Flytt, el och internet och så

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
OK, jag ska flytta! Från en hyreslägenhet till en annan hyreslägenhet, förstahandskontrakt till ett annat förstahandskontrakt. Jag flyttar om ganska precis en månad; jag får tillgång till nya lägenheten från 1:a juli.

Jag har ett par specifika frågor. Eller ja, det är väl egentligen samma fråga, om två olika tjänster…

Just nu har jag elnätsavtal via ett företag (Ellevio) och elleverans via ett annat företag (Fortum) och internet via ett tredje (Bahnhof). Det jag skulle vilja är att under juli månad ha el och internet i båda lägenheterna – jag vill alltså ha överlapp. Hur gör jag för att få det? Är det default eller behöver jag krångla?

Jag tänker såklart höra av mig till företagen också, men typ inget av dem verkar ha någon vanlig jävla mailkundsupport utan det är bara chattar som är öppna vissa tider och telefonnummer, och det betyder att jag måste försöka hinna med under mina ganska upptagna arbetsdagar. Så nu frågar jag er istället. Hur gör jag det här på bästa, enklaste, smidigaste sätt? Och med allra minsta möjliga antal telefonsamtal?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Utan att veta antar jag att det är så att du kan behöva dubbla abbonemang av de här tjänsterna. Iaf. el är ju knutet både till person och bostad.

Tror, om nu någon här inte gjort just detta, att det enklaste är att försöka få tag på en människa med insikt (alltså på relevant företag) och fråga om hur de lättast kan lösa vad du är ute efter.

EDIT: förtydligande

Cog.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det borde nog bara vara att höra av dig till bolaget som levererar din el och berätta hur du vill ha det. Elnät kan du ju inte välja, så det är nog bara att sätta ett slutdatum på din befintliga och ett annat startdatum på din nya lägenhet. Du vill ju köpa mer, inte mindre, så där lär du inte få mothugg. Det finns ju ingen gräns på hur många fastigheter du får ha el i!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
...så: skriv ihop en text som beskriver lite mer ingående vad du vill, datum till och datum från och fastighetsbeteckningar, lägenhetsnummer, mätarnummer om du har det, kontaktuppgifter, etc. Kopiera och pejsta in i en chat med respektive bolag.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
...och du vill väl då ha kontakt med bolaget du köper förbrukning av, ditt nuvarande elnät och (om det är ett annat) ditt nya elnät. Men bör räcka med en text som skickas till alla två/tre.
 
Top