kontakt med det, är det värt att äga och spela? hur är det rent spelmässigt och regelmässigt?
Jag tycker defentivt att Shadowrun är ett spel som är värt att äga och spela. Jag har själv spelat det sedan första utgåvan.

Jag tycker att Shadowrun har en väl genomarbetad spelmiljö. Själv gillar jag iden med att blanda cyberpunk och fantasy. Man har lyckats väldigt bra.

Vad gäller reglerna tycker jag de är ligger någonstans mitt emellan avancerad och enkelt. Sättet de använder tärningar liknar de sättet de använder i Vampire, fast det är sex sidiga tärningar istället.

Hoppas det hjälper.

/Honken
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tettipess

Sättet de använder tärningar liknar de sättet de använder i Vampire, fast det är sex sidiga tärningar istället.
Med tanke på att Shadowrun kom ut 1989 och Vampire 1991 så är det snarare Vampire som använder ett system liknande Shadowruns.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Re: Genrer satta i sten?

Egentligen är det nog min åsikt, mer eller mindre, eftersom vi aldrig lyckats spela en session Shadowrun, men smileyn är framförallt för att markera att jag inte vill diskutera det - eftersom det är just en åsikt.

Jag vet att många tycker om Shadowrun, men jag har själv aldrig spelat en omgång som inte kunnat spelas lika bra i vilket annat Cyberpunk spel som helst.

Bakgrundshandlingen är dock rätt trevlig, och spelet är kul att läsa, som jag skrev, men det är inget jag rekommenderar.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Tettipess

Nja, det är ju snarare så att Shadowruns system liknar Vampires system lika mycket som Vampires system liknar Shadowruns system men att han nämnde att Shadowruns system liknar Vampires system eftersom Vampire är större.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Tettipess

Faktiskt. Annars borde vi människor kalla oss apliknande varelser. Förutsatt att man tror på vad som står i böckerna.
 
Top